Praga buduje nowy most nad Wełtawą. Przeprawa, która połączy dzielnicę Smíchov i Podolí, ma być gotowa na początku przyszłego roku. Most utrzymany jest w stylu brutalizmu i kubizmu, a skorzystają z niego przede wszystkim tramwaje, piesi i rowerzyści.
Most Dvorecký w Pradze połączył swą konstrukcją niedawno dzielnicę Smíchov i Podolí. Obiekt ma 388 m długości i 16 m szerokości. – Wybetonowano całą konstrukcję nośną obiektu. Po obu stronach mostu układane jest torowisko tramwajowe, które leży już na połowie długości obiektu. Na samym moście trwają roboty przy budowie izolacji, polegające na przygotowaniu nawierzchni i wstępnym montażu dylatacji dla torowiska – informuje Praga. Obiekt zrealizuje konsorcjum firm Metrostav TBR, Firesta-Fišer oraz Strabag.
Oddanie mostu do użytku planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku. Do tego czasu na moście muszą zostać ukończone prace izolacyjne, montaż mat antywibracyjnych oraz budowa torowiska tramwajowego i słupów trakcyjnych. Plan obejmuje również montaż barierek, w tym oświetlenia mostu, ułożenie nawierzchni bitumicznej, montaż dylatacji mostowych i szynowych oraz montaż odwodnienia mostu. Stolica szacuje, że całkowity koszt prac po zakończeniu całej budowy, z uwzględnieniem inflacji, wyniesie 1,447 miliarda koron bez VAT, czyli w przeliczeniu ponad 250 mln zł. Celem budowy jest poprawa komunikacji w południowej części miasta, szczególnie dla transportu publicznego, pieszych i rowerzystów.
Most Dvorecký powstaje nad Wełtawą, między brzegami Pragi 4 i Pragi 5, a po ukończeniu stanie się ważnym łącznikiem dla mieszkańców metropolii. Będzie służył komunikacji miejskiej, rowerzystom i pieszym. Koncepcja mostu została wyłoniona w międzynarodowym konkursie architektoniczno-budowlanym w latach 2017-2018. Autorami zwycięskiego projektu są architekci z pracowni ATELIER 6 i TUBES. Projekt nawiązuje do kubizmu i brutalizmu, które mają w Pradze długą tradycję.
– Nowy most Dvorecký to jedna z najważniejszych inwestycji w nowoczesną infrastrukturę i rozwój Pragi. Wkrótce połączy Podolí i Smíchov, stając się nowym kręgosłupem dla transportu publicznego, częścią sieci tramwajowej oraz bezpieczną przestrzenią dla pieszych i rowerzystów. Projekt powstaje dzięki dotacjom europejskim i jest przykładem tego, jak powinny wyglądać inteligentne inwestycje w transport XXI wieku: przyjazne dla środowiska, komfortowe dla mieszkańców i gotowe na przyszłość – mówi Zdeněk Hřib, zastępca burmistrza Pragi ds. transportu.
Autorzy z Atelier 6 i Tubes inspirowali się m. in. Františkiem Mencle, autorem Mostu Libeň, który zdawał sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby most dobrze wpasował się w otaczającą go zabytkową zabudowę. Przestrzeń pod mostem na jego krańcach, o której w podobnych projektach często się zapomina, ma zaoferować wielofunkcyjną kulturalną przestrzeń do spędzania czasu wolnego oraz kawiarnie.
W przyszłości linie 2 i 20 będą prawdopodobnie kursować przez nowy most, a przeniesione na niego zostaną również niektóre linie autobusowe. Most stanie się częścią planowanej południowej linii obwodowej dla tramwajów. Po obiekcie będą mogły w razie potrzeby poruszać się również pojazdy ratownictwa medycznego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.