Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Praga prezentuje swój dwuprzegubowy trolejbus. Niebawem jazdy homologacyjne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DPP, operator komunikacji w Pradze, zaprezentował wspólnie z Grupą Škoda, dwuprzegubowy trolejbus Škoda–Solaris 24m. Pojazd będzie obsługiwał elektryfikowaną teraz linię nr 119 do lotniska im. Havla.

Dwuprzegubowy trolejbus swoją oficjalną prezentację miał podczas odbywających się w Pradze targów Czechbus. Praga zamówiła w sumie 20 takich pojazdów. Będą one obsługiwać linię 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha (lotnisko Praha), która po zakończeniu prac elektryfikacyjnych zamieni się w linię trolejbusową nr 59. – Dzięki zastąpieniu autobusów trolejbusami dwuprzegubowymi zwiększymy oferowaną pojemność o 25-30%. Pojazdy mają też więcej miejsca na bagaże. Zaoszczędzimy ok. 690 tys. litrów oleju napędowego – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz ds. komunikacji. Jak przypomina, linia 119 to druga po – 140 – trasa, która jest elektryfikowana. Obecnie plan zakłada wprowadzenie trolejbusów na kolejne 13 linii miejskich i jedną podmiejską. – Po ponad 50 latach od zakończenia eksploatacji trolejbusów przywracamy je ponownie – to lokalnie bezemisyjny rodzaj transportu, który zawsze dobrze wpisywał się w pagórkowaty profil miasta. Obecnie Praga posiada najmniejszą sieć trolejbusów ze wszystkich miast w Czechach. Jeśli uda nam się zrealizować wszystkie trwające projekty, sieć trolejbusowa w Pradze będzie miała prawie 100 kilometrów długości i prawdopodobnie będzie najdłuższa w całym kraju – dodaje wiceburmistz.

Budowa infrastruktury zasilającej na linii do lotniska wchodzi w końcową fazę. Zakończenie prac planowane jest w lutym. – Wierzę głęboko, że producentowi i nam uda się uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia, abyśmy mogli ten pojazd wysłać na przełomie listopada i grudnia na już ukończoną linię trolejbusową z Palmovki do Čakovic i Miškovic i tym samym rozpocząć pierwszy etap homologacji pojazdu. W tej fazie pojazd będzie musiał przejechać 5 tysięcy kilometrów bez pasażerów. Po dojechaniu do tej mety do pojazdu będą mogli wsiąść pierwsi pasażerowie – rozpocznie się drugi etap homologacji, czyli eksploatacja pojazdu z pasażerami, w czasie której konieczne będzie przejechanie do 15 tys. kilometrów. Aby to wszystko osiągnąć, zakładamy, że w styczniu na ulice wyjedzie drugi pojazd. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w połowie lutego powinniśmy odebrać wszystkie 20 trolejbusów, a następnie w marcu 2024 r. rozpocząć ich eksploatację na linii nr 59 na lotnisko – dodaje Petr Witowski, prezes DPP.

– Wierzymy, że pasażerowie docenią tę nowość. I nie ma się co martwić, jeżeli chodzi o zwrotność pojazdu – zarówno z punktu widzenia kierowcy tego trolejbusu, jak i kierowców mijanych samochodów. Pomimo swojej długości trolejbus jest bardzo dobrze sterowany, jego kierowanie i manewrowanie są porównywalne do zwykłych trolejbusów przegubowych – mówi Radek Svoboda, dyrektor zarządzający działu komponentów i autobusów w Grupie Škoda.

Zamówienie na pojazdy realizuje konsorcjum firm Škoda i Solaris. Wartość umowy to 620 mln koron. Pojazdy o długości 24,7 m pomieszczą 170 podróżnych, z czego 54 na miejscach siedzących. Szerokość pojazdu to 2,55 m, a masa całkowita – 38 tys. kg. Moc silnika trakcyjnego wynosi 2x160 kW, a pojemność baterii – 60 kWh. Pojazd posiada dwie osie napędzane (druga i trzecia) oraz dwie osie kierowane. Przewidziano pięć par drzwi, systemy bezgotówkowej sprzedaży biletów, informacji pasażerskiej, monitoringu, zliczania pasażerów, a także klimatyzację.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przestrzeń

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przestrzeń

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przemysław Farsewicz 18 maja 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Bořislavkę. Umowa podpisana

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2025

Praga zamawia pierwsze tureckie trolejbusy. Na razie niewiele

Przestrzeń

Zobacz również:

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przestrzeń

Praga: Ruszyła budowa dwóch nowych linii trolejbusowych

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przestrzeń

Praga: Trolejbusy pojadą na Strahov. Jest umowa

Przemysław Farsewicz 18 maja 2025

Praga: Trolejbusy pojadą na Bořislavkę. Umowa podpisana

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przestrzeń

Praga kupi kolejne tureckie trolejbusy

Przemysław Farsewicz 06 kwietnia 2025

Praga zamawia pierwsze tureckie trolejbusy. Na razie niewiele

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij