Partnerzy serwisu:
Mobilność

Przystanki dla elektrobusów w budynkach? Dlaczego nie!

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
04-05-2019
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Wraz z pojawieniem się na większą skalę autobusów elektrycznych zaczęto się zastanawiać nad tym, jakie dodatkowe możliwości otwierają one przed urbanistami i architektami. Jednym z rozwiązań może być projektowanie przystanków w budynkach – spaliny w końcu nie są już ograniczeniem.

Jedną z podstawowych przewag samochodu nad transportem publicznym jest dostępność. Wiele osób korzysta z auta wsiadając do niego w przydomowym garażu i wysiadając na biurowym parkingu. Nawet jeśli do samochodu stojącego pod blokiem trzeba kawałek przejść, a i biurowe miejsce parkingowe nie jest w idealnej lokalizacji, daje to ogromną przewagę nad autobusem, nie mówiąc już o tramwaju czy miejskiej kolejce.

Autobus elektryczny pozwala jednak myśleć o zupełnie nowych lokalizacjach dla przystanków. Dlaczego bowiem elektrobus nie miał by wjeżdżać do budynku? Problem spalin nie występuje, z hałasem też nie będzie kłopotu – skorzysta pasażer, który będzie mógł podjechać jeszcze bliżej miejsca pracy czy nauki.

W praktyce nie jest to jednak łatwe. Pierwszym problemem są obowiązujące przepisy i normy, które mogą znacząco utrudniać tworzenie przystanków w budynkach, zwłaszcza jeśli miałyby zostać one wyposażone w ładowarki. Z drugiej strony - zaprojektowanie linii autobusowej, która łączyłaby centrum stolicy z zagłębiem biurowym w Mordorze i tam zatrzymywała się w budynkach wymagałaby znaczących inwestycji. Warto więc już teraz myśleć o takim rozwiązaniu w nowych inwestycjach.

W Goeteborgu postanowiono jednak spróbować już teraz – chciano przetestować nowe rozwiązanie i przy okazji sprawdzić czy uda się w ten sposób ograniczyć konieczność czekania na dworze w czasie ciągle ostrych skandynawskich zim. Zdecydowano się na przystanek na linii 55 wykorzystywanej do testowania produkowanych przez Volvo pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Zlokalizowano go przy jednym z budynków położonych na terenie Lindholmen Science Park.

Największym wzywaniem dla projektantów było utrzymanie stałej temperatury wewnątrz przystanku przy jednoczesnym zminimalizowaniu zużycia energii. Zdecydowano się na rozwiązanie nieco przypominające stosowane np. w magazynach kurtyny powietrzne. Ogrzewane podczas ładowania autobusu powietrze  jest magazynowane i w chwili gdy autobus wjeżdża/wyjeżdża z pomieszczenia wypuszczane - co ogranicza zasysanie powietrze z zewnątrz. 

Sam przystanek Jest wyposażony w szybką ładowarkę od ABB. Przypomina nieco przeszklony hangary, który jednym z dłuższych boków przyklejony jest do budynku. Można się do niego dostać zarówno z biurowca jak i bez wchodzenia do niego. W środku zaplanowano miejsca do czekania, ale wyglądają one raczej jak wnętrze kawiarni niż normalny przystanek autobusowy. Można odpocząć na huśtawce i posłuchać dobiegającego z głośników śpiewu ptaków… Oczywiście na samym przystanku działa system informacji pasażerskiej i można przeglądać wyświetlana na specjalnych ekranach rozkłady jazdy.

Spośród spotkanych na miejscu osób wszyscy chwalili takie rozwiązanie i jego funkcjonowania zwłaszcza w okresie największych upałów i mrozów. Wskazywano również na to, że przystanek jest o wiele wygodniejszy niż inne zlokalizowane w pobliżu – tam w pobliskich budynkach przy wejściach zamontowano ekrany pokazujące w czasie rzeczywistym godzinę przyjazdu najbliższego autobusu wraz z czasem potrzebnym na dojście do przystanku. To także pozwala na czekanie na autobus w budynku, ale sprawia, że w jego wejściu natykamy się na mały tłum wpatrzony w ekrany.

Wydaje się, że przystanki w budynkach to ciekawe rozwiązanie, ale na ich powszechne zastosowanie będziemy musieli jeszcze długo poczekać. Ciekawym rozwiązaniem jest także to wdrożone w Paryżu, gdzie postępująca elektryfikacja floty autobusowej pozwoliła na przeniesienie zajezdni do wnętrza budynku. Warto więc myśleć o przystankach w budynkach – można dzięki nim byłoby zapewnić np. dojazdy do największych dworców kolejowych bez konieczności wysiadania przed nimi lub na podziemnych i pełnych spalin parkingach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaj ma wrócić do Bielska-Białej… dzięki woonerfowi

Przestrzeń

Tramwaj ma wrócić do Bielska-Białej… dzięki woonerfowi

Jakub Rösler 18 kwietnia 2022

Kraków: Krupnicza już za chwilę się zazieleni

Przestrzeń

Kraków: Krupnicza już za chwilę się zazieleni

Redakcja/inf. pras. 05 kwietnia 2022

Pilotażowa "szkolna ulica" powstanie w Krakowie

Przestrzeń

Pilotażowa "szkolna ulica" powstanie w Krakowie

Redakcja/inf. pras. 29 marca 2022

Poznań. Tereny wokół Areny będą bardziej zielone

Przestrzeń

Poznań. Tereny wokół Areny będą bardziej zielone

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2021

Poznań. Więcej zieleni na Jeżycach i Łazarzu

Przestrzeń

Poznań. Więcej zieleni na Jeżycach i Łazarzu

Jakub Rösler 25 października 2021

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Przestrzeń

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Jakub Rösler 09 października 2021

Zobacz również:

Tramwaj ma wrócić do Bielska-Białej… dzięki woonerfowi

Przestrzeń

Tramwaj ma wrócić do Bielska-Białej… dzięki woonerfowi

Jakub Rösler 18 kwietnia 2022

Kraków: Krupnicza już za chwilę się zazieleni

Przestrzeń

Kraków: Krupnicza już za chwilę się zazieleni

Redakcja/inf. pras. 05 kwietnia 2022

Pilotażowa "szkolna ulica" powstanie w Krakowie

Przestrzeń

Pilotażowa "szkolna ulica" powstanie w Krakowie

Redakcja/inf. pras. 29 marca 2022

Poznań. Tereny wokół Areny będą bardziej zielone

Przestrzeń

Poznań. Tereny wokół Areny będą bardziej zielone

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2021

Poznań. Więcej zieleni na Jeżycach i Łazarzu

Przestrzeń

Poznań. Więcej zieleni na Jeżycach i Łazarzu

Jakub Rösler 25 października 2021

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Przestrzeń

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Jakub Rösler 09 października 2021

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5