Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Praga: Koniec badań pod nową linię metra. Wydrążono pół km tuneli

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W Pradze formalnie zakończono badania geologiczne związane z przygotowaniami do budowy nowej, czwartej linii metra (D). W tym celu wykonano kilkaset metrów odwiertów i tuneli na głębokości ok. 36 m. Większość powstałych obiektów zostanie wykorzystana przy budowie nowej linii.

Badania geologiczne, prowadzone przez konsorcjum firm Hochtief, Metrostav i Strabag, trwały od maja 2019 r. Prace zeszły na głębokość 36 m, a ich wartość to 1,82 mld koron (ok. 339 mln zł). – Pod ziemią wykonano pół km tuneli przyszłej linii metra D. Wykopaliśmy je podczas badań geologicznych i dziś z powodzeniem je ukończyliśmy. Zdobyliśmy ważne informacje, abyśmy mogli bezpiecznie kontynuować prace na czwartej linii praskiego metra – informuje Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi.

Jak wskazuje DPP, operator komunikacji i inwestor, badania potwierdziły, że warunki geologiczne, ukształtowane na tym obszarze głównie przez warstwy łupków ilastych, są na tym odcinku linii metra złożone, w większości miejsc zaburzone tektonicznie. Skały są w większości spękane, o mniejszej wytrzymałości. – Ze względu na warunki geologiczne, planowane położenie linii D pod obecną linią metra C, w pobliżu tras kablowych, podziemnych kolektorów i wodociągu, który zaopatruje Pragę i część regionu środkowoczeskiego w wodę, budowa pierwszego odcinka linii D będzie wyzwaniem dla wykonawców. Głęboko wierzę, że wspólnie podołamy temu zadaniu i w tym roku rozpoczniemy budowę odcinka Pankrác – Olbrachtova. Na pierwszy rzut oka pół km wykonanych już tuneli może wydawać się imponującym wynikiem. Należy jednak zdać sobie sprawę, że to mniej niż jedna dziesiąta całkowitej objętości tuneli pierwszego odcinka Pankrác – Olbrachtova. Stacja Pankrác D jest stacją przesiadkową i oprócz tunelu liniowego do stacji Olbrachtova konieczne będzie wybudowanie tunelów łącznikowych i przesiadkowych – mówi Petr Witowski, szef DPP.


mat. Metrostav

Urobek został odprowadzony za pomocą 3383 ciężarówek. Odprowadzono 76,6 tys. m3 wód gruntowych. Zużyto prawie 18 tys. m3 betonu. Jak informuje miasto, łącznie 46 km zaprawy zbrojeniowej zapobiega osiadaniu ziemi. – Większość obiektów powstałych podczas prac badawczych wykorzystamy jako podstawę dla przyszłych tuneli D i stacji metra – mówi Scheinherr.

W zeszłym roku Praga wybrała wykonawcę dla pierwszego, najtrudniejszego odcinka linii – między stacjami Pankrác i Olbrachtova. Prace, prowadzone przez niemiecko-czeskie konsorcjum, potrwają aż 7,5 roku. – W ciągu kilku tygodni spodziewamy się decyzji Ministerstwa Transportu w sprawie pozwolenia na budowę i będziemy kontynuować prace – mówi Adam Scheinherr.

Równolegle do pierwszego etapu ma być budowany dalszy odcinek – do stacji Nové Dvory. W sumie na odcinku Pankrác – Nové Dvory znajdzie się pięć stacji: Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč i Nové Dvory. – Rozpoczęliśmy również wstępne konsultacje rynkowe z potencjalnymi wykonawcami drugiego odcinka stacji metra D Olbrachtova – Nové Dvory – mówi Adam Scheinherr. Docelowo linia połączy Náměstí Míru i Depo Písnice. Na 10,5-kilometrowej trasie znajdzie się 10 przystanków. W przyszłości trasa ma być wydłużona też na północ, ale przebieg nie jest jeszcze w pełni zatwierdzony. Na trasie mają jeździć czterowagonowe, w pełni automatyczne składy.

– Metro D będzie inwestycją dekady. To jeden z najważniejszych projektów w Pradze i Czechach, w który zainwestowaliśmy już prawie dwa miliardy koron. Na stacji przesiadkowej Pankrác C i D liczba pasażerów wyniesie ponad 120 000 dziennie. Szybki i wygodny transport po mieście to nie tylko podziemne tunele. To okazja – impuls do powstania nowych mieszkań, miejsc pracy i wypoczynku – podkreśla wiceburmistrz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga wybrała wykonawcę dalszego odcinka IV linii metra

Przestrzeń

Praga wybrała wykonawcę dalszego odcinka IV linii metra

Witold Urbanowicz 07 września 2023

Praga wybrała architekta nowej stacji metra w zajezdni

Przestrzeń

Praga wybrała architekta nowej stacji metra w zajezdni

Witold Urbanowicz 23 sierpnia 2022

Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra

Przestrzeń

Praga: Jest pozwolenie na budowę nowej linii metra D

Przestrzeń

Praga myśli o piątej, okólnej linii metra – „Óčko”

Przestrzeń

Zobacz również:

Praga wybrała wykonawcę dalszego odcinka IV linii metra

Przestrzeń

Praga wybrała wykonawcę dalszego odcinka IV linii metra

Witold Urbanowicz 07 września 2023

Praga wybrała architekta nowej stacji metra w zajezdni

Przestrzeń

Praga wybrała architekta nowej stacji metra w zajezdni

Witold Urbanowicz 23 sierpnia 2022

Praga rusza z budową pierwszego odcinka czwartej linii metra

Przestrzeń

Praga: Jest pozwolenie na budowę nowej linii metra D

Przestrzeń

Praga myśli o piątej, okólnej linii metra – „Óčko”

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5