Trwają przygotowania do wprowadzenia autonomicznych pociągów metra w Pradze. DPP, operator komunikacji w stolicy Czech, rozpoczął konsultacje społeczne z potencjalnymi dostawcami automatycznych systemów metra. Praga planuje wdrożyć automatyczne pociągi na istniejącej linii C oraz na planowanej linii D.
W ramach wstępnego dialogu technicznego DPP planuje zwrócić się do ośmiu wiodących światowych producentów zautomatyzowanych systemów metra, w tym firm Bombardier, Siemens, Alstom, Ansaldo STS, Thales, Stadler. Operator planuje pozyskać informacje, które umożliwią ogłoszenie przetargu dla modernizacji linii C i wdrożenia systemów na linii D. Pierwsza runda dialogu potrwa do połowy lipca. Przetarg natomiast planowany jest w I połowie przyszłego roku.
– Liczymy na zautomatyzowaną eksploatację metra w Pradze na nowej linii D, ale rozważamy to również na linii C. Obecnie, przy normalnym ruchu, na linii C osiągnęliśmy maksymalną przepustowość. Będziemy mogli skrócić czas następstwa po wdrożeniu autonomicznych systemów prowadzenia ruchu. Naszym celem jest zunifikowany system technologiczny i takie same składy dla obu linii C i D, dlatego przygotowujemy to jako jeden wspólny projekt. Oczekujemy, że przy zamawianiu automatycznych składów dla obu linii metra w Pradze uzyskamy korzystniejsze ceny jednostkowe – mówi Adam Scheinherr, zastępca burmistrza ds. transportu.
– Proces przygotowania zamówienia publicznego, jego przebieg, a następnie wdrożenie automatycznego systemu, w tym dostawa składów, jest procesem czasochłonnym. Rozpoczęcie eksploatacji nowej linii D planowane jest na koniec 2027 r. Aby dotrzymać tego terminu, musimy równolegle pracować nie tylko nad częścią konstrukcyjną projektu, ale także nad wdrożeniem dostawy nowego automatycznego systemu transportu – mówi .Petr Witowski, prezes zarządu i dyrektor generalny DPP.
Metro w Pradze przewozi około 433 milionów pasażerów rocznie, tj. Średnio około 1,2 miliona pasażerów dziennie. Najkrótszy odstęp, wynoszący 115 sekund, osiągany jest w godzinach szczytu na linii C. Na liniach A i B częstotliwość szczytowa wynosi 140 sekund.
Linia C jest najbardziej ruchliwą linią praskiego metra. Powoduje to dużą wrażliwość na zdarzenia zakłócające regularność ruchu. Obecne systemy prowadzenia ruchu nie pozwalają na dalsze zagęszczenie kursowania linii C. Wprowadzenie pociągów bez maszynisty pozwoliłoby na skrócenie czasu następstwa do 85 sekund i tym samym podniesienie zdolności przewozowej.
Automatyzacja linii C jest częścią długoterminowej koncepcji odnowy floty metra w Pradze. Wraz ze stopniowym przybyciem nowych bezzałogowych pociągów metra na linię C, DPP planuje przenieść istniejące pociągi M1 z linii C na linię B. Pozwoliłoby to DPP rozpocząć wycofywanie najstarszych pociągów serii 81-71M. Wymiana 53 składów na linii C odbywałaby się stopniowo przez kilka lat. W tym okresie przejściowym DPP przewiduje mieszaną eksploatację istniejących zestawów M1 z nowo zakupionymi składami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.