Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Raport KRBRD. Rowerzyści na chodnikach i bez kasków

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2015-03-13 07:56
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Raport KRBRD. Rowerzyści na chodnikach i bez kasków
rowerAndrzej Otrębski, lic. CC 3.0
Jeżdżą po chodnikach, rozmawiają przez telefon, nie noszą kasków – taki obraz rowerzystów wyłania się z raportu opublikowanego przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Czy polscy cykliści faktycznie są lekkomyślni? Czy autorzy raportu właściwie zabrali się za kwestię bezpieczeństwa użytkowników dwóch kółek?

Na początku lutego Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego opublikowała raport pt. „Badanie postaw społeczeństwa względem bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Badanie przeprowadzono na losowej, ogólnopolskiej i reprezentatywnej dla Polaków w wieku powyżej 15 lat próbie liczącej 1000 osób, dodatkowo skorygowanej ze względu na posiadanie prawa jazdy. Dokument, oprócz ogólnych wniosków dotyczących postrzegania bezpieczeństwa na polskich drogach, zawiera również bardziej szczegółowe analizy odnoszące się do poszczególnych grup uczestników ruchu. Oddzielny rozdział dokumentu poświęcono rowerzystom. O co ankieterzy zapytali cyklistów?

Polski rowerzysta – bez odblasków i bez kasku

Konieczność zakładania kasków do jazdy rowerem podnoszona jest przy niemal każdej dyskusji na temat bezpieczeństwa rowerzystów i w niemal każdym dokumencie, w którym przewija się słowo „rower”. O ochronę głowy zapytani zostali również ankietowani badań KRBRD. Okazało się, że zawsze, bardzo często lub często korzysta z niej jedynie 12% cyklistów jeżdżących co najmniej raz w roku. 16% kasku używa czasami, zaś cała reszta (72%) – nigdy lub rzadko.

Przywiązanie polskich specjalistów od bezpieczeństwa ruchu do kwestii ochrony głowy stanowi dość zadziwiające zjawisko. Próżno szukać jakichkolwiek badań dowodzących, iż masowe użytkowanie ochronnych elementów ubioru podnosi bezpieczeństwo podróżujących rowerami. Znane są za to przykłady porównań wskazujących istnienie odwrotnej korelacji między odsetkiem zakładających kaski rowerzystów a liczbą ich zgonów na drogach. Udowodniono również, że grupami najbardziej narażonymi na urazy głowy są piesi i kierowcy. Dlaczego zatem to właśnie cykliści są intensywnie namawiani do zakładania skorup?

Nie do końca zrozumiałe jest także zainteresowanie słuchaniem przez rowerzystów muzyki z przenośnych odtwarzaczy. Do tej pory nie wykazano, by dwukołowi melomani stanowili grupę szczególnie narażoną na udział w zdarzeniach. Faktyczny wpływ jazdy ze słuchawkami na bezpieczeństwo pozostaje jedynie w sferze domysłów.

Za kompletnie zagadkowe należy natomiast uznać pytanie o treści „jak często zapala Pan(i) przednie światło podczas jazdy w mroku?” Czy światło tylne jest mniej przydatne lub mniej obowiązkowe? Przepisy określają jasno, w co powinien być wyposażony rower. Czy bardziej zasadnym nie byłoby po prostu zbadanie, ilu rowerzystów posiada właściwie oświetlony pojazd?

Rowerem? Nie po jezdni

Ankieta zawarta w raporcie potwierdza, iż Polacy boją się poruszania rowerami po jezdniach. Korzystanie z chodników czasami, często, bardzo często lub zawsze deklaruje łącznie 64% przepytanych cyklistów. 52% stara się przy tym unikać niektórych ulic i skrzyżowań, ponieważ są zbyt niebezpieczne.
Większość ankietowanych rowerzystów nie jest również zadowolona z poziomu bezpieczeństwa na drogach (54%), natężenia ruchu (58%), prędkości w ruchu (55%) oraz stanu dróg rowerowych (65%). Pokazuje to, jak wiele mamy jeszcze do zrobienia w kwestii infrastruktury rowerowej oraz zmiany nawyków kierujących pojazdami.

Czego brakuje w rowerowej części raportu?

Analizując pytania, jakie zadano rowerzystom w trakcie badań nie można oprzeć się wrażeniu, iż temat jednośladów potraktowano bez dostatecznej wiedzy odnośnie specyfiki oraz zagrożeń ruchu rowerowego.

W rozdziale poświęconym cyklistom zdecydowanie brakuje nieco bardziej szczegółowych pytań ukierunkowanych na relację rowerzysty z innymi uczestnikami ruchu drogowego. Pytając użytkowników dwóch kółek o zachowania związane z samodzielnym dbaniem o bezpieczeństwo (vide rozmawianie przez telefon komórkowy bądź używanie odblasków) nie powinno pomijać się kwestii związanych chociażby z odczuciami odnośnie zachowań kierowców. Ogólne pytania o bezpieczeństwo czy natężenie ruchu są niewystarczające do nakreślenia sytuacji cyklistów, której znajomość przy badaniu ich postaw względem ruchu drogowego jest niezbędna.

Pytania zawarte ankiecie także pozostawiają wiele do życzenia. Nacisk kładziony na kwestię kasków czy elementów odblaskowych sugeruje brak dostatecznej wiedzy odnośnie najczęstszych przyczyn wypadków z udziałem rowerzystów i realnych zagrożeń ruchu rowerowego. Co gorsza, pytanie odnośnie zapalania tylko przedniego światła podczas jazdy po zmroku sugeruje również niedostateczną wiedzę odnośnie przepisów dotyczących użytkowników dwóch kółek.

Odsetek udziału rowerów w transporcie publicznym rośnie z roku na rok, a cykliści stają się coraz bardziej znaczącą grupą uczestników ruchu. W związku z tym wskazanym jest, by Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruch Drogowego przy tworzeniu kolejnych raportów właściwie potraktowała temat bezpieczeństwa rowerzystów, nie koncentrując się na kwestiach w najlepszym razie marginalnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rowerowe rozporządzenia ogłoszone w Dzienniku Ustaw

Prawo & Finanse

Rowerowe rozporządzenia ogłoszone w Dzienniku Ustaw

Rafał Stawecki 09 września 2015

Kontraruch jest bezpieczny

Felietony i komentarze

Kontraruch jest bezpieczny

Rafał Stawecki 13 sierpnia 2015

O kaskach raz jeszcze. Czy piesi i kierowcy też powinni je nosić?

Prawo & Finanse

O kaskach raz jeszcze. Czy piesi i kierowcy też powinni je nosić?

Rafał Stawecki 04 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5