Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Puchalski: Likwidacja ronda Dmowskiego to najprostsze rozwiązanie

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-05-22 15:33
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-17 05:00
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Puchalski: Likwidacja ronda Dmowskiego to najprostsze rozwiązanie
fot. Jakub Dybalski
Trwa dyskusja o przebudowie ronda Dmowskiego i wytyczeniu naziemnych przejść dla pieszych. Zarząd Transportu Miejskiego opracował cztery koncepcje zmian. – Najprostszym rozwiązaniem jest likwidacja ronda i poszerzenie wszystkich narożników – mówi Łukasz Puchalski, wicedyrektor ZTM-u. Wbrew wcześniejszym nie uda się tego przedsięwzięcia zrealizować w tym roku.

Witold Urbanowicz, porta Transport-publiczny.pl: ZTM miał przygotować opracowanie poświęcone możliwości wytyczenia przejść naziemnych na rondzie Dmowskiego. Na jakim etapie jest sprawa?

Łukasz Puchalski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego:
Przygotowaliśmy analizę, oczywiście wstępną, zawierającą cztery koncepcje. Została przedstawiona prezydentowi Wojciechowiczowi. Wiadomo już, co możemy zrobić, jakie są konsekwencje tych decyzji.
 
Co można tam zrobić?

Najprostszym rozwiązaniem jest likwidacja ronda i poszerzenie wszystkich narożników. Wtedy tak naprawdę nie ma kolizji z wyjściami z przejść podziemnych, znajdującymi się w narożnikach, nadal zostają jednak kolizje przy wyjściach na perony przystankowe – można sobie tutaj wyobrazić rozwiązanie, w którym to przejście funkcjonuje bez wyjść na perony, ale zostają wyjścia w narożnikach.

Dzięki takiemu wariantowi odzyskujemy przestrzeń, która w centrum tego ronda jest mało atrakcyjna, nie jest przyjazna, nikt z niej nie korzysta. Pamiętajmy, że to najdroższe działki w mieście. Zabudowując narożniki, jesteśmy w stanie stworzyć przyjazną przestrzeń publiczną. To nie będzie tak, jak niektórzy sugerują, że zostałaby tutaj zrobiona druga Femina. Skrzyżowania alej Jana Pawła II i „Solidarności” nie ma tych rozbudowanych narożników i jest mało estetycznie, ciekawie i bezpiecznie. Tutaj natomiast zabieramy rondo i jednocześnie poszerzamy narożniki.

Jakie inne warianty są brane pod uwagę?

Łatwo sobie wyobrazić rozwiązania brzegowe z obydwu stron (rondo i bez ronda). Dwa pozostałe to są warianty pośrednie – np. z rondem, ale z ograniczeniem liczby pasów.

Czy jest szansa na poszerzenie przystanków tramwajowych, które są bardzo wąskie, a zarazem niezwykle oblegane?

To też temat do dyskusji. W momencie, gdy likwidujemy rondo, nie mamy takiego „wyłukowania” dla samochodów, możemy to wyprostować i podzielić się tą przestrzenią z przystankami.

Jakie przełożenie będzie miała przebudowa ronda na przepustowość?

Analiza, która została zrobiona, jest analizą techniczną. Pokazuje możliwości techniczne. Zakładaliśmy pewne zmiany w sygnalizacji, ale w opracowaniu nie ma ani potoków, ani prognoz, które należałoby jeszcze wykonać. Niemniej jednak trzeba się liczyć z tym, że każde z rozwiązań pogorszy ruch względem stanu obecnego, choć nie w sposób dramatyczny.

Zmian raczej nie uda się zrealizować w tym roku?


W tym roku, jakby nie było, trudno sobie wyobrazić takie zmiany.

Co z innymi rondami? Mamy np. skrzyżowanie przy Centralnym, jeszcze mniej dostępne, z utrudnionym przejazdem dla rowerzystów.

Z rondem Dmowskiego to są trzy takie miejsca w całym ciągu: przede wszystkim rondo przy Centralnym, które jest jeszcze trudniejsze do zmiany z uwagi na wiadukt, skrzyżowanie z ul. Emilii Plater, będące miejscem trudnym i kompletnie nieświeżym. Jednak te dwa miejsca pozostają w cieniu decyzji o rondzie Dmowskiego, która w dużej części determinuje rozwiązania, które będą w pozostałych lokalizacjach.



Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz o wytyczeniu przebudowie ronda Dmowskiego: "Nie zastanawiałbym się, czy tu powinno być rondo, czy nie. Myślę, że już wpisało się ono w Warszawę. Ronda to są fajne miejsca – ktoś na pewno je ładnie i ciekawie zagospodaruje"
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5