Radomska komunikacja miejska funkcjonuje obecnie bez większych zmian w porównaniu z okresem sprzed pandemii. MPK nie musiało rezygnować z zawartych kontraktów i przygotowuje się do dalszych zakupów, a rozkłady jazdy po okresie cięć wróciły do normalności. Miasto zapewnia, że nie zamierza podnosić cen biletów ani redukować oferty.
– W radomskiej komunikacji miejskiej nie zostały wprowadzone ograniczenia w rozkładach jazdy w stosunku do okresu sprzed pandemii – mówi Dawid Puton, specjalista ds. kontaktów z mediami w Miejskim Zarządzie Dróg i Komunikacji w Radomiu. O ile jednak rzeczywiście takich cięć nie wprowadzono na stałe, miały one miejsce okresowo: w marcu, kwietniu, maju i grudniu 2020 r. w dni robocze autobusy kursowały tak, jak w soboty. W okresach prowadzenia nauczania zdalnego w szkołach zawieszona była poza tym jedna linia.
Sytuacja budżetowa nie zmusiła MPK do wycofania się z kontraktu taborowego
Równocześnie w okresie obowiązywania limitów dotyczących liczby pasażerów najbardziej obciążone kursy były dublowane, a w części przypadków organizator zamawiał obsługę taborem przegubowym zamiast standardowym. – Po powrocie młodzieży do szkół, we wrześniu i w październiku zeszłego roku, zwiększona została też częstotliwość obsługi niektórych linii – dodaje nasz rozmówca. Jednocześnie zapewnia, że nie ma obecnie planów ograniczania liczby realizowanych kursów.
Miasto nie zamierza też podnosić cen biletów. Sytuacja budżetowa miejskiego przewoźnika – MPK Radom – była zaś na tyle stabilna, że ten nie musiał rezygnować z realizacji umowy na zakup dziewięciu elektrycznych autobusów marki Solaris. Przedstawiciel samorządu nie wskazał też innych przykładów rezygnacji z istotnych inwestycji transportowych.
Kolejne elektryki mają być przegubowe
Polityka wymiany taboru na zeroemisyjny ma być zresztą kontynuowana. – MPK w Radomiu ubiega się w ramach instrumentu Zielony Transport Publiczny o zakup jedenastu sztuk autobusów przegubowych z napędem elektrycznym wraz z infrastrukturą ładującą – usłyszeliśmy w MZDiK. Miasto szacuje wartość zamówienia na ok. 34 mln zł.
Pandemia wymusiła natomiast pewne zmiany organizacyjne, w tym potencjalnie problematyczne dla pasażerów. – Zlikwidowana została sprzedaż biletów przez kierowców autobusów – informuje Dawid Puton. Okresowo rezygnowano także z użytkowania przycisków do indywidualnego otwierania drzwi, a poza tym wyznaczono strefy wydzielone wokół kabiny prowadzącego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.