Partnerzy serwisu:
Mobilność

Przepisy hulajnogowe w Polsce będą baaaardzo liberalne. Jak jest w Europie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Przepisy hulajnogowe w Polsce będą baaaardzo liberalne. Jak jest w Europie?
fot. Michał Szymajda
Na Malcie właśnie przedstawiono projekt przepisów regulujących e-hulajnogi. Do korzystania z nich niezbędne będzie m.in. ubezpieczenie, prawo jazdy i pełnoletniość. Ale nie tylko w porównaniu z tym śródziemnomorskim krajem, regulacje przygotowywane w Polsce wydają się bardzo liberalne.

Na Malcie trwają właśnie publiczne konsultacje przepisów, które mają tam uregulować status i sposób korzystania z hulajnóg elektrycznych, których dużo pojawiło się szczególnie w rejonie Silemy, czyli handlowo-rozrywkowej części wyspy.
Według maltańskich przepisów, żeby jeździć hulajnogą niezbędne będzie ukończenie 18 lat. Użytkownicy będą musieli mieć prawo jazdy i ubezpieczenie. Z kolei hulajnogi będą rejestrowane i licencjonowane.

Hulajnogą będzie można jeździć prawie wszędzie – w przestrzeniach dla pieszych, po drogach rowerowych i po ulicach. Wyjątkiem mają być główne ulice miast, przejścia podziemne i tunele. Za taki przejazd będzie groził mandat w wysokości do 500 euro. Na Malcie planowane jest ograniczenie dozwolonej prędkości dla hulajnóg do 20 km/h, a w miejscach ruchu pieszych i na promenadach – do 10 km/h.

Ponadto osoba jadąca w nocy będzie musiała mieć odblaskową kamizelkę. Kask nie jest wymagany, ale władze lokalne mogą nałożyć taki obowiązek.

Komentując zmiany w prawie „Times of Malta” pokusił się o przybliżenie przepisów obowiązujących, lub mających wejść w życie w innych krajach, które ten temat regulują.

We Francji w tym miesiącu mają zostać przyjęte przepisy, które pozwalają jeździć na hulajnodze wszystkim od 8. roku życia, ale do 12. roku życia obowiązkowy jest kask. Nie wolno będzie jeździć w słuchawkach. Hulajnogi mają mieć ograniczoną dozwoloną prędkość do 20 km/h, nie wolno z nich korzystać na chodnikach. Przewidziano konkretne wymogi dotyczące świateł, sygnałów dźwiękowych i hamulców.

We Włoszech ministerstwo ds. transportu w lipcu przyjęło przepisy dotyczące prędkości. E–Hulajnogi mogą śmigać 30 km/h na drogach, ale już tylko 20 km/h na drogach rowerowych i zaledwie 6 km/h na chodnikach. Co jednak istotne to miasta decydują o strefie, gdzie jazda na e–hulajnodze jest legalna. Jeśli jakieś jej nie określi i nie postawi stosownych znaków drogowych, hulajnogi są w praktyce nielegalne. Mediolan, który miał z nimi duży kłopot, wciąż tego nie zrobił.

W Izraelu hulajnogiści muszą mieć skończone 16 lat i posiadać prawo jazdy lub zdany pisemny test z przepisów. Kask jest obowiązkowy. Tel Awiw od sierpnia wymaga od operatorów hulajszeringowych (tysiące hulajnóg mają tam Lime i Bird) zorganizowania odpowiednich miejsc do pozostawiania pojazdów. Za e-hulajnogi pozostawione na chodnikach w sposób niebezpieczny dla pieszych nakłada na operatorów kary.

W Holandii sytuacja jest skomplikowana, bo e–hulajnogi podpadają pod przepisy dla segwayów. Takie pojazdy powinny posiadać odpowiedniej wielkości opony i dwa hamulce, zanim zostaną zarejestrowane jako pojazdy dopuszczone do ruchu na drogach rowerowych. Ponieważ żaden producent do tej pory nie spełnił tych wymagań, e-hulajnogi de facto są nielegalne. Co więcej władze na razie nie planują zmiany tego stanu rzeczy, bo drogi rowerowe już dziś są często wypełnione rowerami i nikt nie widzi potrzeby wpuszczania tam kolejnego środka transportu.

W Wielkiej Brytanii przepisy dotyczące mobilności zawiera Highways Act z 1835 r., który nie przewiduje takiego środka transportu, więc e-hulajnogi są nielegalne. Parlament przymierza się do szerszej nowelizacji tej ustawy i w jej ramach prawdopodobnie wprowadzi je regulujące. Na razie jedynym publicznym miejscem, w którym są dozwolone jest londyński Park Olimpijski, zbudowany na igrzyska w 2012 r. Jest to formalnie teren prywatny i jest używany do testów rozmaitych rozwiązań mikromobilnościowych.

W Niemczech status e-hulajnóg uregulowano w połowie roku. Mogą jeździć z dopuszczalną prędkością 20 km/h. Ich miejsce przewidziano na drodze rowerowej, a jeśli jej nie ma, to na jezdni. Nie wolno im jeździć po chodniku. Z hulajnogi można korzystać po skończeniu 14 lat. Każdy pojazd musi być ubezpieczony i posiadać licencję na jazdę po jezdni.

Przepisy projektowane w Polsce (właśnie kończą się konsultacje rządowego projektu, zgłoszono fo niego szereg uwag) zakładają że e-hulajnogi dopuszczone do ruchu będą musiały mieć fabryczne ograniczenie prędkości do 25 km/h. Będą mogły się poruszać po drogach rowerowych, jeśli ich nie będzie to po jezdni na której jest ograniczenie prędkości do 30 km/h, a jeśli nie ma ani drogi rowerowej, ani jezdni z takim ograniczeniem, to po chodniku, którego szerokość wynosi minimum 2 metry.

Korzystać z e-hulajnogi będą mogły osoby, które skończyły 10 lat. Nie są wymagane żadne zezwolenia, licencje, ani ubezpieczenie. W praktyce nie przewidziano też żadnych ograniczeń prędkości dla hulajnogistów, poza wspomnianym fabrycznym ogranicznikiem dla samych hulajnóg.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5