Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Roboty tramwajowe w centrum Zabrza zakończą się później

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-11-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Roboty tramwajowe w centrum Zabrza zakończą się później
fot. WU
W centrum Zabrza, w rejonie pl. Teatralnego oraz w ciągu Religi i Powstańców Śląskich, trwają prace przy przebudowie torowisk tramwajowych. Z uwagi na liczne kolizje i zmiany projektowe nie uda się dotrzymać grudniowego terminu zakończenia robót. Tramwaje Śląskie wykorzystują remont do prac na sąsiednich odcinkach torowiska.

W lutym 2019 r. Tramwaje Śląskie podpisały umowę z konsorcjum firm KZN Rail i Spaw-Tor na modernizację torowiska wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi w Zabrzu na odcinku od ul. Wolności do skrzyżowania z ul. Stalmacha wraz z odgałęzieniami. Do przebudowy przewidziano 1380 metrów toru pojedynczego. Oprócz przebudowy infrastruktury zaplanowano budowę rozjazdów dla nowych relacji Religi – Plac Teatralny oraz Powstańców – Wolności (kierunek Gliwice). Prace ruszyły w kwietniu.

Jakie zaawansowanie prac

Stan zaawansowania robót różni się w zależności od odcinka prac. W rejonie pl. Teatralnego po rozebraniu starej infrastruktury wykonano nowy system odwodniena, ułożono warstwy podbudowy i za montowano ruszt torowy, a także podsypano torowisko. Ustawione zostały też słupy trakcyjne. Zmodernizowano most nad Bytomką po zmianie projektu z uwagi na stan przyczółków oraz liczne kolizje z istniejąca infrastrukturą podziemną. Z tego względu trzeba było zmienić przebieg np. kabli i przewodów podziemnych. Poza tym wykonano już peron (do zabrukowania pozostaje jego niewielka część) oraz posadowiono wiaty przystankowe. Przebudowano również przejazd drogowo-torowy przez ul. Miarki, usuwając kolizję z wcześniej niezidentyfikowaną infrastrukturą. W tej chwili kontynuowana jest zabudowa kabli trakcyjnych do podstacji.

W ciągu ul. Religi wykonano korytowanie pod ułożenie warstw podbudowy, przebudowano studnie sanitarne, wykonano podbudowy z tłucznia i rozpoczęto układanie torów z przymocowaniem pośrednim do podkładów. Zabudowano słupy trakcyjne oraz przebudowano przejazd drogowo-torowy na skrzyżowaniu z ul. Stalmacha, wykonano w płytach prefabrykowanych wjazd na parking Urzędu Miasta, a także zabudowano nawierzchnię z kostki betonowej na peronie od strony jezdni vis-a-vis Urzędu Miasta. Ponadto wykonano podbicie toru na odcinku wpasowania przy Bytomskiej. W tej chwili kontynuowana jest zabudowa rur osłonowych oraz studni kablowych.

Na odcinku wzdłuż ul. Powstańców Śląskich wykonano korytowanie pod ułożenie warstw podbudowy, przebudowano szereg instalacji podziemnych. Trwa przebudowa studni teletechnicznych, które nie były ujęte w dokumentacji. W rejonie pl. Wolności ruch tramwajowy odbywa się po torze południowym dzięki rozjazdom nakładkowym w ul. Wolności. Ułożono płyty prefabrykowane od rozjazdu na pl. Wolności do skrzyżowania z Miarki oraz Religi, a także wykonano zalewki szyn oraz szczelin płyt masą zalewową. Wykonano nawierzchnię betonową w jezdnym z rozjazdów raz z odwodnienie, a także wykonano szczeliny dylatacyjne i zamontowano napęd elektryczny najazdowy w drugim z rozjazdów. Zostały wykonane fundamenty dla dwóch słupów trakcyjno-oświetleniowych. Trwa wykonywanie prac związanych z zabezpieczeniem sieci teletechnicznej i przygotowanie projektu zamiennego. Wykonano również korytowanie na skrzyżowaniu pl. Wolności i ul. Powstańców Śląskich.

Prace zakończą się później


Zgodnie z kontraktem prace powinny zakończyć się 22 grudnia 2019 r. Jak informują Tramwaje Śląskie, w tej chwili jest procedowany aneks terminowy. – W związku z licznymi kolizjami oraz koniecznością zmian projektowych dla branży teletechnicznej, kablowej, energetycznej oraz sieci trakcyjnej występują opóźnienia. W tej chwili nie mamy jeszcze konkretów co do nowego harmonogramu, który uwzględniłby opóźnienia – informuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Na razie nie wiadomo, kiedy tramwaje będą mogły wrócić na przebudowywane torowiska. Jeszcze na początku października wykonawca deklarował, że mogłoby to nastąpić w połowie stycznia 2020 r. – Niestety w kolejnych tygodniach wykonawca odnotował dalsze, niezależne od niego elementy opóźniające realizację zadań i deklarowany termin trudny będzie do dochowania – mówi Zowada. Jak jednak zapewnia – stronom zależy na usuwaniu przeszkód i rozwiązaniu pojawiających się problemów. – Jednak miejsce prac jest niezwykle trudne do przebudowy przede wszystkim ze względu na zagęszczenie nieujętych na mapach instalacji podziemnych – mówi rzecznik.

Prace także poza kontraktem

Tramwaje Śląskie prowadzą także prace dodatkowe prace na przylegających odcinkach. – Kursowanie tramwajów dwukierunkowych na linii nr 5 wykorzystujemy do prac realizowanych siłami własnymi przez Zakład Torów i Sieci. Aktualnie trwa modernizacja torowiska wzdłuż ul. Bytomskiej od skrzyżowania z ul. Hagera (most nad Bytomką) do ul. Młyńskiej – mówi Andrzej Zowada. To ok. 3000 mtp. Jak dodaje, w zakres prac wchodzą wymiana podtorza wraz z zastosowaniem geosiatki, torowisko wykonywane na podkładach strunobetonowych ze sprężystym mocowaniem szyn typu SB, połączenia szyn bezstykowe. W planie jest również wymiana słupów trakcyjnych, osprzętu sieciowego i wysięgów szkłolaminatowych. Dzięki temu słupy zostaną zamontowane tylko po jednej stronie torowiska, choć dotychczas były po dwóch stronach.

W trakcie tych prac ruch tramwajowy na całym odcinku prowadzony jest jednym torem. – W pierwszej połowie grudnia budowany obecnie tor zostanie wyprofilowany podbijarką i ruch tramwajów zostanie przełożony na nowy tor i przystąpimy do prac przy modernizacji drugiego toru. Jeśli chodzi o tempo prac i termin ich zakończenia, to wiele zależy tu od warunków atmosferycznych, dlatego nie deklarujemy tu konkretnych terminów – zaznacza rzecznik.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Komunikacja

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Wielki powrót tramwajów do Zabrza

Przestrzeń

Wielki powrót tramwajów do Zabrza

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Wracają tramwaje z Katowic do Sosnowca przez Szopienice

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie. Jest umowa na przebudowę pętli Chebzie

Przestrzeń

Zobacz również:

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Komunikacja

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Wielki powrót tramwajów do Zabrza

Przestrzeń

Wielki powrót tramwajów do Zabrza

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Wracają tramwaje z Katowic do Sosnowca przez Szopienice

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie. Jest umowa na przebudowę pętli Chebzie

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5