Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Przebudowa dworca autobusowego w Kielcach wyprzedza harmonogram

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Budimex / inf. własna

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Przebudowa dworca autobusowego w Kielcach wyprzedza harmonogram
fot. Budimex
W sierpniu 2018 roku Budimex podpisał umowę na modernizację i przebudowę symbolicznego dla Kielc dworca autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12. Charakterystyczny budynek w kształcie spodka ma być oddany do użytku w lipcu 2020 r., ale już dziś Budimex może pochwalić się szybszą realizacją prac niż zakładał harmonogram.

– W tej chwili rozpoczęliśmy już etap wzmacniania istniejącej konstrukcji budynku dworca oraz etap odbudowy wyburzonych elementów – mówi Grzegorz Tomporowski, kierownik kontraktu w firmie Budimex. Zakończyły się też wszystkie planowane rozbiórki. Zniknęło m.in. pokrycie dachu kopuły dolnej i górnej i elewacja budynku dworca. Wyburzono także ściany wewnętrzne i schody, budynek techniczny oraz tunele wschodni i zachodni. Ponadto rozebrano nawierzchnie drogowe oraz elementy małej architektury. – Poza rozbiórkami dokonaliśmy także inwentaryzacji konstrukcji budynku dworca za pomocą technologii skanowania 3D, która pozwoliła na bardzo dokładne odwzorowanie nawet najdrobniejszych elementów tej budowli – dodaje Grzegorz Tomporowski.

Od czasu rozpoczęcia prac do dziś Budimex zdążył wykonać także roboty w obrębie tunelów wschodniego i zachodniego, m.in. wymianę gruntu pod ich posadowienie, instalację sanitarną podposadzkową oraz beton podkładowy pod płytę fundamentową obu tuneli. Aktualnie specjaliści zajmują się wzmacnianiem istniejącej konstrukcji stalowej budynku dworca. – Jednocześnie prowadzimy roboty żelbetonowe w tunelach wschodnim i zachodnim w zakresie płyty fundamentowej oraz rozbiórkę posadzki na poziomie zero – mówi Grzegorz Tomporowski.

Zima utrudnia, ale nie uniemożliwia budowy

Prace dostarczają w pewnych aspektach sporo wyzwań. Przykładowo, jak wskazuje wykonawca, po odkopaniu i wyburzeniu tunelu wschodniego okazało się, że istniejące fundamenty żelbetowe podpór łukowych kolidują z nowoprojektowanymi elementami żelbetowymi tunelu wschodniego. Problem ten został już rozwiązany przez biuro projektowe. Budimex przyznaje też, że trudności sprawia zabezpieczenie pozostających elementów konstrukcyjnych z uwagi na brak dokumentacji archiwalnej – dopiero po odkryciu całego elementu możliwe jest określenie i ocenienie jego stanu i zabezpieczenie technologii zabezpieczenia.


fot. Budimex

Temperatury poniżej zera wykluczają możliwość zabezpieczenia antykorozyjnego istniejącej konstrukcji stalowej, ale część prac może być prowadzona bez przeszkód. – W przypadku utrzymujących się temperatur poniżej zera i niesprzyjających warunków atmosferycznych prace prowadzone są wolniej, bo istnieje konieczność np. ogrzewania elementów oraz robienia przerw. Jednak do -10 st. C możemy prowadzić roboty żelbetowe, więc w tej chwili pogoda ma niewielki wpływ na ich przebieg. W stosunku do założonego harmonogramu jesteśmy z pracami znacznie do przodu – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimex.

Unowocześnianie historycznego budynku

Dworzec autobusowy w Kielcach, choć powstały w latach 80., jest budynkiem o wielkiej wartości historycznej. Stanowi bowiem wspaniały przykład architektury tamtych czasów. Remont nie pozbawi dworca charakterystycznego kształtu spodka, sprawi jedynie, że będzie on znacznie bardziej funkcjonalny, m.in. dzięki zamontowaniu wind i schodów ruchomych.

Już w momencie zamknięcia inwestor zabezpieczył część historycznego wyposażenia – np. zegary, kasy, tablice informacyjne, kamery. Ponadto Budimex zadbał o niektóre detale historyczne, m.in. napis „dworzec” oraz kilka elementów świetlików dachowych. – Części te, po skanowaniu w celu odwzorowania nowych elementów, zostaną za zgodą inwestora przekazane do Muzeum "Polska na Kołach" w Busku Zdroju – mówi Dariusz Blocher.

– W dalszych etapach prac Budimex będzie zajmował się odbudową tunelów wschodniego i zachodniego w zakresie konstrukcji żelbetowych oraz wykonaniem zewnętrznych sieci sanitarnych i elektrycznych. Zajmiemy się również zewnętrzną fasadą szklaną oraz opracowaniem dokumentacji i uruchomieniem produkcji nowych świetlików dachowych – mówi Grzegorz Tomporowski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5