W ciągu najbliższych sześciu lat sieć tramwajowa Pragi zostanie uzupełniona o ok. 3,3 km trasę. Rada miasta zatwierdziła przed wigilią plan budowy nowej linii tramwajowej Kobylisy – Bohnice, która połączy końcową stację planowanej kolejki linowej Podbaba – Troja – Bohnice ze stacją metra Kobylisy na linii C.
Nowa trasa prowadzić będzie od stacji metra Kobylisy i skrzyżowania ulic Klapkova, Pod Sídlištěm i Střelničná w kierunku zachodnim – w ciągu ulic Pod Sídlištěm, Kobyliské náměstí, Čimická, K Pazderkám – do ulicy Lodžska. Według wstępnych planów na trasie będzie znajdować się osiem przystanków. Końcowy znajdzie się przy planowanej stacji kolei linowej Podbaba – Troja – Bohnice. Szacowany koszt to 1,2 mld koron. Praga będzie ubiegać się o dofinansowanie unijne.
– Nowoczesne miasto nie rozwija się bez wydajnej, wygodnej i ekologicznej formy transportu. Naszym celem jest zapewnienie komunikacji tramwajowej w każdej ważnej dzielnicy Pragi i dalsze tworzenie kompleksowego systemu komunikacyjnego. Dzięki linii tramwajowej Kobylisy – Bohnice, którą zatwierdziliśmy na posiedzeniu rady, będziemy mogli zaoferować mieszkańcom południowej części osiedla Bohnice bezpośrednie połączenia tramwajowe na przykład do ratusza dzielnicy Praga 8 czy osiedli Palmovka, Libeň lub perspektywicznie Holešovice lub Stromovka – mówi Adam Scheinherr, zastępca burmistrza Pragi i przewodniczący rady nadzorczej DPP.
DPP Praha, operator praskiej komunikacji, do kwietnia chce wybrać projektanta nowej trasy.– W zeszłym roku udało nam się przebudować lub naprawić niemal 13 km linii i zbudować około pół kilometra nowych. W tym roku czeka na nas szereg innych projektów, jak np. budowa pętli tramwajowej Zahradní Město, nowa trasa osiedle Barrandov – Holyně. Chcielibyśmy również rozpocząć przedłużanie linii z osiedla Modřany do osiedli Libuše i Hloubětín. Cieszę się, że w przyszłym roku zaczniemy również przygotowywać nową linię tramwajową Kobylisy – Bohnice – mówi Petr Witowski, prezes zarządu DPP. – Do końca roku chcielibyśmy mieć gotowy projekt zagospodarowania. W przypadku sprawnego przebiegu procedur wydawania pozwoleń moglibyśmy rozpocząć budowę linii w 2025 r. i oddać ją do eksploatacji za około sześć lat, czyli około 2027 r. – dodaje Witowski. Przy stacji Kobylisy powstanie pełen węzeł rozjazdowy. Równolegle z budową trasy przebudowywane byłoby torowisko w ciągu ul. Klapkovej.
mat. DPP