Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Przełamano impas negocjacyjny ws. zakopiańskiego dworca

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Przełamano impas negocjacyjny ws. zakopiańskiego dworca
fot. Bismarck, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia
Po wielu miesiącach sporu pomiędzy PKP S.A. a miastem Zakopane rozpoczęły się negocjacje, celem których ma być podpisanie obustronnego porozumienia o wzajemnej współpracy. Prawdopodobnie nastąpi to do końca roku, co oznacza, że budynek dworca oraz jego otoczenie wreszcie mają szansę zmienić swoje oblicze.

Poprzez komunalizację nieruchomości kolejowych w Zakopanem miasto stało się właścicielem dworca oraz ponad czterech hektarów terenów, których posiadaczem były PKP SA. Komunalizacja tej nieruchomości została dokonana na podstawie niekonsekwencji przepisów dotyczących PKP i samorządów. – W skrócie: jeżeli by stosować interpretacje, jaką stosują sądy i jaka została zastosowana w odniesieniu do naszych nieruchomości w Zakopanem, możliwa byłaby komunalizacja prawie wszystkiego, co posiada PKP – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Jarosław Bator, dyrektor zarządzający do spraw nieruchomości PKP SA.

Prawo wstrzymało inwestycje

W przypadku Zakopanego miasto zostało wpisane do ksiąg wieczystych jako właściciel terenu, natomiast PKP SA wystąpiły o wieczyste użytkowanie terenu. Niestety burmistrz Zakopanego odmówił realizacji tej prośby, po czym PKP SA odwołała się. Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego podważyła odmowę, po czym sprawa ponownie wróciła do burmistrza Zakopanego.

– W obecnej sytuacji nie ma mowy o inwestycjach. PKP SA jest posiadaczem tego obszaru ale gmina jest jego właścicielem. Gdyby nas burmistrz chciał „wyrzucić”, musiałby wystąpić do sądu. Z prawnego punktu widzenia, jeżeli chodzi o strukturę użytkowania, na pierwszym miejscu są PKP, potem spółki użytkujące ten obszar (PKP PLK, PKP Energetyka, etc.), a dopiero potem Zakopane, jako właściciel działki. PKP SA, jako posiadacz, ale nie właściciel, w dodatku w sporze sądowym, nie może inwestować w coś, co może zostać utracone. Natomiast burmistrz, jako nieposiadający, ale właściciel również ma utrudnione inwestowanie. Bardzo szybko będziemy starali się doprowadzić do porozumienia i wypracowania wspólnej koncepcji wraz z harmonogramem działań. Musimy doprowadzić do zniesienia impasu. Jestem wdzięczny burmistrzowi za dobrą wolę, by ten problem rozwiązać – mówi Jarosław Bator.

Z uwagi na użytkowników obszaru o którym jest mowa, występuje konieczność ustalenia jaki obszar jest danemu operatorowi potrzebny do prawidłowego funkcjonowania, o czym wspomina Jarosław Bator z PKP SA. – Chcemy wypracować optymalne rozwiązanie. Jest bardzo dużo aspektów do zgrania. Na przykład PKP Polskie Linie Kolejowe będą musiały się wypowiedzieć, jak duży obszar jest konieczny do prowadzenia ruchu kolejowego. Z drugiej strony rozmawiamy z burmistrzem, czego potrzebuje Zakopane. Do tego dochodzą PKP SA, jako sam dworzec i tereny kolejowe. To wszystko musi zostać spięte i dopracowane – mówi Bator.

– Zmieniliśmy podejście na takie, gdzie bierzemy pod uwagę własną koncepcję dla danej lokalizacji ale chcemy się wsłuchiwać w głos samorządowców, którzy najlepiej wiedzą, co dla mieszkańców w danej lokalizacji jest najlepszym rozwiązaniem – tłumaczy Jarosław Bator.

Obustronna wola zmian

Teren PKP SA w Zakopanem, na którym leżą m.in. budynki dworcowe i perony, ma bardzo duży potencjał, biorąc pod uwagę ruch turystyczny. Z uwagi na rangę Zakopanego, wiele razy podkreślano konieczność uporządkowania terenów kolejowych obecnie zaniedbanych. Czy to się zmieni?
 
– Kiedy cała ta sprawa miała swój początek, PKP było w sytuacji, kiedy inwestycje dworcowe nie szły dobrze. Teraz ta sytuacja się zmieniła i na dzień dzisiejszy PKP jest w bardzo intensywnym dialogu z zakopiańskimi władzami. Obie strony rozumieją, że szybko nie osiągnie się sukcesu, jeśli chodzi o wygląd stacji, jeśli pozostaniemy bez porozumienia. Doszliśmy do wspólnego wniosku, że PKP SA na tyle udowadnia, że realizuje inwestycje dworcowe, że przekonało to władze miasta do tego, że można z nami rozmawiać i dojść do konsensusu. Teren o którym mówimy ma duży potencjał i mam nadzieję, że go wykorzystamy. Na razie negocjacje trwają, myślimy o wspólnych przedsięwzięciach. Myślę, ze doprowadzimy wspólnie do porozumienia – mówi Jarosław Bator.

Dobrą wolę wyraża burmistrz Zakopanego Janusz Majcher. W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” wskazuje na postęp, którego owocem ma być podpisanie stosownych porozumień regulujących kwestię prawną działek PKP SA w Zakopanem, co jest niezbędne do m.in. przeprowadzenia remontu budynków dworcowych. Zdaniem Janusza Majchra, takie porozumienia mogłyby zostać podpisane do końca roku.

– Jesteśmy na dobrej drodze, krok po kroku, idąc do przodu. Współpracę z PKP SA oceniam bardzo dobrze. Mamy wspólny cel – utrzymanie dworca kolejowego, jak również utworzenie miejsca dla dworca PKS oraz dla busów. To jest nasze wspólne zadanie. Mówiąc o negocjacjach, poruszamy tutaj dwa tematy – obszar dworca i budynków dworcowych oraz tak zwana Spyrkówka. Rozmawiam o obszarze, który jest własnością miasta i co do tego obie strony nie mają wątpliwości. Jestem ustawowo zobligowany do porozumienia się z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, co do tego, jak duży obszar jest wymagany do bezproblemowego prowadzenia ruchu pociągów i to obecnie jest obiektem rozmów – powiedział Janusz Majcher, burmistrz Zakopanego.

– Wspólnie z operatorem dworca autobusowego, partnerem finansowym oraz PKP S.A. chcemy stworzyć centrum komunikacyjne, w skład którego wejdzie nie tylko budynek dworca, którego nie można zburzyć, ponieważ jest zabytkiem. Jego funkcję chcemy połączyć z komunikacją autobusową. Postawiłem sobie cel, by do końca roku podpisać z PKP S.A. stosowne porozumienia dotyczące realizacji wspólnych przedsięwzięć komunikacyjnych – dodał Janusz Majcher.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Przestrzeń

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Przestrzeń

PKP SA wybrały projektanta dla dworca w Gąsocinie

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Przestrzeń

Rozpoczął się remont dworca w Sierpcu

Kasper Fiszer 08 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5