Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Radom w przededniu wyjazdu elektrobusów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
01-07-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa MZDiK Radom

Podziel się ze znajomymi:

Drugi lipca będzie pierwszym dniem kursowania dziesięciu nowych autobusów elektrycznych w Radomiu. Będą one jeździły na linii 1 (na wszystkich kursach) i dodatkowo na linii 12 (na większości kursów). To nowy rozdział w historii radomskiej komunikacji miejskiej. Dzień wcześniej w zajezdni Żakowice odbyła się uroczysta prezentacja tych pojazdów.

Nowe pojazdy przeszły wszystkie niezbędne testy i odbiory. To samo dotyczyło infrastruktury towarzyszącej, w tym zwłaszcza ładowarek. Kierowcy, którym zostały przydzielone te autobusy, odbyli odpowiednie szkolenia. Prezentacja elektrycznych Solarisów została zorganizowana w przeddzień ich debiutu na radomskich drogach.

Nowe Solarisy będą umożliwiały podróż ponad 70 pasażerom. Pojazdy te są zaopatrzone w dodatkowe źródło energii. Jest ono na gaz ziemny, a nie – jak to zwykle było w takich pojazdach – na olej napędowy. Ma to pozwolić na zasilanie ogrzewania, nie zmniejszając zarazem mocy baterii. Radomskie pojazdy są zasilane baterią litowo-jonowo-tytanową o mocy 115 kWh, a te akumulatory charakteryzują się dłuższą żywotnością (gwarancja opiewa na 8 lat). Solarisy zostały oczywiście wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Nowością są w nich kasowniki już nie z przyciskami, lecz z ekranem dotykowym. Pierwszy kasownik od strony kabiny kierowcy będzie przystosowany do korzystania z kart płatniczych. W autobusach jest ponadto monitoring i gniazda USB. Diodowe wyświetlacze zewnętrzne świecą na biało, co zapewnia ich znacznie lepszą czytelność dla pasażerów. Wewnętrzne wyświetlacze za drugimi drzwiami będą natomiast wyświetlały poszczególne informacje w kilku kolorach.

Infrastruktura towarzysząca to 10 ładowarek na terenie zajezdni Żakowice i dwie pantografowe, które ustawiono na pętlach końcowych linii 1 na Południu i Gołębiowie I. Czas ładowania pojazdu na pętli to około 10 minut. Autobus nie będzie oczywiście wtedy naładowany w pełni, ale pozwoli to na przejechanie 80 kilometrów, zatem kolejne ładowanie odbędzie się po trzech albo nawet czterech kursach. Całkowity czas ładowania na terenie zajezdni to około 6 godzin.

Autobusy elektryczne charakteryzują się przede wszystkim cichą pracą silnika. Gdy taki pojazd zatrzymuje się przed światłami albo na przystanku, to można pomyśleć, że silnik w ogóle przestał pracować. Słychać tylko delikatny szum klimatyzacji.

Oferta firmy Solaris była jedyną, jaka wpłynęła na ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji przetarg. Za 10 elektrycznych autobusów z całą infrastrukturą ładującą miasto zapłaciło niemalże 32 miliony złotych. Równocześnie producent zaproponował udzielenie trzyletniej gwarancji. Zadanie było zrealizowane w ramach tak zwanego projektu multimodalnego, współfinansowanego z funduszy unijnych. Projekt ten to nie tylko autobusy elektryczne, lecz także między innymi 20 tablic SDIP przy przystankach, 15 podświetlanych wiat przystankowych i 10 automatów biletowych.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu nadało "elektrykom" osobny zakres numeracji taborowej: od 2000 wzwyż. Ma to wyróżnić pojazdy z tym rodzajem napędu. Dodatkowo każdy autobus dostał symboliczną nazwę. MPK ogłosiło konkurs na "imiona" w trakcie obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w 2019 roku. Biorący w nim udział radomianie zdecydowali, iż chcieliby podróżować Elektryczkiem, Woltkiem, Naprądkiem, Ekusiem, Niedymkiem, Iskrą, Baterkiem, Energiczkiem, Amperkiem i Bezemisjuszem. Takie nazwy pojawiły się już na pojazdach.

Linia 1 była przeznaczona do "elektryfikacji" na podstawie opracowanego przez niezależnych ekspertów dokumentu pod tytułem: "Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych (…)". Określił on między innymi to, na jakie trasy powinny wyjechać pojazdy elektryczne, by ich eksploatacja była jak najbardziej efektywna. Wskazano, iż autobusy na prąd powinny jeździć zwłaszcza przez obszary o intensywnej zabudowie (w tym przez ścisłe centrum miasta), na liniach, gdzie przejadą od 65 do 80 tysięcy kilometrów rocznie. Takie pojazdy sprawdzają się najlepiej tam, gdzie jest dużo przystanków oraz niewiele wzniesień. Aby jednak maksymalnie wykorzystać nowy tabor, zapadła decyzja, że autobusy elektryczne trafią także na linię 12. Obsłużą na niej większość kursów realizowanych w dni powszednie oraz wszystkie kursy w soboty, niedziele i święta. Następną trasą przeznaczoną do "elektryfikacji" będzie linia 3, lecz to nastąpi już w ramach zupełnie innego projektu.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Na ulice Radomia wyjechały nowe przegubowce

Komunikacja

Na ulice Radomia wyjechały nowe przegubowce

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Radom zakończył eksploatację Neoplanów

Komunikacja

Radom z kompletem elektrobusów [zdjęcia]

Komunikacja

Pierwszy elektrobus już w Radomiu

Komunikacja

Pierwszy elektrobus już w Radomiu

Redakcja 24 kwietnia 2020

Radom kupuje dziesięć autobusów elektrycznych i ładowarki

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Na ulice Radomia wyjechały nowe przegubowce

Komunikacja

Na ulice Radomia wyjechały nowe przegubowce

Redakcja/inf. pras. 10 stycznia 2023

Radom zakończył eksploatację Neoplanów

Komunikacja

Radom z kompletem elektrobusów [zdjęcia]

Komunikacja

Pierwszy elektrobus już w Radomiu

Komunikacja

Pierwszy elektrobus już w Radomiu

Redakcja 24 kwietnia 2020

Radom kupuje dziesięć autobusów elektrycznych i ładowarki

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5