Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Referendum w Krakowie: Bez igrzysk, ale z rowerami i metrem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Referendum w Krakowie: Bez igrzysk, ale z rowerami i metrem
fot. Diether, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Mieszkańcy Krakowa nie chcą igrzysk w swoim mieście, ale większość z nich widzi potrzebę budowy nowych ścieżek rowerowych. Niewiele ponad połowa zagłosowała za metrem – wynika z referendum, które odbyło się w mieście w niedzielę, 25 maja.

W referendum lokalnym udział wzięło prawie 36 porc. wyborców. Mieszkańcy Krakowa obok wybierania europosłów wypowiadali się również, czy chcą być gospodarzem zimowych igrzysk olimpijskich w 2022 roku, czy chcą metra, większego monitoringu wizyjnego i zwiększenia środków na rozbudowę ścieżek rowerowych.

Choć na razie nie ma jeszcze oficjalnych wyników, to ze wstępnych danych z liczenia głosów wynika, że mieszkańcy Krakowa igrzysk nie chcą (69,72%), ale co ważne z punktu widzenia inwestycji infrastrukturalnych, nieco ponad połowa jest za budową metra (55,11 proc.) a zdecydowana większość – za szybkim powstawaniem ścieżek rowerowych (85,18 proc.).

Metro drogie, ale potrzebne?

Warto przyjrzeć się w tym kontekście planom budowy metra, o którego budowie mogą, choć nie muszą, przesądzić wyniki głosowania. Jego przeciwnicy twierdzą, że inwestycja jest zbyt droga i miasto może nie udźwignąć kosztów z nią związaną. Według szacunków pierwsza linia metra w Krakowie miałaby liczyć około 19 km i przebiegać przez Nową Hutę, centrum miasta do Bronowic. Koszt inwestycji szacowany jest w przedziale 8-12 mld zł.

Zwolennicy metra wskazują jednak, że inwestycja jest niezbędna do rozwoju miasta w następnych dziesięcioleciach. Pokazują też rozwiązanie problemów z finansowaniem inwestycji – partnerstwo publiczno – prywatne z udziałem firm zagranicznych, które zagwarantują część środków potrzebnych do realizacji przedsięwzięcia. Firmy zainteresowane tą inwestycją już się znalazły.

Bezdyskusyjne zwycięstwo rowerzystów

O ile metro, to w Krakowie wciąż kwestia dyskusyjna, o tyle zwycięzcami tego referendum można okrzyknąć rowerzystów, którym udało się uzyskać całkiem niezły wynik w głosowaniu dotyczącym budowy większej liczby dróg rowerowych w mieście. To oficjalna informacja dla prezydenta i Rady Miasta, aby na ten cel przeznaczać większe pieniądze. Obecnie z budżetu miasta na rozbudowę infrastruktury rowerowej przeznacza się około 4,7 mln zł rocznie. Połączenie infrastruktury rowerowej w Krakowie w spójną sieć obejmującą wszystkie dzielnice miasta spowoduje, że będzie to realna alternatywa wobec samochodów, które dziś zakorkowują miasto.

Obecnie w Krakowie jest 136 km infrastruktury rowerowej i około 30 stacji rowerów miejskich w których można wypożyczyć 270 jednośladów. Zgodnie z planami, w mieście ma powstać 19 głównych tras rowerowych o łącznej długości ok. 223 km. Inwestycja pochłonie około 300 mln zł.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5