Rada Miasta Pragi zatwierdziła przygotowanie projektu budowy nowej linii tramwajowej Nádraží Modřany – Komořany. Nowa trasa miałaby wspomóc rozwój terenów po dawnej fabryce rur i cukrowni.
Zadaniem operatora komunikacji DPP będzie przygotowanie dokumentacji projektowej, środowiskowej, uzyskanie pozwoleń, a także wdrożenie projektu. Szacowana wartość budowy 2,6-kilometrowej linii to 700 mln koron. Na trasie zaplanowano pięć przystanków.
Torowisko miałoby zostać poprowadzone od istniejącej pętli Nádraží Modřany przez ulicą Komořanską, po jej zachodniej stronie, w kierunku południowym do ulicy U Soutoku. Następnie torowisko miałoby zostać wytyczone przez most nad Potokiem Cholupickim, wzdłuż nieczynnej bocznicy kolejowej biegnącej pomiędzy ulicami Nad Teplárnou i U Skladu, następnie U Klubu i U Vlečky, po drodze przecinając ulicę Komořanską. Następnie linia zostanie doprowadzona w rejon ul. Do Koutů, gdzie zaplanowano pętlę. To obszar poprzemysłowy, który przeznaczono do rewitalizacji pod zabudowę mieszkaniową. Trwają już tu pierwsze inwestycje.
– Obecnie obszar ten obsługują wyłącznie autobusy, które utykają w korku na zatłoczonej ul. Komořanskiej. Po zrealizowaniu zabudowy mieszkaniowej podaż autobusów będzie niewystarczająca. Tramwaje na trasie odseparowanej od ruchu ulicznego zapewnią szybki, pojemny i bezemisyjny transport – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
Budowa może ruszyć w 2027 r. Wówczas linia zostałaby ukończona w 2029 r. Praga zamierza starać się o dotację na realizację tej trasy.
mat. Mesto Praha