Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

„Prawie gotowe” przepisy o e-hulajnogach wciąż tajne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
„Prawie gotowe” przepisy o e-hulajnogach wciąż tajne
fot. Martin2035, lic. CC A-SA 4.0 International
Wciąż nie ma projektu przepisów dotyczących urządzeń transportu osobistego (UTO), czyli przede wszystkim elektrycznych hulajnóg, choć założenia regulacji przedstawiono miesiąc temu, a w tym tygodniu debatowały o nich komisje sejmowe. W obu przypadkach minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i wiceminister Rafał Weber posługiwali się slajdami. Dokument ma być opublikowany, gdy wejdzie do kalendarza prac rządu.

Przedstawiciele rządu, choć lubią się chwalić, że Polska jest w czubie europejskich państw, które próbują opanować prawnie problem z e-hulajnogami, w praktyce nie śpieszą się z tym tak bardzo, jakby mogli. Choć o potrzebie regulacji pojazdów, które rozpędzają się do ponad 25 km/h, a ich użytkownicy jeżdżą po chodnikach i drogach rowerowych mówi się od jesieni, gdy pojawiły się na ulicach Wrocławia i Warszawy, to założenia projektu Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało dopiero na początku czerwca.

Do dziś jednak, ani na stronach ministerialnych, ani rządowych, nie ma projektu stosownej nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Rzecznik resortu Szymon Huptyś poinformował nas, że 14 czerwca 2019 r. projekt ustawy został przekazany do Przewodniczącego Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu, z prośbą o włączenie do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Na konferencji przed miesiącem ministrowie przekonywali, że niedługo później przepisy trafią do prac rządowych. W wyjaśnieniu zmian posługiwali się jednak slajdami z prezentacji. W ten sam sposób we wtorek wiceminister Rafał Weber precyzował charakter regulacji podczas łączonego posiedzenia sejmowych komisji infrastruktury i administracji.

– Projekt zostanie opublikowany, gdy znajdzie się w planach rządu – powiedział nam w środę Weber.

Dzień wcześniej w Sejmie tłumaczył posłom, że przepisy mają zostać wprowadzone „rządową” ścieżką legislacyjną (czyli jako projekt zgłoszony przez Radę Ministrów, a nie np. poselski), bo z taką drogą związane są szerokie konsultacje, a na takich, jak zapewnia wiceminister, bardzo mu zależy.

– Chcemy przygotować tę ustawę w taki sposób, aby każde środowisko, zainteresowane tematem, mogło przedstawić swoje propozycje i bardzo liczymy na merytoryczną dyskusję – mówił na posiedzeniu komisji. – Kilka państw już takie regulacje ma za sobą i nie będę ukrywał, że część tych regulacji chcemy wprowadzić u nas – dodawał.

Ministerstwo ma dość mocno sprecyzowany pogląd na uregulowanie statusu e-hulajnóg i innych jednoosobowych pojazdów elektrycznych. Co do zasady mają być traktowane jak rowery, ale z pewnymi wyjątkami, które mogą mieć istotne znaczenie. O ile bowiem podstawą regulacji przyjętych niedawno w Niemczech i w Austrii, a przygotowywanych we Francji, jest zakaz poruszania się e-hulajnóg po chodnikach, to w Polsce ministerstwo dopuszcza takie rozwiązanie. Co prawda co do zasady mają korzystać z infrastruktury rowerowej, ale jeśli jej nie ma, a na jezdni dopuszczalna jest prędkość większa niż 30 km/h, mają prawo wjechać na chodnik i bez konkretnego ograniczenia prędkości.

Mimo to nowe przepisy interesują bardzo wiele podmiotów. Nie tylko operatorów hulajszeringowych, których dziś, w różnych miastach Polski, jest kilkunastu, ale przede wszystkim samorządy miejskie, które muszą sobie radzić z nowym zjawiskiem w sytuacji, gdy nie mają konkretnych przepisów w tym temacie. Wszyscy na publikację raportu czekają z niecierpliwością.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

Mobilność

Kraków: Relokacja hulajnóg – to działa

UM Kraków 08 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5