Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Praga rozpoczęła próbną eksploatację pierwszej pełnoprawnej linii trolejbusowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-10-2022
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W minioną sobotę – 15 października – uruchomiono nową linię trolejbusową Letňany – Čakovice w Pradze. Data jest nieprzypadkowa: dokładnie 50 lat wcześniej zakończono eksploatację trolejbusów w stolicy Czech, a pięć lat temu ruszył pilotaż z trolejbusami na ulicy Proseckiej. Trolejbusy na razie kursują w trybie „testowym” – w weekendy.

Linia Letňany – Čakovice to pierwsza nowa „normalna” trasa trolejbusowa od dokładnie pół wieku (jeśli nie liczyć trwającego od kilku lat pilotażu na ul. Proseckiej, gdzie rozwieszono 1 km sieci trakcyjnej). Budowę infrastruktury dla elektryfikacji linii autobusowej 140 Palmovka – Miškovice która zamieni się w linię trolejbusową o numerze 58, rozpoczęto w styczniu. Roboty przeprowadzało konsorcjum firm Elektrizace Praha i Ohla ŽS, a ich wartość to niespełna 284 mln koron. 15 października zainaugurowano nową trasę z wykorzystaniem pojazdów historycznych.

– Zakończyliśmy prace na odcinku Letňany – Čakovice, a wszystkie prace zakończą się na początku listopada. Elektryfikując linię 140, naprawiamy błędy komunistycznych władz sprzed pół wieku. Nowoczesne trolejbusy połączą Palmovkę i Čakovice wiosną 2023 r. Na wzniesieniu na ul. Proseckiej autobusy zużywają ok. 52 litrów paliwa na 100 km. Zastąpienie ich trolejbusami oznacza korzyści środowiskowe, a także zwiększenie komfortu pasażerów z uwagi na cichszą i płynniejszą jazdę, jaką oferuje nowy środek transportu – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.

DPP, operator komunikacji w Pradze, ma już pozwolenie od Urzędu Kolejowego na eksploatację trasy (w Czechach trolejbusy podlegają formalnie pod tę instytucję). Na razie jednak – do wiosny – trolejbusy będą jeździć tylko w weekendy. Na trasie spotkać będzie można trolejbus Škoda 30 Tr nr 9506, wypożyczony z miasta Hradec Králové. – Próbna eksploatacja umożliwi nam szkolenie kierowców. Dzięki temu, gdy rozpoczną się dostawy 15 trolejbusów przegubowych SOR TNS 18, będziemy w pełni gotowi do obsługi linii 58. Dostawy pierwszego pojazdu spodziewamy się w połowie grudnia, a pozostałych – wiosną. To zupełnie nowy typ pojazdów, dotąd nieeksploatowany w Czechach – ze względów prawnych, z uwagi na ustawę kolejową, trolejbusy będą musiały przejeździć 10 tys. km bez pasażerów, a następnie 20 tys. km z pasażerami, zanim możliwe będzie u zyskanie homologacji. Wierzę, że wiosną 2023 r. będziemy mogli rozpocząć normlaną eksploatację linii 58 – wyjaśnia Petr Witowski, szef DPP.

W sumie wybudowano ponad 11,234 km sieci trakcyjnej, które pokrywają ok. połowę trasy linii Palmovka – Miškovice. Postawiono 289 słupów trakcyjnych i trakcyjno-oświetleniowych, położono 8 km kabli zasilających. Linia trolejbusowa jest zasilana z trzech podstacji: Prosecká, Letňany i Klíčov. Co ciekawe, wykorzystany został oryginalny budynek podstacji trolejbusowej w Letňanach przy ul. Příborskiej, który służył trolejbusom 57 lat temu. Na terenie zajezdni Klíčov wybudowano kontenerową stację ładowania, a na ul. Vojáčkovej w Čakovicach rozwieszono 100 m sieci trakcyjnej dla ładowania baterii trolejbusów.

W kierunku Čakovic sieć trakcyjna rozpoczyna się na skrzyżowaniu ulic Na Žertvách i Vacínovej, w rejonie przystanku Palmovka. Następnie prowadzi w ciągu ulic Na Žertvách i Zenklovej do podjazdu pod ul. Povltavską. Kolejny odcinek rozpoczyna się na przystanku Kundratka wzdłuż Proseckiej i prowadzi do skrzyżowania z ul. Vysočanską w dzielnicy Prosek. Następnie sieć trakcyjna znajduje się nad Beladovą i Tupolevovą, łącząc węzeł Letňany z rondem w rejonie centrum handlowego Čakovice.

W kierunku Palmovki sieć trakcyjna rozpoczyna się na ul. Kosteleckiej w rejonie centrum handlowego Čakovice, następnie prowadzi wzdłuż Beladovej do węzła Letňany. Następnie sieć trakcyjna rozpoczyna się na przystanku Prosecká i prowadzi nad ulicami Prosecką, Čuprovą, Na Žertvách do skrzyżowania z ulicą Vacínovą.

Trolejbusy na razie kursują w weekendy – zaplanowano dziewięć kursów raz na godzinę na trasie Čakovice – Letňany. W I połowie listopada zakończą się prace na odcinku Palmovka – Prosek. Wówczas linia 58 zostanie wydłużona.

– Zatwierdzony jest plan elektryfikacji – poprzez wprowadzenie trolejbusów – kolejnych 12 linii miejskich, a także, we współpracy z Krajem Środkowoczeskim, kilku podmiejskich. W listopadzie planujemy rozpocząć budowę drugiej linii – z Nádraží Veleslavín do lotniska Havla. Po zakończeniu tych wszystkich inwestycji Praga stanie się największym operatorem trolejbusów w Czechach – mówi wiceburmistrz Adam Scheinherr.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga ukończyła budowę pierwszej pełnej linii trolejbusowej

Przestrzeń

Praga ukończyła budowę pierwszej pełnej linii trolejbusowej

Witold Urbanowicz 07 grudnia 2022

Praga zbuduje drugą linię trolejbusową – na lotnisko

Przestrzeń

Praga zbuduje drugą linię trolejbusową – na lotnisko

Witold Urbanowicz 02 listopada 2022

Praga kupi nawet 70 trolejbusów. Kolejne zamówienie

Komunikacja

Praga kupi nawet 70 trolejbusów. Kolejne zamówienie

Witold Urbanowicz 24 października 2022

Praga szuka wykonawcy linii trolejbusowej do lotniska

Przestrzeń

Zobacz również:

Praga ukończyła budowę pierwszej pełnej linii trolejbusowej

Przestrzeń

Praga ukończyła budowę pierwszej pełnej linii trolejbusowej

Witold Urbanowicz 07 grudnia 2022

Praga zbuduje drugą linię trolejbusową – na lotnisko

Przestrzeń

Praga zbuduje drugą linię trolejbusową – na lotnisko

Witold Urbanowicz 02 listopada 2022

Praga kupi nawet 70 trolejbusów. Kolejne zamówienie

Komunikacja

Praga kupi nawet 70 trolejbusów. Kolejne zamówienie

Witold Urbanowicz 24 października 2022

Praga szuka wykonawcy linii trolejbusowej do lotniska

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5