Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Radni Pragi zatwierdzili koncepcję wykorzystania paliw alternatywnych. Więcej trolejbusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-04-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Radni Pragi zatwierdzili koncepcję wykorzystania paliw alternatywnych. Więcej trolejbusów
fot. MJ
Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, zamierza skupić się na rozwoju napędów elektrycznych w najbliższych latach. Przyczyni się to nie tylko do zmniejszenia natężenia hałasu, ale również zwiększy możliwości lokalnego transportu całkowicie bezemisyjnego.

Praga nieustannie pracuje na miano lidera wśród miast z przyjaznym dla środowiska transportem. Obecnie 75% pasażerów przewożą metro i tramwaj, odpowiadając za ok. 65% pracy eksploatacyjnej praskiej komunikacji. 1100 autobusów wykonuje pozostałą część, zużywając 30 mln litrów oleju napędowego. Stolica Czech zamierza do 2024 roku ograniczyć bieżące emisje o kolejne 20 proc. Nowa koncepcja jest odpowiedzią na potrzebę odnowienia istniejącej floty autobusów.

– Musimy podjąć konkretne kroki w celu poprawy stanu środowiska w Pradze. Zatwierdziliśmy strategię, która doprowadzi nas do tego celu. Dajemy wyraźny sygnał, że nie zamykamy oczu na zanieczyszczenia powietrza, które są napędzane przez autobus napędzany silnikami spalinowymi – powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza Pragi.

¬– Jednocześnie nie czekamy na nic i staramy się jak najszybciej oczyścić powietrze. Projektujemy trasę trolejbusu na lotnisko, a ponadto trwa przetarg na dwadzieścia trolejbusów o dużej przepustowości z dynamicznym ładowaniem dla tej linii. Testujemy autobusy hybrydowe, które pozwolą przynajmniej częściowo obniżyć emisje przynajmniej w fazie pośredniej, bez potrzeby czasochłonnego przygotowania i budowy infrastruktury ładowania lub napełniania. Przygotowujemy również projekt autobusu wodorowego – kontynuował Scheinherr.

– Kluczem dla Pragi będzie przede wszystkim postęp w dziedzinie napędów elektrycznych, które pozwolą zaoszczędzić do 60 proc. końcowego zużycia energii oraz technologii akumulatorowej. Do 2030 roku chcemy mieć od ćwierć do połowy autobusów zasilanych energią elektryczną. Poprawi to nie tylko środowisko, ale także komfort pasażerów i mieszkańców Pragi, ponieważ nie są tak głośne jak autobusy z silnikami spalinowymi – wyjaśnił Scheinherr.

Jak przypomina portal komunikacyjny "Czeskoslovensky Dopravak" plany rozwoju elektryfikacji na lata 2020-2022 zawierają trzy podstawowe projekty. Dwa z nich dotyczą trolejbusów, a jeden autobusów elektrycznych. W tym drugim przypadku będzie to zakup łącznie 14 pojazdów o długości 12 m do eksploatacji na linii 154 (Strasnicka – Koleje Jizni Mesto), w tym budowa niezbędnej infrastruktury ładowania. Projekty trolejbusów dotyczą natomiast elektryfikacji linii 140 (Palmovka – Miskovice) i 119 (Stacja Veleslavin – lotnisko Vaclava Havla), gdzie planuje się zakup do 35 trolejbusów, w tym dwudziestu dwuprzegubowych. Dodatkowym projektem jest przetestowanie szybkiej technologii ładowania na linii nr 142, obejmującej trasę Nove Butovice - Velka Ohrada.

Zbudowana infrastruktura, zwłaszcza dla trolejbusów, stanowi idealny punkt wyjścia do zelektryfikowania innych tras autobusowych, co można zrobić do końca 2024 roku. Im więcej odcinków można zbudować, tym więcej technologii trolejbusowych można opracować. Na przykład, jeśli linie 351 i 377 zostaną zelektryfikowane, wówczas z tych odcinków mogą skorzystać również linie 136 i 140. Podobnie możliwe byłoby rozwinięcie transportu trolejbusowego w rejonie Strahova oraz do praskiego zoo.

Jeśli ambitny plan zostanie w pełni zrealizowany, to do 2024 roku w stolicy Czech będzie dziewięć linii (112, 119, 131, 137, 140, 176, 191, ewentualnie również 302 i 185), użytkowanych przez trolejbusy. Do ich eksploatacji przewidziano by do 112 pojazdów. Całkowita liczba pojadów elektrycznych wyniesie wówczas 140, przy czym 28 z nich to autobusy. Dzięki także testowanym już hybrydowym pojazdom do końca 2024 roku emisje powinny zostać zmniejszone nawet o 20 proc.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przestrzeń

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przestrzeń

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przemysław Farsewicz 18 maja 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Bořislavkę. Umowa podpisana

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przestrzeń

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przestrzeń

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przemysław Farsewicz 18 maja 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Bořislavkę. Umowa podpisana

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij