Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Prezydent Legionowa: Nie polecam budowy dworców

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-11-06 12:26
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-17 00:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Prezydent Legionowa: Nie polecam budowy dworców
fot. Kebe, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Legionowo jest jednym z nielicznych miast, w którym samorząd podjął się budowy dworca kolejowego. – To nie jest modelowe rozwiązanie, nie polecam nikomu budowy dworców kolejowych – mówi teraz Roman Smogorzewski, prezydent Legionowa, który był gościem Kongresu Transportu Publicznego.

Legionowo, leżące w aglomeracji warszawskiej, od dawna zmaga się z problemem braku dworca z prawdziwego zdarzenia. – Od 30 lat stanowiły go skręcone kontenery. To był symbol wstydu. Brak dworca był traktowany jako przejaw niemocy i indolencji władzy. Jak wiadomo – za wszystkie problemy lokalne winny wójt, burmistrz lub prezydent, bo ludzie go znają – mówi Roman Smogorzewski, prezydent Legionowa.

W ostatnich latach znacząco poprawiła się oferta kolei, co przełożyło się na większą popularność komunikacji szynowej wśród mieszkańców dojeżdżających do Warszawy. Uruchomiono m.in. linie SKM – do centrum Warszawy, na lotnisko Chopina i do Dworca Gdańskiego, gdzie istnieje możliwość dogodnej przesiadki na metro. Koleje Mazowieckie obsługują też nowoczesnym taborem kursy do lotniska w Modlinie. Legionowo uruchomiło również linie dowozowe. – Wzrost zainteresowania koleją i oczekiwania mieszkańców skłoniły nas do budowy dworca i rozmów z PKP, choć woli po stronie kolei w tej kwestii nie było. Lubimy w Legionowie realizować marzenia mieszkańców. Oni patrzą zero-jedynkowo: czy dworzec powstanie, czy nie – mówi Smogorzewski.

Projektant upada, wykonawca wyrzucony

Inwestycję udaje się realizować dzięki polsko-szwajcarskiemu programowi współpracy, który daje możliwość dofinansowania w wysokości 85%. – Bardzo długo czekaliśmy na decyzję. Jak już zapadła, w krótkim czasie, w ciągu pół roku, trzeba było zrobić dokumentację, przygotować projekt, uzyskać pozwolenia. Nie było czasu na konkurs. Będę żył przez to krócej – mówi Roman Smogorzewski. Tu pojawił się pierwszy z problemów: firma olsztyńska, która przygotowywała projekt, upadła.

Wybrany wykonawca zobowiązał się do wykonania obiektu za 29 mln zł. – Doświadczona firma, realizowała ratusz legionowski, rozbudowywała szkołę. Ale w przypadku dworca od początku mieliśmy problemy, to jakieś fatum. Właściciele przekazali firmę dzieciom, którzy nieodpowiedzialnie nią zarządzali. Wykonawca wyzłośliwiał się, zamykał na długo teren i nic nie robił – opowiada Smogorzewski. Dlatego też kilka tygodni temu miasto rozwiązało z nim umowę. – Teraz prowadzimy inwentaryzację. W ciągu kilku miesięcy zostanie wybrany nowy wykonawca – zapowiada prezydent Legionowa.

Nikt nie chce prowadzić kasy

Polsko-szwajcarski program współpracy, zakłada, że realizowany projekt musi opiewać na kwotę min. 10 mln franków szwajcarskich. – Dlatego został uzupełniony projekt o wielopoziomowy parking, który jest już wybudowany i wewnętrzną obwodnicę przy torach, która umożliwi szybsze dowiezienie mieszkańców – opisuje Roman Smogorzewski. Obiekt dworcowy jest trzykondygnacyjny, ulokowany zostanie tutaj m.in. multimedialne centrum obsługi pasażerów. Inwestycja obejmuje też przedłużenie tunelu dla pieszych na drugą stronę torów, przewidziano też miejsce dwie duże pętle.

Duży nacisk położono na miejsca parkingowe dla kierowców. – Robiliśmy badania kto parkuje pod dworcem. Mieszkańcy – nawet jeśli mają tylko kilometr do dworca – nie idą na piechotę i korzystają z samochodu. Są bardziej mobilni – robią zakupy, odwożą dzieci – wyjaśnia Roman Smogorzewski. Z oszczędności w realizacji obecnego obiektu miasto chce wybudować duży parking także po drugiej stronie torów kolejowych.

Problemy z wykonawcą i projektantem to niejedne zmartwienia Legionowa. – Dziennie z dworca korzysta 5 tys. ludzi. Budujemy dworzec, a nikt nie chce prowadzić kasy. Przy takiej liczbie pociągów dworzec jest niepotrzebny. Większość pasażerów ma karty miejskie, w kioskach można kupić bilety ZTM w ramach wspólnego biletu – mówi Smogorzewski.

Jak mówi prezydent Legionowa, jest szansa, że do końca przyszłego roku zostanie zakończona budowa dworca. – To nie jest rozwiązanie modelowe. Nie polecam budowy dworców podmiejskich – podsumowuje Roman Smogorzewski, prezydent Legionowa.

Prezydent Legionowa był gościem Kongresu Transportu Publicznego, który odbywał się 30 października br. w Bydgoszczy. Podczas Kongresu prezentowana była Biała Księga Mobilności, mająca stanowić punkt wyjścia do dyskusji na temat zmian, jakie zachodzą w sferze mobilności i transportu publicznego. Można pobrać ją za darmo.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Komunikacja

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Roman Czubiński 15 listopada 2021

Wykluczenie transportowe: Czy zmniejsza je przystacyjny parking?

Komunikacja

Pandemia zmieniła sposób życia mieszkańców miast. Co dalej?

Komunikacja

Zobacz również:

Miliardy na kolej. Warszawa dogaduje się z PKP

Prawo & Finanse

Miliardy na kolej. Warszawa dogaduje się z PKP

Witold Urbanowicz 05 listopada 2014

Kraków. Rezygnacja z igrzysk nie wpłynie na modernizację dworców

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Komunikacja

HEAL Polska: Sprawny transport zbiorowy to kwestia zdrowia

Roman Czubiński 15 listopada 2021

Wykluczenie transportowe: Czy zmniejsza je przystacyjny parking?

Komunikacja

Pandemia zmieniła sposób życia mieszkańców miast. Co dalej?

Komunikacja

Zobacz również:

Miliardy na kolej. Warszawa dogaduje się z PKP

Prawo & Finanse

Miliardy na kolej. Warszawa dogaduje się z PKP

Witold Urbanowicz 05 listopada 2014

Kraków. Rezygnacja z igrzysk nie wpłynie na modernizację dworców

Przestrzeń

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5