Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Priorytet przyspieszył praskie tramwaje. Już 90% skrzyżowań

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-06-29 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Priorytet przyspieszył praskie tramwaje. Już 90% skrzyżowań
fot. DPP
Praga ulepszyła 34 priorytety dla tramwajów na skrzyżowaniach z sygnalizacją, a 10 kolejnych podłączono do systemu. Jak chwali się miasto, średnia prędkość tramwajów w stolicy wzrosła pierwszy raz od 15 lat – o 1 km/h do 19,51 km/h. Jeszcze w tym roku do systemu priorytetu dołączone mają być kolejne skrzyżowania.

W Pradze na sieci tramwajowej znajdują się aż 247 systemy sygnalizacji świetlnej. Większość z nich jest obecna w związku ze skrzyżowaniami dróg dla samochodów. Priorytetem objętych jest 219, co stanowi 89 proc. wszystkich. Tylko na 66 skrzyżowaniach ustawiono priorytet bezwzględny, reszta posiada priorytet warunkowy – wynikający z sytuacji ruchowej. W ubiegłym roku w Pradze wprowadzono nowe priorytety dla tramwajów na 10 skrzyżowaniach, zaś w ubiegłym roku na 34 zmodyfikowano światła, aby zapewnić pierwszeństwo komunikacji miejskiej.

Dopravní podnik hl.m. Praha (DPP) we współpracy z zarządem dróg TSK planuje wprowadzić w tym roku priorytety dla tramwajów na kolejnych skrzyżowaniach. Trzy z nich powstaną w ramach przebudowy linii tramwajową na ulicy Táborská. Do końca roku zostanie również przebudowana sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach Chodovskiej z U Plynárny, Bělocerkevskiej z Vršovicką, a także na trzech skrzyżowaniach w rejonie Karlovo náměstí. Praga planuje również wprowadzenie priorytetu dla tramwajów przy ulicy Karmelitskiej, na odcinku między Újezdem a Malostranským náměstí.

Tylko 20 skrzyżowań bez priorytetu

– Wyznaczyliśmy nowy standard w Pradze. Przy każdym remoncie ulicy i skrzyżowań stawiamy na płynność jazdy i bezpieczeństwo komunikacji miejskiej. Przynosi to większy komfort dla pasażerów i pieszych. Efektem jest m.in. szybszy przejazd – podkreśla Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu. Jak dodaje, poprawa jakości transportu publicznego w Pradze to nie tylko budowa nowej infrastruktury, ale również poprawa płynności i szybkości całego systemu komunikacji. – Wprowadziliśmy priorytety na 10 skrzyżowaniach. Dzięki temu przyspieszyliśmy ruch tramwajowy w Pradze średnio o 1 km/h. Finalnie skróciliśmy czas przejazdu na każdej z linii nr 5, 10 i 26 o trzy minuty. Natomiast, co warto podkreślić, linia nr 5 jest już czwartą linią – po 1, 17 i 25 – na trasie której występują skrzyżowania wyłącznie z priorytetem dla komunikacji publicznej – podsumowuje Scheinherr.

– Priorytet dla tramwajów i autobusów pozwala zaoszczędzić nawet ok. 10 proc. czasu przejazdowego dla poszczególnych połączeń – ocenia Jiří Vodrážka z DPP. – Miasto znacznie oszczędza na kosztach, bo poprawia się użytkowanie pojazdów. Na poszczególnych liniach możemy organizować mniejszą liczbę pojazdów, aby realizować rozkłady jazdy. Nie bez znaczenia jest również kwestia oszczędności energii oraz redukcja emisji – dodaje Vodrážka.

Do końca roku tylko 20 skrzyżowań nie będzie posiadało priorytetu dla tramwajów. Wiadomo, że na 9 z nich miasto nie będzie wprowadzać dedykowanych transportowi publicznemu rozwiązań, jak na przykład na odcinku Anděl – Bertramka czy na placu IP Pavlova, czyli w poprzek autostrady. – Jego wprowadzenie nie przyniosłoby realnego skrócenia czasu przejazdu tramwajem. W przyszłości pozostanie nam tylko około 10 miejsc, w których wprowadzenie priorytetu dla tramwajów ma sens – podkreśla Vodrážka.

Rwanie minut

DPP wskazuje także na inne działania sprzyjające płynności komunikacji publicznej. Duże znaczenie w przyspieszeniu ruchu tramwajowego mają odgrywać separatory w jezdni. W Pradze zamontowano już łącznie 14 km bloczków betonowych oddzielających torowisko od jezdni. Pierwszy raz zastosowano to rozwiązanie w stolicy Czech w 1996 roku na ulicy Bělehradskiej. Kolejne minuty w ruchu tramwajowym udało się zaoszczędzić dzięki zniesieniu ograniczeniu prędkości a moście Libeňkim. Czas przejazdu wszystkich linii przejeżdżających przez ten obiekt został skrócony o 1 minutę.Tramwaje przyspieszyły także w ostatnim czasie na wyremontowanym odcinku na ulicy Nádražní, osiągając prędkość do 60 km/h.

Do poprawy płynności komunikacji miejskiej w Pradze w tym roku przyczyni się także zakończenie przebudowy mostu kolejowego nad ulicą Průběžną w Zahradním Město. W związku z budową ograniczony był ruch tramwajowy i samochodowy. Rewolucją w układzie komunikacyjnym będzie za to zupełnie nowy most nad Wełtawą. Most Dvorecký, z ruchem tramwajowym i pieszym, przetnie rzekę na odcinku między nabrzeżami Zlíchovskim i Podolskim, łącząc w ten sposób dzielnice Pragę 4 i Pragę 5. Niektóre linie tramwajowe skrócą przejazd nawet o 6 kilometrów w porównaniu z obecną jazdą przez most Palackiego. Więcej o inwestycji pisaliśmy w tym artykule.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Praga kończy eksploatację tramwajów T6A5

Przestrzeń

Praga kończy eksploatację tramwajów T6A5

Witold Urbanowicz 16 czerwca 2021

Praga: Rusza budowa nowej trasy tramwajowej

Przestrzeń

Praga: Rusza budowa nowej trasy tramwajowej

Witold Urbanowicz 12 czerwca 2021

Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych

Przestrzeń

Nowy most w Pradze dla tramwajów i pieszych

Przemysław Farsewicz 08 czerwca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5