Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Radom zakończył eksploatację Neoplanów

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-03-22 17:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa MZDiK Radom

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Radom zakończył eksploatację Neoplanów
fot. MZDiK Radom
Ostatni radomski autobus komunikacji miejskiej marki Neoplan, należący do spółki MPK Radom, został wycofany. To "przełomowa" data w historii lokalnego transportu zbiorowego. Neoplany były bowiem pierwszymi niskopodłogowymi pojazdami użytkowanymi na sporą skalę w naszym mieście. Marka ta była obecna w Radomiu przez niemal 24 lata.

„Nowoczesny autobus firmy Neoplan testowany jest na radomskich ulicach" – tak informowało Słowo Ludu w lipcu 1996 roku. Dalej czytelnicy mogli przeczytać, że "siedzenia – w porównaniu z tymi w Ikarusach – są o wiele wygodniejsze i bardziej estetyczne". O sprzedaż swoich pojazdów dla MPK Radom zabiegały wówczas oprócz Neoplana także MAN, DAB i Scania. Autobusy tych marek były sukcesywnie testowane w mieście.

W roku 1997 został ogłoszony przetarg na zakup nowych autobusów dla Radomia. Ostatecznie przystąpiło do niego aż sześciu producentów taboru: Jelcz, Neoplan, Volvo, MAN, Scania i Ikarus. Jak donosiły lokalne media, do drugiego etapu postępowania zakwalifikowały się tylko cztery pierwsze firmy. Przetarg wygrał Neoplan. Ustalono, że będzie to kontrakt na dostawę aż 80 autobusów (35 sztuk miały stanowić pojazdy 15-metrowe, zaś resztę dwunastometrowe). Koszt tej przełomowej transakcji, rozłożonej na sześć kolejnych lat, oszacowano wtedy na około 95 milionów złotych.

Pierwsze Neoplany dla MPK Radom zostały wyprodukowane w 1997 roku, zaś ostatnie – w roku 1999. Zakupiono ich łącznie 43 (numery taborowe od 801 do 843). Kontrakt został zmniejszony, bowiem od roku 2000 kupowano bardziej nowoczesne autobusy marki Solaris Urbino. Kiedy pierwsze Neoplany zaczęły kursować po mieście, część pasażerów była z tego powodu – jak to często bywa – bardzo niezadowolona. Wszyscy porównywali je bowiem z Ikarusami, więc padały "zarzuty", iż w nowych pojazdach nie można wychylać głowy przez okno, że jest za mało miejsca do stania, a nawet takie, że z foteli nieznajdujących się na podwyższeniach widać przez okna dużo mniej niż z wysokiego Ikarusa.

Najdłużej posłużył radomianom Neoplan N4020 z numerem taborowym 815. Został on wyprodukowany w roku 1998. Wycofano go z eksploatacji liniowej na początku marca 2021 roku. Co ciekawe, pojazd przez cały ten okres jeździł z niezmienionymi, jeszcze czarnymi tablicami rejestracyjnymi: RAA 507J. Jak informuje MPK Radom, które jest właścicielem pojazdu, niesprawny autobus jest przeznaczony do sprzedaży.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Radom w przededniu wyjazdu elektrobusów

Komunikacja

Radom w przededniu wyjazdu elektrobusów

Redakcja 01 lipca 2020

Radom z kompletem elektrobusów [zdjęcia]

Komunikacja

Radom z kompletem elektrobusów [zdjęcia]

Redakcja 27 maja 2020

Pierwszy elektrobus już w Radomiu

Komunikacja

Pierwszy elektrobus już w Radomiu

Redakcja 24 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5