Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Założenia audytu polityki rowerowej niezrealizowane

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Założenia audytu polityki rowerowej niezrealizowane
fot. Monika Mężyńska, commons.wikimedia.org, CC BY-SA 2.5Poznań
Pół roku temu w Poznaniu przeprowadzono audyt polityki rowerowej. Określono wówczas harmonogram działań mających poprawić warunki ruchu rowerowego w mieście, obejmujący okres 30 miesięcy. Niestety, do tej pory zrealizowania jedynie 2 z 15 działań.

Poznań to trzecie (po Gdańsku i Gdyni) polskie miasto, które przeprowadziło audyt polityki rowerowej (tzw. BYPAD). Przeprowadzili go audytorzy we współpracy z członkami Sekcji Rowerzystów Miejskich i Poznańskiej Masy Krytycznej, urzędnikami, radnymi, zainteresowanymi mieszkańcami oraz zastępcą prezydenta, Maciejem Wudarskim. Audyt składał się z przejazdu rowerowego, wypełnienia ankiet ewaluacyjnych, warsztatów, indywidualnych spotkań oraz badania infrastruktury rowerowej. Po zebraniu wszystkich danych audytorzy sporządzili raport, który złożyli na ręce zastępcy prezydenta miasta.

10 proc. rowerów

W dokumencie zwrócono uwaga na fakt, że Poznań nie wykorzystuje w pełni potencjału ruchu rowerowego. Zdaniem audytorów, stolica województwa wielkopolskiego, mimo braku istotnych przeszkód terenowych i infrastrukturalnych, pozostaje w tyle za miastami takimi jak Kraków, Wrocław czy Gdańsk. Za najpoważniejszą barierę rozwoju ruchu rowerowego w Poznaniu uznano brak spójności systemu tras. Jako miejsce cechujące się szczególnie dużym nagromadzeniem utrudnień wskazano centrum. Istotnymi przeszkodami okazały się również brak poczucia bezpieczeństwa na drogach oraz niska jakość techniczna istniejącej infrastruktury.

Audytorzy wyznaczyli zadania, jakie powinno podjąć miasto. Założono, że głównym celem na lata 2016-2022 będzie osiągnięcie 10-procentowego udziału rowerów w transporcie miejskim. Najważniejsze z zaproponowanych działań to m.in. powołanie rowerowej rady składającej się z urzędników, ekspertów i przedstawicieli organizacji pozarządowych, stworzenie w urzędzie miejskim komórek zajmujących się ruchem rowerowym, opracowanie „Programu Rowerowego na lata 2016-2022”, sporządzenie koncepcji tras rowerowych oraz przeprowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnej dla kierowców w zakresie koegzystencji z ruchem rowerowym.

Od daty ogłoszenia planu minęło 6 miesięcy. Aktywiści ze stowarzyszenia Rowerowy Poznań alarmują jednak, że do tej pory miasto zrealizowało jedynie 2 z 15 zaplanowanych na ten okres zadań.

Bez koordynatora, bez kampanii

Wsród zadań, do jakich zobowiązali się urzędnicy, znalazły się m.in. powołanie Rady Rowerowej, liczenie cyklistów, wybór lokalizacji stacji roweru publicznego, skoordynowanie prac urzędników w zakresie realizacji polityki rowerowej, stworzenie programu poprawy bezpieczeństwa na drogach czy kampanie informacyjno – promocyjne. Zdaniem oceniających, poprawnie zrealizowano jedynie dwa pierwsze. Lokalizacje punktów wypożyczeń – choć są – budzą wiele zastrzeżeń. Całej reszty nie udało się wykonać.

„Aktualna sytuacja jest dla nas wysoce niepokojąca i wymaga zdecydowanych działań. Wynik ostatnich wyborów samorządowych został przyjęty z dużą nadzieją wśród osób zajmujących się na co dzień transportem. Niestety doświadczenia przy kolejnych projektach oraz upływający czas utwierdzają nas w przekonaniu, że nie ma zmiany jakościowej dla rowerzystów na poznańskich drogach i brakuje decyzyjności i determinacji w jej wdrażaniu. Liczymy, że władze Poznania zrealizują swoje zobowiązania i będą prowadzić politykę rowerową zgodnie z jej priorytetami” - czytamy w specjalnym raporcie podsumowującym przygotowanym przez Rowerowy Poznań.

Zdaniem oceniających, o sukcesie lub porażce obecnych władz w zakresie realizacji założeń audytu zadecydują najbliższe miesiące. Ze kwestię wymagającą najszybszego rozwiązania uznano nadanie oficerowi rowerowemu kompetencji koordynatora polityki rowerowej, inaczej bowiem nie będzie miała ona racji bytu. Ważne jest również przyjęcie przez radnych Programu Rowerowego zawierającego m.in. koncepcję najważniejszych tras.

Z pełnym raportem można zapoznać się tutaj.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5