Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Przemieszczanie się ma być wyborem, a nie przymusem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
18-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Przemieszczanie się ma być wyborem, a nie przymusem
fot. ZDG TOR
Należy w większym, niż dotąd, stopniu koordynować ze sobą inwestycje kolejowe i mieszkaniowe. Nowe osiedla powinny powstawać głównie tam, gdzie infrastruktura kolejowa już istnieje, i łączyć możliwie dużo funkcji w małej odległości. W ten sposób – oraz budując linie tramwajowe bez równoległych dróg – można ograniczać wpływ transportu na środowisko o wiele skuteczniej, niż dotąd – uznali uczestnicy debaty podczas Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich.

Jak poinformował Maciej Miniszewski z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, miasta i ich mieszkańcy odpowiadają za 50-60% globalnych emisji. – W ubiegłym roku przeprowadziliśmy modelowanie wpływu zmian w transporcie pasażerskim w Polsce na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. W bardzo ambitnych scenariuszach, zakładających zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych i szereg dopłat, emisje spadały nawet o 70%. Elektryfikacja transportu samochodowego nie będzie jednak wystarczająca i nie może być jednak jedynym działaniem – podkreślił, zalecając podejście holistyczne.

Zakazy działają – ale polskie samorządy ich nie chcą

Ekspert zaznaczył, że transformacja klimatyczna musi być sprawiedliwa i nie może pomijać problemu wykluczenia komunikacyjnego. Jak wykazały inne badań, oparte na studiach przypadku z całego świata – skutecznym działaniem mogą okazać się opłaty za wjazd do miasta. – W Londynie zmniejszono w ten sposób wykorzystanie samochodów o 33%, w Rzymie – o ponad 20% – przytoczył Miniszewski.

Władze polskich miast na ogół nie są jednak chętne do wprowadzania tego rodzaju restrykcji. Bank Gospodarstwa Krajowego przebadał w ubiegłym roku blisko 100 samorządów miejskich, zadając im pytania o plany działań na rzecz niskoemisyjnego transportu. – Ponad 80% z nich zadeklarowało duże inwestycje w infrastrukturę rowerową. Przeszło połowa zamierza rozwijać systemy roweru publicznego. Co do zakazów wjazdu, miasta skłaniają się jednak do liberalnych środków, takich jak kierowane do kierowców zachęty czy parkingi „Parkuj i Jedź” – poinformował ekspert ds. analiz branżowych w BGK Hubert Pyliński. Strefy czystego transportu planuje mniej niż 20% włodarzy, któzy wzięli udział w badaniu.

– Szkieletem mobilności powinien być publiczny transport zbiorowy, uzupełniony o różne formy mikromobilności, w tym – znaczny udział ruchu pieszego i rowerowego. Rola samochodów musi zostać bardzo ograniczona: motoryzacja indywidualna największym źródłem emisji – nie miał wątpliwości Pyliński. Dodatkowe korzyści płynące z takiego przesunięcia akcentów to zmniejszenie liczby wypadków oraz odzyskanie przestrzeni.

Planowanie przestrzenne: Nie zmuszać do podróży

Zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m. st. Warszawy Bartosz Rozbiewski zapowiedział, że niebawem ujrzy światło dzienne nowa polityka przestrzenna stolicy. Mobilność potraktowano w niej nie jako zagadnienie samo w sobie, ale fragment większej układanki. – Cel naszej polityk na rok 2050 to zmniejszenie zapotrzebowania na podróże, zwłaszcza środkami transportu mającymi napęd (nawet elektryczny). Podstawowe codzienne podróże powinny być realizowane w bardzo bliskim promieniu wokół miejsca zamieszkania przy pomocy środków mikromobilności – opisał nowe założenia Rozbiewski. Dopiero podróże średnio- i długodystansowe miałyby odbywać się z wykorzystaniem publicznego transportu zbiorowego, mobilność indywidualna powinna być zaś tylko uzupełnieniem.

Główną zasadą ma być zbliżanie do siebie najważniejszych funkcji miasta – tak, by mieszkańcy nie byli zmuszani do codziennego przemieszczania się. – Zapotrzebowanie na podróże musi być jak najmniejsze, co pozwoli odzyskać zasoby nieodtwarzalne, w tym – przestrzeń – przekonywał wicedyrektor. Na razie zmieniła się filozofia inwestowania. – Odeszliśmy od wielkich projektów kompleksowej przebudowy całych ulic. Zamiast tego przebudowujemy przestrzenie publiczne małymi krokami – stwierdził przedstawiciel władz Warszawy. Po zakończeniu przebudowy kolejowej linii średnicowej główna, równoległa do niej oś transportowa miasta (Aleje Jerozolimskie) będą mogły zostać przekształcone w ulicę o zupełnie nowym charakterze.

Rozbiewski odniósł się też do przebudowy Placu Pięciu Rogów, krytykowanej za zbyt małą ilość zieleni. – Bronię tego, co tam się wydarzyło. Dziś więcej użytkowników przebywa w tej przestrzeni, a nie tylko przemyka między samochodami. Zieleń jest może dość ograniczona, ale obecna – argumentował.

Przede wszystkim – koordynacja

– Z mobilnością jest jak z recyklingiem. Ważniejsze od przetwarzania śmieci jest to, by wytwarzać ich jak najmniej. Podobnie trzeba, przede wszystkim, ograniczać zapotrzebowanie na transport – rozwinął myśl Rozbiewskiego adiunkt Szkoły Głównej Handlowej dr Michał Wolański. Aby tak się stało, środki transportu szynowego – linie tramwaju, metra czy kolei pasażerskiej – powinny być osią organizacji. Niestety, nawet w Warszawie, mającej najlepszy w Polsce szynowy transport zbiorowy, nie zawsze się tak dzieje. – Na Bielanach nie powstał planowany ratusz dzielnicy przy stacji metra, na Targówku nie zmniejsza się liczby parkingów, na których miejscu mogłaby powstać brakująca zabudowa mieszkalna i usługowa. To właśnie od rynku mieszkaniowego powinno się rozpoczynać tworzenie modeli transportowych – przekonywał Wolański. Jak przyznał, dogęszczaniu zabudowy sprzeciwiają się jednak często sami mieszkańcy.

Planowanie przestrzenne pozostawia wiele do życzenia również na poziomie regionalnym. – Modernizowana właśnie linia Tarnowskie Góry – Zawiercie powinna być nową osią urbanizacji – nic takiego jednak się nie dzieje. Choć nowa strefa aktywności gospodarczej w Tucznawie znalazła się ok. 1 km od linii kolejowej w Dąbrowie Górniczej, jest obsługiwana tylko transportem drogowym. Oznacza to brak koordynacji w planowaniu kolejowym i samorządowym na różnych szczeblach – wytknął dr Wolański. – Również same PKP PLK nie myślą o planowaniu w ten sposób długoterminowego popytu na korzystanie z kolei. W efekcie – choć przez kilkanaście lat wydaliśmy miliardy z Unii Europejskiej na infrastrukturę transportową – modal split się pogorszył, a pozytywne efekty mają zbyt małą skalę – skrytykował naukowiec

Torowisko nie musi mieć równoległej drogi

Również Gdańsk dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej mobilności miejskiej. – W dużym stopniu zmieniliśmy myślenie o projektowaniu nowych inwestycji transportowych – zadeklarował dr inż. Jacek Szmagliński z Politechniki Gdańskiej, członek Rady ds. Mobilności przy prezydencie Gdańska. Dotychczas linie tramwajowe były projektowane w „doklejeniu” do nowej infrastruktury drogowej, na ogół w minimalnych standardach. Teraz nowe gdańskie ciągi komunikacji szynowej mają nie mieć równoległych dróg. – Tylko zmniejszając przewagę konkurencyjną transportu samochodowego, dojdziemy kiedyś być może do neutralności klimatycznej – uzasadnił takie rozwiązanie mówca.

Pierwszą zaprojektowaną w ten sposób inwestycją jest Nowa Politechniczna. Jak przyznał dr inż. Szmagliński, nie udało się uniknąć protestów mieszkańców. – Widzimy jednak wyraźnie, że już teraz wiele osób przesiada się z samochodu na tramwaj. Kolejne nowe trasy też będą projektowane w ten sposób: układ drogowy pozostanie bez zmian – zapowiedział. Jak dodał, w nowej unijnej perspektywie budżetowej (w przeciwieństwie do poprzednich) trudno będzie zakwalifikować koszty rozbudowy układu drogowego jako koszt budowy tramwaju.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową

Komunikacja

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową

Przemysław Farsewicz 07 września 2025

Hiszpania. Rusza budowa tramwaju Camp de Tarragona

Komunikacja

Hiszpania. Rusza budowa tramwaju Camp de Tarragona

Przemysław Farsewicz 19 lipca 2025

Nextbike rośnie w siłę – Polska centrum rowerowej Europy

Mobilność

Google uczy, jak nie wsiadać za kółko

Mobilność

Google uczy, jak nie wsiadać za kółko

Paulina Piziorska 24 czerwca 2025

Zobacz również:

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową

Komunikacja

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową

Przemysław Farsewicz 07 września 2025

Hiszpania. Rusza budowa tramwaju Camp de Tarragona

Komunikacja

Hiszpania. Rusza budowa tramwaju Camp de Tarragona

Przemysław Farsewicz 19 lipca 2025

Nextbike rośnie w siłę – Polska centrum rowerowej Europy

Mobilność

Google uczy, jak nie wsiadać za kółko

Mobilność

Google uczy, jak nie wsiadać za kółko

Paulina Piziorska 24 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij