Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech, przekazał wykonawcom place budowy na potrzeby elektryfikacji linii autobusowych 131 Bořislavka – Hradčanská i 176 Karlovo Náměstí – Stadion Strahov. Obie trasy, które przekształcą się w linie trolejbusowe 51 i 53, mają być gotowe do końca czerwca 2026 r.
Elektryfikacją linii 131 zajmie się konsorcjum firm Elektroline i Elektrizace železnic Praha, a linii 176 – firma Elektrizace železnic Praha. Wartość umów to odpowiednio 265 mln koron (ok. 45 mln zł) i 352 mln koron (ok. 60 mln zł). Praga stara się o środki z KPO.
– Elektryfikujemy linie autobusowe, które są wymagające pod względem terenu i eksploatacji. Przekazujemy plac budowy pod elektryfikację linii nr 131 i 176, a infrastruktura dla linii nr 137 jest w budowie od sierpnia. Wszystkie trzy wymienione linie przebiegają przez niezwykle pagórkowate miejsca, gdzie rzeczywiste zużycie każdego autobusu jest ogromne. W przypadku linii nr 137 mówimy o długim podjeździe o nachyleniu ponad 7%, w przypadku linii nr 176 jest to jedno z najdłuższych wzniesień w Pradze. Wszystkie emisje z odjazdów autobusów spalinowych na tych liniach pozostają w obszarach zaludnionych, nie wspominając o zwiększonym hałasie podczas odjazdu i jazdy pod górę. Autobusy spalinowe są całkowicie nieprzydatne do obsługi tych linii, a ze względu na ciężkie baterie nie nadają się również autobusy elektryczne. Trolejbusy bateryjne są najbardziej odpowiednim rozwiązaniem. Nic dziwnego, że trolejbusy były już wcześniej w historii używane w tych obszarach — mówi Jan Šurovský, dyrektor techniczny DPP.
W ramach
elektryfikacji linii 131 zostanie wybudowane 8 km sieci trakcyjnej, co pokrywa ok. połowę trasy. Zelektryfikowany będzie odcinek między przystankami Zelená i Bořislavka, przy czym na odcinku od ulicy Na Pískách do pętli Bořislavka sieć trakcyjna powstanie tylko w tym kierunku. Dodatkowo powstanie krótkie odgałęzienie linii trolejbusowej do pętli Bořislavka przy ul. Kladensiejá. Będzie ono służyć zarówno do ładowania autobusów elektrycznych, jak i do okazjonalnej obsługi zabytkowych trolejbusów z Muzeum Transportu Publicznego DPP w Střešovicach. Powstanie nowa podstacja U Matěje przy ulicy Na Šťáhlavce.
Na linii 176 wybudowane zostanie ok. 8 km sieci trakcyjnej – od mostu Jiráska do Stadionu Strahov. Do tego zostaną wybudowane stanowiska do ładowania na krańcach. Sieć trakcyjna pokryje ok. 65% przyszłej trasy linii trolejbusowej 53. Trolejbusy będą zasilane z istniejącej podstacji tramwajowej Hřebenka, powstanie także nowa podstacja tramwajowo-trolejbusowa na Strahowie (z myślą o przyszłej linii tramwajowej Malovanka – Strahov.