Kolejna stacja planowanej linii metra D w Pradze z wystrojem architektoniczym. Na stacji Libuš pojawią się freski na ścianach zatorowych, przypominające jaskiniowe malunki, a także rzeźba dinozaura.
Praga rozstrzygnęła konkurs na wystrój szóstej stacji planowanej linii metra D. Jury, w którym znaleźli się przedstawiciele Galerii Narodowej, wybrało propozycję, którą złożyli Julius Reichel, Roman Výborný i Roel Jeroen van der Linden.
– Mieszkańcy Pragi mogą liczyć na wystrój, który przyciągnie uwagę. Młodzi artyści stworzyli przestrzeń do zapisu współczesnych mitów. Wyrzeźbią na ścianach zatorowych unikalne reliefy, inspirowane motywami dawnych i nowych historii, które miały i nadal mają miejsce wokół stacji. Twórcy planują również stworzyć malunki w oparciu o pomysł mieszkańców. Tę radosną atmosferę mitycznej jaskini dodatkowo podkreśli ogromny posąg dinozaura, prowokacyjnie wystający z sufitu stacji. To coś niezwykłego. Bardzo się cieszę, że energia młodego pokolenia znajduje odzwierciedlenie w wystroju metra – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz ds. transportu.
– Projekt stanowi znaczącą zmianę koncepcyjną i pokoleniową w zakresie prac, które pojawią się w praskim metrze. Choć może wydawać się nieco ekstrawagancki lub prowokacyjny, wizualnie jest bardziej neutralny, wręcz minimalistyczny. Jednym z jego najmocniejszych punktów jest jego żartobliwość i fakt, że rozciąga się od peronu aż do powierzchni nowego placu, co czyni go prawdziwą atrakcją dla podróżujących metrem – dodaje Anna Švarc, architektka metra. Przełożeniem wizji artystycznej na projekt techniczny zajmie się praski Metroprojekt.
Obecnie
trwa budowa pierwszego jednostacyjnego odcinka nowej linii – między stacją Pankrác i Olbrachtova. Przetarg na dalszy, 3,3-kilometrowy odcinek do stacji Nové Dvory, od dłuższego czasu
utknął w odwołaniach.
Cała linia D będzie liczyła 10,6 km i znajdzie się na niej 10 stacji. Rozpoczyna się w centrum na stacji Náměstí Míru (przesiadka na linię A), przecina linię C na stacji Pankrác i biegnie dalej na południowy kraniec miasta do Písnice. Linia ma być automatyczna, bez maszynisty. Założono jej etapowe oddawanie od 2029 do 2031 r. W
oddzielnym postępowaniu Praga szuka dostawcy taboru i systemów sterowania ruchem.