Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Praga przygotowuje się na tramwaje Škoda 52T. Jest umowa

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Praga podpisała właśnie umowę ramową ze Škoda Group na dostawy do 200 nowych tramwajów. Zamówienie podstawowe obejmuje 40 pojazdów, z czego 20 z nich ma zostać dostarczona do końca 2025 r. 

Przetarg na dostawy nowych wozów wygrała Škoda z tramwajem ForCity Plus Praha 52T i kwotą 16,602 mld koron (blisko 3 mld zł). Postępowanie ma charakter ramowy. W pierwszej kolejności ma zostać złożone zlecenie na produkcję 40 tramwajów. Opcja może zostać wykorzystana do 2032 r., przy czym rocznie przewidziano dostawy nie więcej niż 30 pojazdów – aż do wyczerpania puli 200 pojazdów.

– Rekordowy rozwój linii tramwajowych, co obejmuje też domknięcie tramwajowej obwodnicy, wiąże się z rekordowymi zakupami tramwajów. W tym roku zaczniemy budowę linii na pl. Wacława. Tylko trasy, które planujemy zbudować w latach 2024-27, wymagają wprowadzenia do ruchu dodatkowych 45 tramwajów. Za pośrednictwem przedsiębiorstwa Dopravní podnik hlavního města Prahy dokonujemy jednej z największych inwestycji taborowych. Pierwsze 20 wozów trafi na ulice miasta do końca 2025 r. – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz ds. komunikacji. Dostawa pozostałych 20 wozów z zamówienia podstawowego przewidziana jest do końca 2026 r.

Nowe pojazdy czerpią z doświadczeń z eksploatacji i rozwiązań tramwajów 14T i 15T. Tramwaje o długości 32 m i szerokości 2,5 m będą pięcioczłonowe. Pomieszczą 243 podróżnych, (przy normie 5 os. na m2)  w tym 70 na miejscach siedzących (w tym w 44 w kierunku jazdy i 26 w kierunku przeciwnym). Przewidziano pięć par podwójnych drzwi, każde o szerokości 1300 mm. Pojazdy będą klimatyzowane i w pełni niskopodłogowe, z wejściem na wysokości 350 m. Masa pojazdu to 48 t, a prędkość projektowa wynosi 80 km/h.

Przewidziano cztery wózki napędowe: dwa obrotowe pod skrajnymi członami i dwa częściowo obrotowe pod drugim i czwartym członem. To pozwoliło na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni pasażerów, a także ma przyczynić się do zmniejszenia stopnia zużycia zestawów kołowych i tym samym kosztów utrzymania.  Zastosowany zostanie elektromechaniczny układ hamulcowy. – Charakteryzuje się on niższymi kosztami utrzymania i jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska niż hamulce hydrauliczne. Wprowadzenie hamulca elektromechanicznego było możliwe dzięki znacznemu postępowi technologicznemu i rozwojowi płynności sterowania napędów, a zwłaszcza silników. Jesteśmy już w stanie regulować płynność hamowania silnikiem aż do całkowitego zatrzymania pojazdu, likwidując w ten sposób pierwotny brak hamulca mechanicznego i jednocześnie osiągając zdecydowanie najlepsze na rynku wartości w zakresie odzysku energii, i tym samym kosztów eksploatacji – podkreśla Tomáš Ignačák, wiceprezes Škody. Jak wskazuje producent, elektrodynamiczny hamulec będzie działać jako hamulec awaryjny i zapasowy. Taki hamulec, będący częścią napędu i silnika, zapewnia dokładniejszą i szybszą reakcję oraz lepszą kontrolę płynności hamowania. 
 
O bezpieczeństwo innych użytkowników drogi, zwłaszcza pieszych, zadba także system antykolizyjny. Jak wyjaśnia producent, będzie on bazować na połączeniu podwójnej technologii LiDAR, kamer HD oraz precyzyjnej lokalizacji za pomocą zarejestrowanych w trybie offline map HD i odometrii. System pozwala na stworzenie wirtualnego tunelu (toru jazdy), w którym możliwe jest wykrycie przeszkody z dokładnością do 10 cm..
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga wybrała wykonawcę kolejnej trasy tramwajowej

Przestrzeń

Praga wybrała wykonawcę kolejnej trasy tramwajowej

Przemysław Farsewicz 04 czerwca 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Praga z nowoczesną zajezdnią tramwajową – po 74 latach

Przestrzeń

Tramwaje wyjadą poza Pragę

Przestrzeń

Tramwaje wyjadą poza Pragę

Przemysław Farsewicz 15 lutego 2025

Praga z pozwoleniem na budowę tramwaju do przyszłej stacji metra

Przestrzeń

Zobacz również:

Praga wybrała wykonawcę kolejnej trasy tramwajowej

Przestrzeń

Praga wybrała wykonawcę kolejnej trasy tramwajowej

Przemysław Farsewicz 04 czerwca 2025

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przestrzeń

Pierwszy nowy tramwaj Škody na praskich torach

Przemysław Farsewicz 05 kwietnia 2025

Praga z nowoczesną zajezdnią tramwajową – po 74 latach

Przestrzeń

Tramwaje wyjadą poza Pragę

Przestrzeń

Tramwaje wyjadą poza Pragę

Przemysław Farsewicz 15 lutego 2025

Praga z pozwoleniem na budowę tramwaju do przyszłej stacji metra

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij