Zawężenie ulic dojazdowych do Poznania rozwiąże problem zakorkowanego centrum? Tak uważa prezydent miasta, Jacek Jaśkowiak, który kilka tygodni temu przyznał, że rozważa taką opcję.
Jacek Jaśkowiak chce, by okoliczne gminy inwestowały w transport publiczny. Miałoby to rozwiązać problem zbyt dużej ilości samochodów w stolicy Wielkopolski. Przeciętny mieszkaniec Poznania w korkach traci nieco ponad 6 godzin miesięcznie. A według prognoz – ma być coraz gorzej.
Jak argumentuje prezydent, takie rozwiązanie znane jest w Europie Zachodniej. W Niemczech kierowcy starszych pojazdów płacą za poruszanie się po centrum. W Skandynawii coraz popularniejsze jest myto dla samochodów. Kiedy politycy PO zapowiedzieli prace nad ustawą dającą radom miejskim możliwość ograniczenia ruchu starych samochodów w centrach polskich miast, podniósł się rwetes. Tymczasem w Berlinie czy Kopenhadze to standard, który nikogo nie dziwi. Dlaczego więc dziwi w Poznaniu?
Polacy to jeden z najbardziej zmotoryzowanych narodów w Europie. Średnio na tysiąc mieszkańców przypada tu około 500 samochodów. To więcej niż średnia unijna (484 samochody na tysiąc mieszkańców), ale też – biorąc pod uwagę dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodowych – więcej niż w USA czy Japonii. Posiadanie samochodu w naszym kraju wciąż jest symbolem statusu, z którym trudno się rozstać. Nawet, jeśli pod domem mamy wygodną linię tramwajową, którą znacznie szybciej przebijemy się przez miasto.
Takich komunikacyjnych udogodnień nie mają jednak mieszkańcy podpoznańskich miejscowości, których pomysł Jaśkowiaka oburza.
– Jeszcze do niedawna, kiedy zamiast ZTM-u do naszego miasta dojeżdżał Translub, autobus jeździł co godzinę. Dziś już co pół godziny, ale jak kończysz pracę po 22:00, pojawia się problem z powrotem do domu. Argument o zawężaniu dróg dojazdowych wydaje się w tej perspektywie bez sensu – argumentuje jedna z mieszkanek Lubonia, która do pracy dojeżdża samochodem.
Aby więc rozwiązanie to służyło mieszkańcom, przyda się usprawnić komunikację miejscowości ościennych z centrum, wprowadzić priorytet dla autobusów, a nawet wydłużyć poza Poznań trasy tramwajowe. Tylko w obliczu realnej alternatywy mieszkańcy będą gotowi do zmiany swoich przyzwyczajeń.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.