Kolejnych sześć autobusów z napędem elektrycznym zasili flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu. Do już eksploatowanych dziewiętnastu 12-metrowych „elektryków”, dołączą pierwsze w Radomiu bezemisyjne przegubowce o długości 18 metrów. Będą one obsługiwały linię nr 7. Zakup będzie możliwy dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przyznanemu w ramach programu priorytetowego "Zielony Transport Publiczny".
– Bardzo się cieszę, że nasza spółka kontynuuje zakupy zero- i niskoemisyjnych autobusów. To kierunek, który obraliśmy już kilka lat temu. Zależy nam bowiem, by komunikacja miejska w naszym mieście była nie tylko komfortowa i bezpieczna, ale też ekologiczna. Nowy zakup elektrycznych autobusów oznacza dalsze ograniczenie hałasu i emisji zanieczyszczeń do atmosfery – mówi Radosław Witkowski, prezydent miasta.
Pojazdy wyposażone będą w silniki trakcyjne – centralne lub silniki w osiach, o łącznej mocy min. 240 kW, zasilane bateriami trakcyjnymi min. 150 kW/h. Liczba miejsc siedzących, którą zaoferuje każdy z autobusów wyniesie 38, a miejsc stojących ok. 130. Pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany roczny przebieg każdego zakupionego autobusu to minimum 25 tys. km.
Całkowity koszt zakupu nowych sześciu autobusów, a także stacji ładowania pantografowego oraz trzech dwuwyjściowych ładowarek zajezdniowych jest szacowany na 21 mln 967 tys. zł. Miejska spółka otrzyma z NFOŚiGW 12,6 mln zł dotacji oraz 5,2 mln zł niskooprocentowanej pożyczki.
Umowa w sprawie dofinansowania została już podpisana. Kolejnym etapem realizacji projektu będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy zadania, co powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2022 roku. Zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym, elektryczne przegubowce powinny wyjechać na ulice Radomia w 2023 roku. Wcześniej, bo pod koniec 2022 roku planowane jest wybudowanie stacji szybkiego ładowania pantografowego na pętli autobusowej przy ul. Królowej Jadwigi.
Niezależnie od dalszego poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania wymiany taboru na nowoczesny i ekologiczny, MPK planuje, we własnym zakresie, pozyskanie w II połowie przyszłego roku pięć autobusów przegubowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym.
Większość użytkowanej przez MPK floty stanowią bowiem autobusy zero- i niskoemisyjne, w tym 19 autobusów elektrycznych i 42 zasilane gazem CNG.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.