Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Praga odbudowała zalążek kolejnej linii tramwajowej. Przyda się na zamknięcia metra

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2022-05-19 16:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Praga odbudowała zalążek kolejnej linii tramwajowej. Przyda się na zamknięcia metra
fot. DPP – Daniel Šabík
Praga odtworzyła fragment torów tramwajów na ul. Opletalověj przy dworcu głównym Praha hl.n. Posłuży on za kraniec dla tramwajów w czasie przebudowy stacji Florenc, wymuszającej przerwy w funkcjonowaniu metra. Torowisko w przyszłości ma stać się częścią dłuższej trasy w kierunku dzielnicy Vinohrady.

Po raz pierwszy tramwaje skorzystają z nowego krańca na ul. Opletalověj przy Bolzanovej w weekend 21-22 maja. Dojedzie tu linia zastępcza XC relacji Vltavská – Hlavní nádraží, kursująca za linię metra C. Jak podaje DPP, operator komunikacji w Pradze, tramwaje wrócą tu po ponad 44-letniej przerwie.

Praga przebudowuje teraz stację Florenc na linii C. W weekend usunięte ma zostać dziewięć pierwszych sprężonych belek stropowych nad antresolą. Masa jednego elementu to 28 ton. Z tego względu konieczne jest wstrzymanie ruchu pociągów na trasie Vltavská – Hlavní nádraží. Od 6 czerwca antresola stacji Florenc C będzie zamknięta całkowicie. W sumie przewidziano 26 zamknięć ruchu w metrze, z czego sześć w tym roku. W sumie konieczne jest usunięcie 131 belek stropowych.

Prace przy odtworzeniu trasy ruszyły w połowie listopada 2021 r. DPP prowadziło je własnymi siłami. W sumie odbudowano 140 m torowiska, powstał przystanek tymczasowy. W ramach prac usunięto stare torowisko, którego elementy pamiętają jeszcze 1972 r. (wyjątkiem są łuki w kierunku Senovážné náměstí, pochodzące z 1991 r.). Zachowano natomiast oryginalną betonową podbudowę z płyt.

Wymiana belek stropowych, stacja Florenc, fot. DPP – Daniel Šabík


– Cieszę się, że DPP odbudowało torowisko na Opletalověj, które stanowić będzie zalążek przyszłej trasy przez Vrchlického sady, dworzec kolejowy i Muzeum Narodowe w kierunku dzielnicy Vinohrady. Razem z administracją kolejową i miejskimi instytucjami przygotowujemy dialog konkurencyjny na koncepcję architektoniczną dla rewitalizacji tego obszaru. Wierzę, że gdy będziemy kończyć przebudowę stacji Florenc, to będziemy też zaczynać budowę przedłużenia trasy tramwajowej – mówi Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi ds. transportu. Przedstawiciele miasta liczą, że w ciągu 5-6 lat uda się wybudować nowe połączenie w kierunku Vinohrad.

Po raz pierwszy tramwaje pojawiły się na ul. Opletalověj (choć na innym odcinku – między Hybernską a Bolzanovą) w 1903 r. W 1972 r. zbudowano nową linię tramwajową od Bolzanovej, przez Opletalovą, Wilsonovą do placu Wacława. Trasa posłużyła tylko do 1978 r., kiedy musiała ustąpić rozbudowie układu drogowego, w tym estakady przed dworcem – zachowano tylko niewielki ślepy odcinek. Ostatecznie tory te odcięto od reszty układu tramwajowego w 2003 r.

Zmiana układu torowego, rys. Pavel Fojtík / Openstreetmap / cs-dopravak.cz














Kolorem zielonym zaznaczono planowane przedłużenie linii, mat. Městská část Praha 1

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Praga. Most nad Wełtawą dla tramwajów i pieszych z wykonawcą

Przestrzeń

Praga. Most nad Wełtawą dla tramwajów i pieszych z wykonawcą

Przemysław Farsewicz 23 maja 2022

Praga otwiera nową linię tramwajową

Przestrzeń

Praga otwiera nową linię tramwajową

Witold Urbanowicz 08 kwietnia 2022

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5