Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Radom z kompletem elektrobusów [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
27-05-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa MZDiK Radom

Podziel się ze znajomymi:

Do Radomia dotarł już komplet dziesięciu autobusów elektrycznych marki Solaris. Nowe pojazdy przechodzą właśnie niezbędne testy i odbiory. Podobnie dzieje się z infrastrukturą towarzyszącą, w tym przede wszystkim z ładowarkami. Trwają równocześnie szkolenia kierowców, którym zostaną przydzielone te autobusy. Solarisy będą jeździły na linii 1.

Nowe Solarisy będą umożliwiały podróż około 70 pasażerom. Pojazdy te są zaopatrzone w dodatkowe źródło energii. Nowością na skalę europejską jest fakt, że jest ono na gaz ziemny, a nie – jak to zwykle było w takich pojazdach – na olej napędowy. Ma to pozwolić na zasilanie ogrzewania nie zmniejszając zarazem mocy baterii. Radomskie pojazdy są zasilane baterią litowo-jonowo-tytanową o mocy 115 kWh, a te akumulatory charakteryzują się dłuższą żywotnością (gwarancja opiewa na 8 lat). Solarisy zostały oczywiście wyposażone w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Nowością są w nich kasowniki już nie z przyciskami, lecz z ekranem dotykowym. Pierwszy kasownik od strony kabiny kierowcy jest też przystosowany do korzystania z kart płatniczych. W autobusach jest ponadto monitoring i gniazda USB. Diodowe wyświetlacze zewnętrzne świecą na biało, co zapewnia ich znacznie lepszą czytelność dla pasażerów. Wewnętrzne wyświetlacze za drugimi drzwiami będą natomiast wyświetlały poszczególne informacje w kilku kolorach.

Infrastruktura towarzysząca to 10 ładowarek na terenie zajezdni Żakowice i dwie pantografowe, które ustawiono na pętlach końcowych linii 1 na Południu i Gołębiowie I. Czas ładowania pojazdu na pętli to około 10 minut. Autobus nie będzie oczywiście wtedy naładowany w pełni, ale pozwoli to na przejechanie 80 kilometrów, zatem kolejne ładowanie odbędzie się po trzech albo nawet czterech kursach. Całkowity czas ładowania na terenie zajezdni to około 6 godzin.

Autobusy elektryczne charakteryzują się przede wszystkim cichą pracą silnika. Gdy taki pojazd zatrzymuje się przed światłami albo na przystanku, to można pomyśleć, że silnik w ogóle przestał pracować. Słychać tylko delikatny szum klimatyzacji. Pasażerowie, którzy już za kilka tygodni będą mogli podróżować nowymi autobusami (konkretny termin będzie uzależniony od ukończenia trwających testów i odbiorów końcowych) na pewno docenią tę komfortową ciszę.

Oferta firmy Solaris była jedyną, jaka wpłynęła na ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji przetarg. Za 10 elektrycznych autobusów wraz z całą infrastrukturą ładującą miasto zapłaci prawie 32 miliony złotych. Równocześnie producent zaproponował udzielenie trzyletniej gwarancji. Zadanie jest realizowane w ramach tak zwanego projektu multimodalnego, współfinansowanego z funduszy unijnych. Projekt ten to nie tylko autobusy elektryczne, lecz także między innymi 20 tablic SDIP przy przystankach, 15 podświetlanych wiat przystankowych i 10 automatów biletowych.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu nadało "elektrykom" osobny zakres numeracji taborowej: od 2000 wzwyż. Ma to wyróżnić pojazdy z tym rodzajem napędu. Dodatkowo każdy autobus dostał symboliczną nazwę. MPK ogłosiło konkurs na "imiona" w trakcie obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w 2019 roku. Biorący w nim udział radomianie zdecydowali, iż chcieliby podróżować Elektryczkiem, Woltkiem, Naprądkiem, Ekusiem, Niedymkiem, Iskrą, Baterkiem, Energiczkiem, Amperkiem i Bezemisjuszem. Takie nazwy pojawiły się już na pojazdach.

Linia 1 była przeznaczona do "elektryfikacji" na podstawie opracowanego przez niezależnych ekspertów dokumentu. Określił on między innymi to, na jakie trasy powinny wyjechać pojazdy elektryczne, by ich eksploatacja była jak najbardziej efektywna. Wskazano, iż autobusy na prąd powinny jeździć zwłaszcza przez obszary o intensywnej zabudowie (w tym przez ścisłe centrum miasta), na liniach, gdzie przejadą od 65 do 80 tysięcy kilometrów rocznie. Takie pojazdy sprawdzają się najlepiej tam, gdzie jest dużo przystanków oraz niewiele wzniesień. Następną trasą przeznaczoną do "elektryfikacji" będzie linia 3, lecz to nastąpi już w ramach zupełnie innego projektu.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Na ulice Radomia wyjechały nowe przegubowce

Komunikacja

Na ulice Radomia wyjechały nowe przegubowce

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Radom zakończył eksploatację Neoplanów

Komunikacja

Radom w przededniu wyjazdu elektrobusów

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Na ulice Radomia wyjechały nowe przegubowce

Komunikacja

Na ulice Radomia wyjechały nowe przegubowce

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Radom zakończył eksploatację Neoplanów

Komunikacja

Radom w przededniu wyjazdu elektrobusów

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5