Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Przemyśl stawia na autobusy gazowe. W przyszłości kupi też wodorowe?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2020-10-13 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przemyśl stawia na autobusy gazowe. W przyszłości kupi też wodorowe?
fot. Honza Groh (Jago), lic. CC BY-SA 3.0Autobus MZK Przemyśl
Najlepiej sprawdzającym się paliwem alternatywnym w warunkach górzystego Przemyśla jest obecnie metan – ocenia prezes tamtejszego MZK. Wskazuje on też na potencjał technologii wodorowych. Autobusy elektryczne w jego opinii lepiej nadają się natomiast do obsługi miast o mniej górzystym profilu ulic.

– Wodór może być cudownym rozwiązaniem, fantastycznym magazynem energii elektrycznej – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Łukasz Dziągwa, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Przemyślu. Zaznaczył przy tym, że aby to osiągnąć, przemysł musi pokonać cały szereg problemów formalno-prawnych i technicznych. – W Polsce nie istnieje przecież ani jedna stacja tankowania wodoru. Mamy też problem z uzyskaniem wodoru tak czystego, by można było go zastosować w autobusach – stwierdził.

Elektryki dobre dla miast bez dużych przewyższeń

Ocenił on także, że stopień zaawansowania technologii bateryjnych autobusów elektrycznych jest na tyle duży, że możliwa jest instalacja niewielkiej baterii, która pozwala na całodzienną eksploatację pojazdu wspartą szybkimi ładowarkami pantografowymi umieszczonymi na pętlach. Przywoływał udane wdrożenia elektryków w innych podkarpackich miastach, Rzeszowie i Stalowej Woli. – Trzeba jednak wziąć pod uwagę topografię. Nie wszystkie miasta mają to szczęście, że położone są na niezbyt górzystym terenie – zastrzegł.

W jego opinii w przypadku ośrodków takich jak Przemyśl, a więc tych, w których autobusy muszą pokonywać dość istotne różnice wysokości, rozwiązaniem alternatywnym względem klasycznego napędu spalinowego jest raczej sprężony metan. – Na szczęście Podkarpacie stoi gazem. Kopalni jest całkiem sporo. Sami mamy ujęcie natoralnego CNG na naszym terenie i chcemy go jeszcze szerzej użytkować do zasilania naszych autobusów – zapowiadał prezes MZK.

Jak na metan spojrzy Unia Europejska?

– Upatrujemy szans na dalszą wymianę taborową w jej dofinansowaniu z funduszy europejskich – mówił Łukasz Dziągwa. Przypomniał jednak, że wciąż nie wiadomo, czy inwestycje w zakup autobusów napędzanych metanem będą objęte w kolejnej perspektywie finansowej wspólnoty dotacjami. Dodał równocześnie, że co do zasady wprowadzanie do ruchu pojazdów z napędem elektrycznym jest kierunkiem słusznym, choć trudnym do zastosowania akurat w przypadku sieci MZK.

W najbliższych latach możemy więc spodziewać się kolejnych zamówień na autobusy napędzanee gazem. W ostatnich latach spółka regularnie zamawiała takie pojazdy, choć równolegle w jej taborze pojawiały się także wozy z napędem spalinowym.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5