Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań będzie miał swój High Line i nową linię tramwajową?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

Miejscy radni w Poznaniu przyjęli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego "W rejonie ulic R. Dmowskiego i Góreckiej". To wyjątkowy dokument, ponieważ na zieleń publiczną przeznaczono w nim ogromny teren - blisko 12 hektarów. Plan zakłada m.in. powstanie pierwszego w stolicy Wielkopolski parku linearnego na obszarze torów dawnej "kolei berlińskiej". Zachowano również możliwość budowy nowej linii tramwajowej, od Górczyna do Hetmańskiej.

We wtorek Rada Miasta Poznania uchwaliła dokument, który będzie regulował sposób zagospodarowania i zabudowy dużej części Górczyna - ok. 83 ha. Teren ten od wschodu i południa ograniczony jest torami kolejowymi, od zachodu ul. Głogowską, a od północy ul. Krauthofera.

High Line w Poznaniu

Na terenach pokolejowych powstanie nowy miejski park. Ma to być tzw. park linearny. Tego typu założenia tworzy się na terenach, które pełniły niegdyś funkcje komunikacyjne (np. High Line, czyli dawna estakada kolejowa w Nowym Jorku). Wzdłuż torów "kolei berlińskiej" zaplanowana jest droga pieszo-rowerowa. Plan - w starych pokolejowych budynkach - dopuszcza funkcje kultury, gastronomii i sportu. Może tam powstać również infrastruktura sportowo-rekreacyjna (np. boiska, siłownie na świeżym powietrzu czy place zabaw). Nowy park będzie miał powierzchnię 10,2 ha, co oznacza, że będzie jednym z większych parków miejskich w Poznaniu. Dla porównania park na os. Chrobrego ma 11,4 ha, a park W. Czarnieckiego na Osiedlu Przyjaźni - 10,7 ha. W planie wprowadzono także zapisy mające na celu ochronę śladów dziedzictwa materialnego "kolei berlińskiej", czyli np. zachowanie fragmentów infrastruktury kolejowej, które mają przypominać o historii tego miejsca.

Wykup terenu pod park na Górczynie i jego urządzenie to koszt z budżetu Miasta, który wyniesie wg ostrożnych szacunków ponad 36 mln zł.

Więcej zieleni

Jednym z najważniejszych celów planu jest ochrona niezabudowanych terenów cennych przyrodniczo, na których znajdują się trzcinowiska, drzewa będące pomnikami przyrody oraz okresowo zalegająca woda.

W oparciu o wnioski, opinie i uwagi zebrane podczas konsultacji społecznych oraz dyskusji publicznych, Miejska Pracowania Urbanistyczna zwiększyła w projekcie planu powierzchnię terenu przeznaczonego na zieleń z 9,5 ha do 11,8 ha (to aż 14,2 proc. powierzchni całego opracowania). Poszerzono ochronę terenów podmokłych, wyznaczono dodatkowe strefy zieleni pomiędzy budynkami.

W toku prac nad planem zawężono projektowany 300-metrowy odcinek drogi, który ma połączyć ulice Drużynową z Krzywą. W ten sposób część terenu wcześniej zarezerwowanego na potrzeby układu komunikacyjnego przeznaczono na teren zieleni oraz wskazano strefę zieleni oddzielającą zabudowę mieszkaniową od projektowanego pasa drogowego.

Nowa linia tramwajowa w przyszłości?

W planie zachowano również ogrody działkowe (w pierwotnej wersji projektu tereny te wskazano jako zieleń urządzoną) oraz zwiększono powierzchnię biologicznie czynną na części terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej lub usługowej. Oznaczono również grupę wierzb jako pomniki przyrody. Ponadto wydzielono teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z usługami wzdłuż ulicy Metalowej oraz wyznaczono dodatkowy ciąg rowerowy.

Plan obok terenów zieleni publicznej ustala również nowe tereny dla zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej (głównie w części północno-zachodniej) oraz usługowo-przemysłowej (w części południowo-wschodniej). Ponadto plan uwzględnia również stanowiska archeologiczne oraz budynki ujęte w Gminnej Ewidencji Zabytków, a także inne obiekty chronione.

Opracowanie wprowadza także korektę układu drogowego, eliminując nieefektywne połączenie ul. Drużynowej z ul. Głogowską. Na terenie planu zaprojektowany został fragment przedłużenia ulicy Opolskiej w kierunku północnym. Projektowane drogi są wystarczająco szerokie, aby można było w przyszłości zrealizować nową trasę tramwajową, łączącą ul. Hetmańską z pętlą górczyńską, a także chodniki, ścieżki rowerowe i zieleń przyuliczną.

Konsultacje z mieszkańcami

Prace nad projektem mpzp "W rejonie ulic R. Dmowskiego i Góreckiej" trwały od 2020 roku. Plan był szeroko omawiany z mieszkańcami - przeprowadzono dwa etapy konsultacji społecznych i zorganizowano dwie dyskusje publiczne. Pisma z uwagami dotyczyły 18 szczegółowych zagadnień dotyczący ochrony zieleni, zwiększenia potencjału inwestycyjnego oraz ochrony przestrzeni publicznej i ograniczenia niektórych parametrów zabudowy.

Wiele z uwag i opinii mieszkańców udało się w planie uwzględnić, szczególnie tych dotyczących poszerzenia terenów zieleni publicznej i ochrony siedlisk cennych przyrodniczo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Oaza zieleni w sercu miasta

Przestrzeń

Oaza zieleni w sercu miasta

UM Warszawa 13 kwietnia 2025

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

Przestrzeń

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

UM Warszawa 01 stycznia 2025

Nowe skwery i parki kieszonkowe w Warszawie

Przestrzeń

Nowe skwery i parki kieszonkowe w Warszawie

UM Warszawa 23 listopada 2024

Poznań i kolejne odbruki

Przestrzeń

Poznań i kolejne odbruki

UM Poznań 11 października 2024

Mieszkańcy Zurychu chcą więcej miejsca na drzewa i rowery

Przestrzeń

Mieszkańcy Zurychu chcą więcej miejsca na drzewa i rowery

Przemysław Farsewicz 11 października 2024

Warszawa. Pętle w zieleni

Przestrzeń

Warszawa. Pętle w zieleni

UM Warszawa 16 września 2024

Zobacz również:

Oaza zieleni w sercu miasta

Przestrzeń

Oaza zieleni w sercu miasta

UM Warszawa 13 kwietnia 2025

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

Przestrzeń

Warszawa. Zieleń zamiast betonu

UM Warszawa 01 stycznia 2025

Nowe skwery i parki kieszonkowe w Warszawie

Przestrzeń

Nowe skwery i parki kieszonkowe w Warszawie

UM Warszawa 23 listopada 2024

Poznań i kolejne odbruki

Przestrzeń

Poznań i kolejne odbruki

UM Poznań 11 października 2024

Mieszkańcy Zurychu chcą więcej miejsca na drzewa i rowery

Przestrzeń

Mieszkańcy Zurychu chcą więcej miejsca na drzewa i rowery

Przemysław Farsewicz 11 października 2024

Warszawa. Pętle w zieleni

Przestrzeń

Warszawa. Pętle w zieleni

UM Warszawa 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij