Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Praga kończy z Dieslem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
06-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Praga kończy z Dieslem
fot. Ondřej Kubát, DPP
Praga kończy z zakupami autobusów z silnikiem Diesla i to mimo tego, że ciągle są one tańsze w obsłudze niż autobusy elektryczne czy trolejbusy.

W tym roku DPP otrzyma 17 12-metrowych autobusów Iveco Streetway z dużego kontraktu ramowego z Iveco Czech Republic. Jak się okazuje, nowe pojazdy zakończą erę autobusów z silnikiem diesla w parku taborowym praskiego przewoźnika.

Z danych DPP wynika, że firma posiada 1224 autobusy, z czego zaledwie 5 proc. to pojazdy z napędem elektrycznym a 2 proc. to autobusy hybrydowe. Każdy z nich rocznie pokonuje w sumie ok. 65 mln kilometrów.

Dyrektor ds. Transportu DPP Jan Barchánek przyznał niedawno w rozmowie z portalem e15.cz, że od przyszłego roku spółka będzie pozyskiwać już tylko autobusy elektryczne i hybrydowe oraz trolejbusy.

– Mamy rozwiązany kontrakt ramowy, który pozwoliłby nam zamówić więcej pojazdów z silnikiem Diesla w przyszłym roku, ale na razie nie planujemy tego robić – mówi.

Dyrektor Barchánek zaznaczył jednak, że jeżeli elektryfikacja taboru autobusowego zwolni w nadchodzących latach, to może trzeba będzie powrócić do zakupu jakiś pojazdów z dieslem.

W związku z planami praskiego przewoźnika pojawiło się pytanie o koszty eksploatacji. Okazało się, że autobusy z silnikiem diesla są nadal najtańsze. Natomiast przy zakupie elektryków istotna jest... wysokość dofinansowania.

– Koszt przejazdu kilometra [pojazdem bez dotacji] mógłby być o piętnaście do trzydziestu procent wyższy niż autobusu z silnikiem diesla - wylicza dyrektor ds. transportu DPP sumując koszty eksploatacji, amortyzacji, wykorzystanie podstacji tramwajowej oraz roczny przebieg od 50 do 60 tys. kilometrów.

Przedstawiciel DPP uważa, że w porównaniu z autobusami spalinowymi, trolejbusy zakupione bez dotacji są od 30 do 50 proc. droższe w użyciu kilometrowym. Tutaj wszystko zależy bowiem od złożoności projektu, w tym potrzebnej infrastruktury.

- Gdybyśmy jednak otrzymali dotację w wysokości 40 do 50 proc. ceny zakupionego trolejbusu i 90 proc. dofinansowania na budowę infrastruktury, łączne koszty mogłyby być takie same jak w przypadku autobusów z silnikiem diesla - wskazuje Jan Barchánek.

DPP przy zakupach będzie brało pod uwagę wysokość dofinansowania. Natomiast poziom 40 czy 50 proc. wydaje się na razie mało ekonomiczny dla praskiego przewoźnika.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowa Sól z ofertą Yutonga

Komunikacja

Nowa Sól z ofertą Yutonga

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2025

Praga z wykonawcą remontu kolejki na Petřín

Komunikacja

Praga z wykonawcą remontu kolejki na Petřín

Przemysław Farsewicz 01 marca 2025

Solaris dostarczy do Pragi 20 autobusów Urbino 10,5

Komunikacja

Zobacz również:

Nowa Sól z ofertą Yutonga

Komunikacja

Nowa Sól z ofertą Yutonga

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2025

Praga z wykonawcą remontu kolejki na Petřín

Komunikacja

Praga z wykonawcą remontu kolejki na Petřín

Przemysław Farsewicz 01 marca 2025

Solaris dostarczy do Pragi 20 autobusów Urbino 10,5

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij