Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Praga uruchomiła linię trolejbusową do lotniska z megatrolejbusami

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W środę 6 marca po południu ruszyła druga praska linia trolejbusowa – nr 59, łącząca dworzec Veleslavín z lotniskiem Vaclava Havla. Obsługują ją dwuprzegubowe trolejbusy Škoda–Solaris 24m.

Trolejbusy zastąpiły linię autobusową 119, obsługiwaną przez przegubowe autobusy. Operacja podmiany wozów zajęła dokładnie 24 minuty – od godz. 14:41 do 15:05. – Wprowadzając do ruchu najdłuższe trolejbusy w Czechach, zwiększymy przepustowość połączenia o 1/3. Pasażerowie otrzymają nowoczesne, wygodne, ciche, w pełni niskopodłogowe trolejbusy – zeroemisyjne w miejscu eksploatacji. Pojazdy, w odróżnieniu od przegubowych autobusów, mają zdecydowanie więcej miejsca na bagaż, które jest równomiernie rozmieszczone wzdłuż pojazdu – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. komunikacji. Jednocześnie operacja ta pozwoliła na wycofanie szeregu najstarszych przegubowych autobusów SOR NB 18 z 2009 i 2010 r.

Lotnisko obsługiwało pięć linii miejskich: 119, 100, 161, 191, Airport Express i trzy podmiejskie: 319, 322, 414. Jeszcze przed pandemią jasne było, że oferta przewozowa na linii 119, kursującej w szczycie co 3-5 minut, jest niewystarczająca. Stąd też w 2019 r. zapadła decyzja o wprowadzeniu tu trolejbusów dwuprzegubowych. Projekt udało się wdrożyć w rekordowym czasie 4,5 roku, licząc od decyzji radnych. Docelowo, ciężar obsługi komunikacyjnej lotniska przejmie planowana linia kolejowa do dworca Masaryka (Masarykovo nádraží).

W sumie, w ramach projektu, wybudowano 10,6 km sieci trakcyjnej na odcinku Nádraží Veleslavín – Terminál 3, co pokrywa około połowę trasy linii 119/59. Na dalszym odcinku trolejbusy korzystają z baterii. Łączna długość sieci, wliczając krańce i zajezdnie, to 11,5 m. Ustawiono 235 słupów trakcyjnych. Wybudowano też dziewięć punktów ładowania na lotnisku oraz trzy na krańcu Nádraží Veleslavín. Na potrzeby inwestycji zrealizowano trzy podstacje – dwie kontenerowe na krańcach oraz jedną wspólną tramwajowo-trolejbusową na pętli tramwajowej Dědina. Do tego zbudowano 21 stanowisk ładowania w zajezdni Řepy – z myślą także o elektryfikacji linii 131, 137, 179, 191 i innych. Inwestcję zrealizowała firma Elektrizace železnic Praha za 354,5 mln koron netto (60,1 mln zl).

Konsorcjum firm Škoda Electric, Solaris Bus & Coach i Solaris Czech dostarczyło 20 trolejbusów o długości 24,7 m i szerokości 2,55 m. Pojazdy posiadają pięć par drzwi. Pojembność wynosi 180 osób, w tym 54 na miejscach siedzących. Wejście znajduje się na wysokości 320 m. Pojazdy są wyposażone w silniki trakcyjne 2 x 180 kW, a pojemność użytkowa baterii to 60 kWh. W pojeździe są dwie osie napędowe (druga i trzecia) oraz dwie skrętne (pierwsza i ostatnia). Koszt zakupu to 623,2 mln koron (105,7 mln zł).

– Staramy się o środki z Krajowego Planu Odbudowy na pokrycie kosztów zrealizowanego projektu. Mamy już obiecaną dotację w wysokości 510 mln koron (86,5 mln zł) na zakup 20 trolejbusów, co pokrywa 82% kosztów i 352 mln koron (59,7 mln zł) na budowę infrastruktury, co pokrywa niemal 99% kosztów – mówi Petr Witowski, szef przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPP.

Co ciekawe, w dziesięciu miejscach na trasie występuje miejsce przecięcia sieci tramwajowej 600 V i trolejbusowej 750 V. To dość niespotykana w Czechach sytuacja – zazwyczaj, w miastach, gdzie jeżdżą i tramwaje, i trolejbusy, występuje jedno napięcie 600 V, a napięcie 750 V spotykane jest jedynie w miastach, gdzie kursują wyłącznie trolejbusy.

– Jesteśmy na zaawansowanym etapie realizacji kolejnych 13 projektów elektryfikacji miejskich linii autobusowych i ich przekształcenia w trolejbusy oraz, we współpracy z Krajem Środkowoczeskim, pierwszych projektów podmiejskich. Jeżeli DPP uda się wyłonić wykonawcę, to jeszcze w tym roku chcielibyśmy rozpocząć budowę infrastruktury dla trolejbusów bateryjnych na linii 137 Na Knížecí – Waltrovka. Po uruchomieniu pierwszej linii trolejbusowej 58 Praga posiadała sieć trolejbusową o długości 6,3 km i była to ostatnia, 14. sieć trolejbusowa pod względem długości w Czechach. Po zakończeniu wszystkich przygotowywanych projektów sieć trolejbusowa w Pradze powinna mierzyć około 95 kilometrów, co ponownie plasuje ją na czele największych operatorów trolejbusów w Czechach – wskazuje Zdeněk Hřib.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przestrzeń

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przestrzeń

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przemysław Farsewicz 18 maja 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Bořislavkę. Umowa podpisana

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2025

Praga zamawia pierwsze tureckie trolejbusy. Na razie niewiele

Przestrzeń

Zobacz również:

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przestrzeń

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przestrzeń

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przemysław Farsewicz 18 maja 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Bořislavkę. Umowa podpisana

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2025

Praga zamawia pierwsze tureckie trolejbusy. Na razie niewiele

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij