Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Prezydent Tczewa: Rozważymy objęcie udziałów w SKM

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Prezydent Tczewa: Rozważymy objęcie udziałów w SKM
fot. Aktron, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia Commonsdworzec w Tczewie
– Usamorządowienie SKM oznaczałoby uzyskanie realnego wpływu samorządów na jej funkcjonowanie – ocenia Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa.

Paweł Rydzyński, „RK”: Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju, zapowiedział niedawno, że w ramach restrukturyzacji Przewozów Regionalnych zostanie równolegle przeprowadzony proces całkowitego przejęcia udziałów w SKM Trójmiasto przez pomorskie samorządy. Czy koncepcja pełnego usamorządowienia spółki jest zasadna?

Mirosław Pobłocki, prezydent Tczewa:
Jak najbardziej tak, z racji faktu, iż usamorządowienie SKM oznaczałoby uzyskanie realnego wpływu samorządów na funkcjonowanie tego środka komunikacji publicznej. Pozwoliłoby to łatwiej zintegrować miejski transport publiczny z SKM, ułatwiłoby to organizację transportu zbiorowego w ramach Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego. Samorządy miałyby też większy niż obecnie wpływ na poziom usług i jakość taboru. Pytanie podstawowe dotyczy jednak kosztów: czy samorządy stać na wykup udziałów, czy nowa spółka zarabiałaby na siebie, czy też – co, mam nadzieję, nie będzie mieć miejsca – byłaby dodatkowym obciążeniem dla samorządów.

Na razie nie wiadomo, jak może wyglądać struktura udziałów w usamorządowionej SKM. W chwili obecnej, gdy samorządy posiadają w sumie niewiele ponad 35% udziałów w spółce, największym samorządowym udziałowcem jest Gdańsk, posiadającym ponad 15% udziałów w SKM. Drugim największym udziałowcem jest Województwo Pomorskie (ponad 12%). Udziały posiadają w tej chwili także Sopot, Gdynia, Pruszcz Gd. i Rumia. Jaka powinna być struktura udziałów po usamorządowieniu? Czy województwo powinno być udziałowcem większościowym, czy większość udziałów powinny mieć gminy?

Nie znam warunków finansowych dotyczących przekazania samorządom udziałów [MIR nie ujawniło jeszcze koncepcji w tym względzie – red.]. Zdecydowanie uważam natomiast, że większość udziałów powinien posiadać samorząd wojewódzki, natomiast gminy powinny partycypować w udziałach.

Czy dobrze byłoby, żeby wszystkie gminy, na terenie których operuje SKM, miały udziały w spółce, czy nie ma to jednak istotnego znaczenia dla jej funkcjonowania?

Tak. Moja powyższa uwaga dotyczy wszystkich gmin, które leżą na trasie obsługiwanej przez SKM.

Czy władze Tczewa maja zatem plany, by objąć w najbliższym czasie udziały w SKM?

Ponieważ nie otrzymaliśmy jeszcze konkretnej propozycji w zakresie usamorządowienia, nie zagwarantowaliśmy w budżecie środków na objęcie udziałów. Jeśli propozycja taka się pojawi, niewątpliwie z uwagą ją rozważymy, zwłaszcza, że jesteśmy częścią obszaru metropolitalnego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5