Praga odtworzyła fragment torów tramwajów na ul. Opletalověj przy dworcu głównym Praha hl.n. Posłuży on za kraniec dla tramwajów w czasie przebudowy stacji Florenc, wymuszającej przerwy w funkcjonowaniu metra. Torowisko w przyszłości ma stać się częścią dłuższej trasy w kierunku dzielnicy Vinohrady.
Po raz pierwszy tramwaje skorzystają z nowego krańca na ul. Opletalověj przy Bolzanovej w weekend 21-22 maja. Dojedzie tu linia zastępcza XC relacji Vltavská – Hlavní nádraží, kursująca za linię metra C. Jak podaje DPP, operator komunikacji w Pradze, tramwaje wrócą tu po ponad 44-letniej przerwie.
Praga przebudowuje teraz stację Florenc na linii C. W weekend usunięte ma zostać dziewięć pierwszych sprężonych belek stropowych nad antresolą. Masa jednego elementu to 28 ton. Z tego względu konieczne jest wstrzymanie ruchu pociągów na trasie Vltavská – Hlavní nádraží. Od 6 czerwca antresola stacji Florenc C będzie zamknięta całkowicie. W sumie przewidziano 26 zamknięć ruchu w metrze, z czego sześć w tym roku. W sumie konieczne jest usunięcie 131 belek stropowych.
Prace przy odtworzeniu trasy ruszyły w połowie listopada 2021 r. DPP prowadziło je własnymi siłami. W sumie odbudowano 140 m torowiska, powstał przystanek tymczasowy. W ramach prac usunięto stare torowisko, którego elementy pamiętają jeszcze 1972 r. (wyjątkiem są łuki w kierunku Senovážné náměstí, pochodzące z 1991 r.). Zachowano natomiast oryginalną betonową podbudowę z płyt.
Wymiana belek stropowych, stacja Florenc, fot. DPP – Daniel Šabík
– Cieszę się, że DPP odbudowało torowisko na Opletalověj, które stanowić będzie zalążek przyszłej trasy przez Vrchlického sady, dworzec kolejowy i Muzeum Narodowe w kierunku dzielnicy Vinohrady. Razem z administracją kolejową i miejskimi instytucjami przygotowujemy dialog konkurencyjny na koncepcję architektoniczną dla rewitalizacji tego obszaru. Wierzę, że gdy będziemy kończyć przebudowę stacji Florenc, to będziemy też zaczynać budowę przedłużenia trasy tramwajowej – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu. Przedstawiciele miasta liczą, że w ciągu 5-6 lat uda się wybudować nowe połączenie w kierunku Vinohrad.
Po raz pierwszy tramwaje pojawiły się na ul. Opletalověj (choć na innym odcinku – między Hybernską a Bolzanovą) w 1903 r. W 1972 r. zbudowano nową linię tramwajową od Bolzanovej, przez Opletalovą, Wilsonovą do placu Wacława. Trasa posłużyła tylko do 1978 r., kiedy musiała ustąpić rozbudowie układu drogowego, w tym estakady przed dworcem – zachowano tylko niewielki ślepy odcinek. Ostatecznie tory te odcięto od reszty układu tramwajowego w 2003 r.
Zmiana układu torowego, rys. Pavel Fojtík / Openstreetmap / cs-dopravak.cz






Kolorem zielonym zaznaczono planowane przedłużenie linii, mat. Městská část Praha 1