Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pruszków następnym miastem z bezpłatną komunikacją?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-06-12 11:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pruszków następnym miastem z bezpłatną komunikacją?
deptak w Pruszkowiefot. Hiuppo, lic. CC BY 2.5
– Rozważamy dwa pomysły. Komunikacja bezpłatna albo bilety za symboliczną złotówkę – mówi wiceprezydent Pruszkowa Andrzej Kurzela. I wyjaśnia, że to część większego projektu, który polega na ograniczeniu ruchu samochodowego.

Głównym problemem jest to, że podwarszawskie miasto zaczyna się dusić od samochodów. Dlatego podstawowym elementem planu jaki jest rozważany w Pruszkowie jest wprowadzenie strefy płatnego parkowania.

Puste garaże

– Uchwała w tej sprawie, dopuszczająca takie rozwiązanie, została podjęta już kilka lat temu – tłumaczy Kurzela. – Dróg w Pruszkowie nie poszerzymy. W mieście jest trochę niewykorzystanego miejsca, które można ewentualnie przeznaczyć pod parkingi, ale to nie rozwiązuje problemu. Zaobserwowaliśmy, że nawet podziemne garaże, które przecież są dziś budowane pod każdym nowym blokiem mieszkalnym, nie są wykorzystywane. Stoją puste, bo gdy ktoś gdzieś przyjeżdża woli postawić auto na zewnątrz. Strefa sprawi, że trochę upłynnimy wykorzystanie miejsc, które mamy. Będą zajmowane tak długo jak to będzie potrzebne, a nie na stałe, bo tak jest wygodniej.

Kurzela wyjaśnia, że podstawowym celem strefy byłoby właśnie zarządzanie ruchem samochodowym w mieście, a nie zarabianie. Ale jak dodaje, urzędnicy obliczyli, że miasto by na tym zarabiało. I to na tyle, że zyski ze strefy, w dużej części sfinansowałyby funkcjonowanie miejskiej komunikacji. A najłatwiej odzwyczaić mieszkańców od samochodów dając im w zamian darmowe autobusy.

– Dziś po Pruszkowie jeżdżą cztery linie. Komunikacja kosztuje nas ok. 4 mln zł rocznie. Wprowadzenie komunikacji bezpłatnej, albo za złotówkę, bo rozważamy dwa pomysły, to nie wszystko. Chcemy uruchomić dodatkowo 2–3 linie – zapewnia Kurzela.

Pruszków jak Ząbki?

Przejazdy autobusowe byłyby bezpłatne dla mieszkańców Pruszkowa, którzy musieliby wyrobić sobie kartę mieszkańca. W Pruszkowie przyznają, że jest to reakcja na Kartę Warszawiaka, która przysługuje osobom płacącym podatki w stolicy i daje im m.in. zniżkę przy zakupie biletu miesięcznego. Podwarszawska miejscowość w ten sposób chciałaby zatrzymać odpływ podatników. Dokładnie tak samo postąpiły w zeszłym roku położone po przeciwnej, wschodniej stronie stolicy, Ząbki.

Dziś mieszkańcy Pruszkowa mogą jeździć po swoim mieście korzystając z Warszawskiej Karty Miejskiej (co kosztuje Pruszków dodatkowe 3 mln zł rocznie) , ale ta obowiązująca na strefę podmiejską kosztuje miesięcznie 210 zł, a kwartalnie aż 536 zł. Jeszcze gorzej mają ci, którzy Warszawę odwiedzają rzadko i WKM nie potrzebują, za to dużo jeżdżą po samym Pruszkowie. Wspomniane cztery linie autobusowe są obsługiwane przez trzy firmy, każda sprzedaje własne bilety miesięczne (po 90 zł). Zwykły bilet w Pruszkowie, w przypadku każdej linii, kosztuje 3 zł.

Wszystko mogłoby ruszyć wiosną przyszłego roku. Kurzela zapewnia, że urzędnicy gotowy projekt powinni stworzyć do września, ale ponoć zima nie jest najlepszym okresem dla uruchamiania stref płatnego parkowania, bo ludzie wtedy mniej jeżdżą. Nie sądzi też, że na propozycje mogą się nie zgodzić obecni przewoźnicy, bo według niego to po prostu kwestia umówienia się na zastąpienie zysków z biletów, większą dopłatą ze strony miasta. – Poza tym najdłuższe umowy jakie z nimi mamy kończą się pod koniec 2015 r. Jeśli z kimś nie uda się porozumieć, to po prostu „pomęczymy się” kilka miesięcy i potem wybierzemy firmę, z którą się dogadamy – wyjaśnia.

Bezpłatna komunikacja funkcjonuje w kilku miastach w Polsce. W każdym miejscu na nieco innych zasadach. Wspomniane Ząbki wprowadziły ją po to, by zachęcić mieszkańców do meldowania się i płacenia podatków w tym mieście. Nysa wprowadziła bezpłatną komunikację dla… kierowców. Z prawem jazdy i dowodem rejestracyjnym nie płaci się w autobusach, bo władzom miasta zależy głównie na ograniczeniu ruchu samochodowego. Po Żorach na Górnym Śląsku bez biletów można jeździć od maja i prawo do tego mają wszyscy, również przyjezdni, bo w ratuszu uznano, że wprowadzenie odpowiedniej karty mieszkańca byłoby zbyt dużym zamieszaniem.

Wszystkie wymienione miasta są stosunkowo niewielkie. Metropolie raczej nie skłaniają się do tego rozwiązania. Największym miastem w Europie, które postanowiło wprowadzić darmową komunikację jest kilkusettysięczny Tallinn. Mieszkańcy stolicy Estonii jeżdżą bez biletów od prawie dwóch lat, ale nie przyciągnęło to zbyt wielu nowych pasażerów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Komunikacja

Komunikacja solidarna zamiast bezpłatnej? Tak jest w Strasburgu

Jakub Dybalski 14 czerwca 2014

Bez darmowej komunikacji w Lublinie

Prawo & Finanse

Bez darmowej komunikacji w Lublinie

Rafał Jasiński 29 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS