W piątek 20 czerwca ruszyła eksploatacja nadzorowana pierwszego tramwaju Škoda ForCity Plus 52T. Pojazd, w ramach homologacji, musi przejechać z pasażerami 20 tys. kilometrów.
Zakończyła się pierwsza faza testów nowych tramwajów Škoda ForCity Plus 52T. Od kwietnia, bez pasażerów, tramwaj przejechał 22.622 km, z czego połowę z obciążeniem. Odbyły się te szkolenia pierwszych motorniczych.
Teraz, pierwszy wagon nr 9503, zadebiutował w ruchu liniowym – wyjechał w piątek 20 czerwca na linię nr 12 Sídliště Barrandov – Lehovec. W czasie wakacji do Pragi przyjadą kolejne wozy, które będą wykorzystane do szkolenia motorniczych, a także testów poszczególnych komponentów.
– Praga czekała 20 lat na nowe tramwaje. Dotarliśmy do punktu, w którym nowy tramwaj Škoda ForCity Plus 52T – w 100% niskopodłogowy, klimatyzowany, cichy, ze zwiększoną liczbą miejsc siedzących i systemem antykolizyjnym – wyjeżdża na ulice z pasażerami, gdzie zakończy jazdę próbną. Do końca tego roku w Pradze będzie w sumie 20 tych najwyższej klasy pojazdów, a w ciągu kilku lat ich łączna liczba może osiągnąć nawet 200 – mówi Zdeněk Hřib, wiceburmistrz Pragi ds. transportu.
– Zakończyliśmy pierwszą część homologacji pojazdu bez pasażerów, która odbyła się bez większych komplikacji, co nie jest oczywiste w przypadku całkowicie nowych pojazdów. Bardzo doceniam również to, że cały projekt przebiega zgodnie z harmonogramem, co jest obecnie ogromnym sukcesem. Jeśli wszystko w projekcie będzie przebiegać tak, jak do tej pory, pierwszych 20 tramwajów Škoda 52T pojawi się w Pradze jesienią tego roku i jestem głęboko przekonany, że do końca tego roku wszystkie będą kursować na regularnych liniach – dodaje Jan Šurovský, dyrektor techniczny przedsiębiorstwa komunikacyjnego Dopravní podnik hl. m. Prahy.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), operator komunikacji w stolicy Czech,
podpisał umowę ramową ze Škodą na dostawy do 200 tramwajów w grudniu 2023 r. Całkowita wartość to 16,6 mld koron. Pierwsze zamówienie realizacyjne obejmuje 40 pojazdów, z czego połowa ma zostać dostarczona w tym roku, a połowa – w przyszłym.
Tramwaje o długości 31,99 m i szerokości 2,5 m są w pełni niskopodłogowe. Pojemność określono na 243 pasażerów (przy normie 5 osób na m2), z czego 79 na miejscach siedzących (w tym 44 w kierunku jazdy). Wszystkie siedzenia są dostępne bez schodów i podestów. Zaplanowano dwie wielofunkcyjne strefy do przewozu wózków. W tramwaju zaplanowano pięć par podwójnych drzwi o szerokości 1300 mm, w jednej linii i równolegle do osi przystanku. Wejście znajdzie się na wysokości 350 mm. Masę pustego tramwaju określono na 48 ton. Wśród zalet producent wymienia wózki z osiami, hamulce elektromechaniczne i odzysk energii, które mają zapewnić niższe koszty utrzymania i zużycia energii. W tramwaju znajdą się cztery wózki napędne, z czego dwa częściowo, a dwa w pełni skrętne.