Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Produkcja pojazdów elektrycznych cywilizacyjną szansą dla Polski?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2020-09-03 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Produkcja pojazdów elektrycznych cywilizacyjną szansą dla Polski?
fot. XDominik113x, lic. CC BY-SA 4.0Autobus elektryczny w Warszawie
O szansie, jaką dla polskiej gospodarki ma być elektryfikacja i gazyfikacja transportu, o produkcji pojazdów elektrycznych w Polsce – także tych mniejszych niż autobusy – i o możliwości wytwarzania w kraju paliw alternatywnych dyskutowano podczas jednej z debat Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Czy w roku 2022 lub 2023 koszty związane z zakupem i eksploatacją samochodów elektrycznych staną się na tyle niskie, że pojazdy tego typu staną się w pełni konkurencyjne ekomonicznie względem tych z tradycyjnym napędem spalinowym? Taką tezę postawił dziś podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Michał Kurtyka, minister klimatu. Przewidywał on, że wówczas liczba aut elektrycznych w Unii Europejskiej zacznie się radykalnie zwiększać, a trend ten będzie bardzo wyraźny także w skali polskiej.

Przyszłość to nie tylko elektryczność, ale także gaz


– Elektryfikacja transportu zaczęła się już w zakresie transportu publicznego – zauważył minister, podkreślając, że Polska jest jednym z najistotniejszych producentów autobusów elektrycznych. Wskazywał jednak, że w przypadku pojazdów osobowych czy dostawczych sytuacja naszego kraju będzie odmienna, bo wiodący producenci tego sektora mają swoje fabryki w innych krajach Europy. Zasugerował przy tym, że istnieje realna szansa na zaistnienie polskich firm na tej płaszczyźnie.

– Sięgnięcie po ten rynek, zwłaszcza w regionach, które będą poddane silnym przemianom w sektorze energetyki, np. na Śląsku, to ogromna szansa cywilizacyjna – ocenił Michał Kurtyka. Elektryfikacja transportu nie jest jednak jedynym możliwym kierunkiem rozwoju. – W tej chwili duża część pojazdów kupowanych w komunikacji zbiorowej to autobusy na gaz. Ich obsługa jest tania, jest to więc kierunek bardzo opłacalny – stwierdził Jerzy Kwieciński, prezes zarządu PGNiG.

Pierwsza biometanownia w ciągu kilku miesięcy

– W przyszłości autobusy te będą mogły być zasilane biometanem – podkreślał przedstawiciel tej spółki, mówiąc o szerokich planach inwestycji w ten rodzaj paliwa, który ma móc zastąpić gaz ziemny. – Na przełomie tego i przyszłego roku chcemy uruchomić pierwszą biometanownię – wskazywał i dodał, że wkrótce paliwo to ma być dostępne w sieci przesyłowej dla odbiorców końcowych. PGNiG chce także produkować wodór. Przedsiębiorstwo zakłada, że zapotrzebowanie na gaz w najbliższych latach będzie się istotnie zwiększać.

Na wzrost zapotrzebowania na inne niż tradycyjne paliwa zwrócił też uwagę Paweł Majewski, prezes zarządu Grupy Lotos. – Już w tej chwili spotykamy się ze spadkiem popytu na paliwa płynne. To jest oczywiście związane z pojawieniem się epidemii, ale sądzę, że trend ten będzie kontynuowany i paliwa alternatywne staną się podstawowymi – przewidywał. Dodał także, że przygotowywane przedsięwzięcia związane m.in. z energetyką odnawialną czy wodorem będą najprawdopodobniej kontynuowane także wtedy, gdy Lotos zostanie przejęty przez PKN Orlen. – Dobre praktyki mówią jednak, by wstrzymać się z aktualizacją naszych strategii do czasu pojawienia się ewentualnego nowego inwestora strategicznego – podkreślił.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Lwów z umową na 10 nowych tramwajów

Przestrzeń

Lwów z umową na 10 nowych tramwajów

Witold Urbanowicz 02 września 2020

Piła wybiera elektrobusy Solarisa zamiast Mercedesów

Komunikacja

Piła wybiera elektrobusy Solarisa zamiast Mercedesów

Witold Urbanowicz 02 września 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5