Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Referendum w Krakowie: Bez igrzysk, ale z rowerami i metrem

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2014-05-26 09:07
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Referendum w Krakowie: Bez igrzysk, ale z rowerami i metrem
fot. Diether, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Mieszkańcy Krakowa nie chcą igrzysk w swoim mieście, ale większość z nich widzi potrzebę budowy nowych ścieżek rowerowych. Niewiele ponad połowa zagłosowała za metrem – wynika z referendum, które odbyło się w mieście w niedzielę, 25 maja.

W referendum lokalnym udział wzięło prawie 36 porc. wyborców. Mieszkańcy Krakowa obok wybierania europosłów wypowiadali się również, czy chcą być gospodarzem zimowych igrzysk olimpijskich w 2022 roku, czy chcą metra, większego monitoringu wizyjnego i zwiększenia środków na rozbudowę ścieżek rowerowych.

Choć na razie nie ma jeszcze oficjalnych wyników, to ze wstępnych danych z liczenia głosów wynika, że mieszkańcy Krakowa igrzysk nie chcą (69,72%), ale co ważne z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnych, nieco ponad połowa jest za budową metra (55,11 proc.) a zdecydowana większość – za szybkim powstawaniem ścieżek rowerowych (85,18 proc.).

Metro drogie, ale potrzebne?

Warto przyjrzeć się w tym kontekście planom budowy metra, o którego budowie mogą, choć nie muszą, przesądzić wyniki głosowania. Jego przeciwnicy twierdzą, że inwestycja jest zbyt droga i miasto może nie udźwignąć kosztów z nią związaną. Według szacunków pierwsza linia metra w Krakowie miałaby liczyć około 19 km i przebiegać przez Nową Hutę, centrum miasta do Bronowic. Koszt inwestycji szacowany jest w przedziale 8-12 mld zł.

Zwolennicy metra wskazują jednak, że inwestycja jest niezbędna do rozwoju miasta w następnych dziesięcioleciach. Pokazują też rozwiązanie problemów z finansowaniem inwestycji – partnerstwo publiczno – prywatne z udziałem firm zagranicznych, które zagwarantują część środków potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia. Firmy zainteresowane tą inwestycją już się znalazły.

Bezdyskusyjne zwycięstwo rowerzystów

O ile metro, to w Krakowie wciąż kwestia dyskusyjna, o tyle zwycięzcami tego referendum można okrzyknąć rowerzystów, którym udało się uzyskać całkiem niezły wynik w głosowaniu dotyczącym budowy większej liczby dróg rowerowych w mieście. To oficjalna informacja dla prezydenta i Rady Miasta, aby na ten cel przeznaczać większe pieniądze. Obecnie z budżetu miasta na rozbudowę infrastruktury rowerowej przeznacza się około 4,7 mln zł rocznie. Połączenie infrastruktury rowerowej w Krakowie w spójną sieć obejmującą wszystkie dzielnice miasta spowoduje, że będzie to realna alternatywa wobec samochodów, które dziś zakorkowują miasto.

Obecnie w Krakowie jest 136 km infrastruktury rowerowej i około 30 stacji rowerów miejskich w których można wypożyczyć 270 jednośladów. Zgodnie z planami, w mieście ma powstać 19 głównych tras rowerowych o łącznej długości ok. 223 km. Inwestycja pochłonie około 300 mln zł.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa i Poznań: Dwa miasta, dwa spojrzenia na rzekę

Przestrzeń

Warszawa i Poznań: Dwa miasta, dwa spojrzenia na rzekę

Justyna Urbaniak 21 lipca 2014

Z Pruszcza do Gdańska na rowerze wzdłuż kanału

Przestrzeń

Z Pruszcza do Gdańska na rowerze wzdłuż kanału

UM Pruszcz Gd. 16 maja 2014

Dąbrowa Górnicza coraz bardziej rowerowa

Komunikacja

Dąbrowa Górnicza coraz bardziej rowerowa

Dominik Wójcik 13 maja 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5