DPP Praha, operator komunikacji w Pradze, dokonał pierwszego od 60 lat zakupu własnego trolejbusu. To Škoda 24 Tr Irisbus, która wcześniej służyła w Pilźnie. Trolejbus ma być wykorzystywany przede wszystkim do szkolenia kierowców i pracowników zaplecza w związku z planowaną elektryfikacją wybranych linii autobusowych, ale od wakacji będzie można pojazd spotkać na jedynej w mieście linii trolejbusowej nr 58.
Przedsiębiorstwo DPP Praha kupiło pojazd od pilzneńskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego PMDP za kwotę 238 tys. koron netto. – Kupiliśmy trolejbus nie tylko ze względu na potrzebę szkolenia kierowców, ale przede wszystkim pracowników zaplecza DPP. Przygotowujemy
elektryfikację kilku linii autobusowych w Pradze i musimy się do tego odpowiednio przygotować, również pod względem obsługi. Ten dobrze zachowany trolejbus, który do niedawna jeździł w Pilźnie, będzie do tego celu wystarczający – powiedział Jan Šurovský, członek zarządu DPP i dyrektor techniczny. – Niemniej jednak ten troljebus będzie obsługiwać jedyną w Pradze linię trolejbusową nr 58 – dodaje.
DPP planuje uruchomić pojazd w wakacje. Ma obsługiwać linię 58 między krańcami Palmovka i Prosek. Dokładna data zależeć będzie od ukończenia prac przy remoncie kanalizacji i jezdni ulicy Prosecká, gdzie rozwieszona jest sieć trakcyjna. Pojazd będzie obsługiwać tę linię do momentu zakupu nowych trolejbusów, na zakup których przetarg zostanie ogłoszony w te wakacje. Następnie będzie wykorzystywany jako pojazd techniczny i szkoleniowy.
Škoda 24 Tr to pierwszy własny trolejbus DPP od 60 lat. Ostatnia dostawa 35 trolejbusów Škoda 8 Tr 9 i Škoda 8 Tr 10 miała miejsce w 1960 r. W 1972 r. komunikacja trolejbusowa została wstrzymana. Od kilku lat jednak – na razie w ograniczonym zakresie – w Pradze znów obecne są trolejbusy. W 2017 r. na
nowo uruchomiono komunikację trolejbusową po rozwieszeniu sieci w ulicy Prosecka. Nową linię o ograniczonym na razie rozkładzie obsługiwały pojazdy testowe i wypożyczone.
W najbliższych tygodniach nowo zakupiony pojazd zostanie poddany przeglądowi i naprawom w warsztatach Hostivař. Zostanie przemalowany w praskie barwy i wyposażony w systemy informacji pasażerskiej. Docelowo będzie stacjonować w zajezdni Klíčov.
DPP pracuje teraz nad projektem zelektryfikowania wybranych linii autobusowych i rozbudowy sieci trolejbusowej w Pradze. Plany zakładają obsługę linii 140, docierającej do dzielnic Letňany i Miškovice, 199 do lotniska im. Václava Havla oraz innych na lewym brzegu Wełtawy. W najbliższych tygodniach planowany jest też przetarg na zakup trolejbusów.
fot. DPP – Ondřej Volf
Podstawowe dane techniczne nowo zakupionego trolejbusu:
Typ pojazdu: trolejbus niskopodłogowy ŠKODA 24 Tr Irisbus tp. No. Ey 6871 str
Producent: ŠKODA ELECTRIC s.r.o.
Rok produkcji: 2005
Obecny operator: Plzeňské městské dopravní podniků, a. S.
Masa pustego pojazdu: 12800 kg
Prędkość maksymalna: 65 km / h
Liczba miejsc siedzących: 30
Liczba miejsc stojących: 56
Moc silnika trakcyjnego: 210 kW
Napęd pomocniczy: silnik spalinowy Kirsch APU IPME, silnik IVECO NEF-4TAA