Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Rekordowy rok SKM Warszawa

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2014-01-29 08:47
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rekordowy rok SKM Warszawa
fot. WU
Wracamy do cyklu podsumowania roku przez uczestników rynku kolejowego. Niedawno informowaliśmy o rekordowych przewozach Kolei Mazowieckich, które przewiozły w 2013 roku 62 mln pasażerów. Jeszcze większy sukces jest udziałem SKM Warszawa – liczba pasażerów wzrosła z 17 mln do 28 mln osób.

– Miniony rok 2013 był dobrym rokiem dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Z podróży pociągami SKM skorzystało ponad 27 milionów i 858 tysięcy osób, co przy przeszło 17 milionach w 2012 r. jest potwierdzeniem, że SKM wpisała się w pejzaż komunikacji stolicy i stała się środkiem z którego chętnie korzysta się na co dzień, nie tylko jadąc do pracy. Warszawiacy po prostu polubili podróże Elfem i Impulsem; korzystali z pociągów częściej nawet w weekendy – mówi rzeczniczka przewoźnika Magdalena Lerczak.

Jak zaznacza, dalszy postęp dotyczy też inwestycji taborowych. Firma kupiła kolejne 3 pojazdy. Z końcem ubiegłego roku Szybka Kolej Miejska podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowaniu, w wysokości ponad 106 milionów złotych, 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych pozyskanych w ramach dwóch leasingów finansowych. – Staliśmy się tym samym prekursorem pozyskiwania dofinansowania z Unii Europejskiej dla projektów finansowanych leasingiem – mówi Lerczak.

Nie płacą za energię oddawaną do sieci

– Sprzedaliśmy innemu przewoźnikowi w kraju, (Kolejom Śląskim – przyp. RK) wcześniej wydzierżawione, najstarsze pociągi 14 WE. Obecnie SKM dysponuje najnowocześniejszym taborem, którego średni wiek oscyluje wokół 2 lat. Efekt to zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego, jak również zapewnienie dostępu dla osób niepełnosprawnych oraz zapewnienie mieszkańcom obszaru aglomeracji taboru kolejowego o wysokim standardzie bezpieczeństwa – mówi Lerczak.

Ciekawą sprawą był aneks do umowy z PKP Energetyką, który umożliwił uwzględnienie w rozliczeniach zużycia energii trakcyjnej przez pojazdy trakcyjne SKM rekuperacji energii elektrycznej tj. odzyskiwania energii elektrycznej polegającego na przetwarzaniu energii mechanicznej silników trakcyjnych pewnych okresach ich pracy (podczas hamowania elektrodynamicznego) na energie elektryczną oddawaną z powrotem do sieci trakcyjnej.

Walka o zaplecze

– Wiedząc, że z końcem roku 2013 PKP Intercity całkowicie wycofa się ze Szczęśliwic, od dłuższego czasu prowadziliśmy przygotowania do przejęcia pełnej obsługi manewrowej i technicznej stacji, która będzie teraz naszym zapleczem i bocznicą kolejową. Po dwóch przetargach nieograniczonych, podpisaliśmy we wrześniu ubiegłego roku umowę na pełnienie funkcji inwestora zastępczego z firmą WS Atkins Polska. Obecnie Atkins jest bardzo zaawansowany w przygotowaniu nam materiałów przetargowych dla wyłonienia wykonawcy kompleksowej modernizacji Szczęśliwic w formule projektuj i buduj – mówi Lerczak.

Co zrobi SKM na w bazie Szczęśliwice (która de facto mieści się na Odolanach)? – Między innymi naprawimy wyeksploatowane tory, rozjazdy i sieć trakcyjną. Zmodernizujemy i zelektryfikujemy halę obsługową. Wybudujemy od podstaw nowoczesną myjnię taboru z zapleczem socjalnym dla naszych pracowników. Uzupełnimy brakujące odcinki sieci trakcyjnej – wylicza rzeczniczka.

Cieszą… remonty torów

Rzeczniczka podkreśliła, że w roku ubiegłym uhonorowano spółkę tytułem Diamentu Forbesa 2013. – Warto dodać, że tytuł miesięcznik przyznaje w oparciu o kilka finansowych, a więc obiektywnych, kryteriów – zapewnia. Jak przypomina, SKM na co dzień współpracowała z samorządami lokalnymi – dzielnicami i miejscowościami satelickimi - promując okolice stolicy i jej działania. – Zachęcaliśmy do poznania ciekawych okolic aglomeracji, przypominaliśmy ważne rocznice, propagowaliśmy zdrowy styl życia i rozmawialiśmy na Facebooku. Widzieliśmy, że warszawiacy z tej podpowiedzi korzystali – mówi Lerczak.

– Wiele uwagi poświęciliśmy systematycznemu szkoleniu kadr. I choć był to proces skomplikowany i odbijał się na rozkładach jazdy – cieszyć musiały budowy, remonty i modernizacje linii i dworców, które prowadziła PKP PLK, bo bezpieczeństwo i komfort stanowi istotę podróży. Wydaje się, że rok 2014 – patrząc na priorytety – też będzie rokiem dobrym dla kolejowych inwestycji – kończy Magdalena Lerczak.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
SKM nie mówi „nie” pociągom do Nieporętu. Co z "Zegrzykiem"?

Komunikacja

SKM nie mówi „nie” pociągom do Nieporętu. Co z "Zegrzykiem"?

Paweł Rydzyński 10 czerwca 2014

Koniec 14WE w SKM Warszawa

Komunikacja

Koniec 14WE w SKM Warszawa

Jakub Madrjas 25 lipca 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5