Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Prokuratorzy w Autosanie. Autobusy poniżej kosztów produkcji?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
14-08-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Prokuratorzy w Autosanie. Autobusy poniżej kosztów produkcji?
fot.
Serwis RMF FM informuje, że nawet 150 pojazdów wyprodukowanych w Autosanie mogło zostać sprzedanych klientom poniżej kosztów produkcji, co naraziło spółkę na straty. Powołuje się na wnioski prokuratury badającej od lutego działania poprzedniego zarządu.

Postępowanie w Autosanie ruszyło w lutym na podstawie informacji Służby Kontrwywiadu Wojskowego (Autosan od kilku lat jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, został „upaństwowiony” po zwycięskich dla PiS wyborach) i wnioskodawcy prywatnego. Jeszcze w czerwcu prokurator Wiesława Basak informowała w rozmowie z rzeszowską „Gazetą Wyborczą”, że badane jest 13 przetargów z okresu między czerwcem 2017 r. a lipcem 2018 r. Firma, według podejrzeń, miała oferować autobusy poniżej kosztów produkcji i wygrywać przetargi, ale jednocześnie ponosić straty.

Co ciekawe, to samo sugerował wtedy obecny prezes PGZ Witold Słowik, który w rozmowie z RMF komentował ok. 33-milionową stratę Autosanu za poprzedni rok i kolejny „minus”, który pojawił się już w 2019 r. – Po czterech miesiącach jest co prawda strata wynosząca ponad siedem milionów. Wynika ona w dużej mierze z dostarczenia autobusów z tych kontraktów, zawartych poniżej rentowności – cytował go serwis radiowy.

Teraz RMF sugeruje, że po przeanalizowaniu dokumentów w firmie ta praktyka może dotyczyć nawet ok. 30 kontraktów i ok. 150 autobusów. Warto mieć w pamięci, że obecny prezes Autosanu Eugeniusz Szymonik wyliczał na początku roku, że w 2018 r. Autosan wyprodukował 110 autobusów, w 2017 r. 30 autobusów, a w planach na obecny rok była produkcja 170–190 pojazdów.

RMF tłumaczy, że w firmie zakończyło się przeglądanie dokumentacji, trwają przesłuchania pracowników, a dopiero w planie jest przesłuchanie władz firmy. Nie wiadomo póki co, jaka jest suma, na którą Autosan miałby ponieść szkodę.

Historia Autosanu jest powszechnie znana. Firma została wyciągnięta ze stanu upadłości za pieniądze państwowych firm zbrojeniowych, bo to w czasie wyborów obiecała sanoczanom przyszła premier Beata Szydło. Trafiła do Polskiej Grupy Zbrojeniowej i miała zarabiać na współpracy z wojskiem, ale dużym echem w 2017 r. odbiło się 20-minutowe spóźnienie ze złożeniem oferty w przetargu na wojskowe autobusy, wartym 30 mln zł. W 2018 r. Autosan nie złożył ofert w dwóch wojskowych przetargach tłumacząc się brakiem mocy przerobowych.

W międzyczasie sanocka firma próbowała budować swoją pozycję na polskim rynku autobusów miejskich. Mimo ograniczeń technologicznych (firma nie oferuje np. elektrobusów) próbowała konkurować w mniejszych przetargach, często atrakcyjną ceną. Z drugiej strony w ostatnim dużym przetargu, który trafił do Autosanu, czyli rozstrzygniętym w lipcu zamówieniu na 20 autobusów CNG dla Tychów, producent z Sanoka zaproponował wyższą, choć nieznacznie, cenę niż konkurenci. Wygrał korzystniejszym, deklarowanym, spalaniem paliwa.

Firmy, zwłaszcza wchodzące na rynek, często oferują swoje autobusy bardzo tanio, bo dzięki zrealizowanemu przetargowi zyskują doświadczenie, które jest wymagane w kolejnych konkursach. Na dłuższą metę takie działanie jest jednak niemożliwe, bo firma powinna zarabiać. Nie jest też łatwe określenie, kiedy cena jest zbyt niska, bo w przypadku autobusów, nie jest ona standardowo określona, a pojazd w istocie kosztuje tyle, ile zażąda producent i zgodzi się zapłacić odbiorca. Udowodnienie tego zarzutu wymaga dokładnego prześledzenia procesu produkcji i sprawdzenia kosztów materiałów.

Warto też pamiętać, że miasta mają możliwość wykluczenia z przetargu producenta, który w ich ocenie zaproponował rażąco niską cenę i czasem z tego narzędzia korzystają.

AKTUALIZACJA: Autosan tłumaczy, że wcale nie sprzedawał autobusów poniżej kosztów.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Zobacz również:

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Zobacz również:

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Prawo & Finanse

Autosan w rękach Huty Stalowa Wola

Redakcja 28 grudnia 2022

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Przestrzeń

Gazowe Autosany pojechały do Suwałk [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 02 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5