Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań: Trasa tramwajowa przy ul. Unii Lubelskiej na półmetku [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
04-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

W rejonie ul. Unii Lubelskiej trwa budowa trasy tramwajowej, pętli, dróg dla samochodów i rowerów. Na placu budowy zakończono większość robót ziemnych. Na ukończeniu jest układanie torowiska tramwajowego. Tory ułożono już na całej powstającej pętli.

W lipcu zeszłego roku rozpoczęła się budowa nowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Unii Lubelskiej. Wcześniej, w czasie przebudowy trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj, na rondzie Żegrze wykonano rozjazd, dzięki czemu prace mogą się toczyć bez zakłócania ruchu tramwajowego i kołowego. Jak informuje miasto, prace związane z budową nowej pętli tramwajowo-autobusowej przy Falistej, rozbudową ul. Unii Lubelskiej oraz na odcinku istniejącego układu drogowego w obrębie ulic Falistej i Obodrzyckiej minęły półmetek.

Na placu budowy zakończono większość robót ziemnych, w tym budowę całego nasypu pętli, przebudowę sieci cieplnej i gazowej oraz remont kanalizacji deszczowej. Na ukończeniu jest układanie torowiska tramwajowego. Tory ułożono już na całej powstającej pętli. Pozostał jeszcze ostatni odcinek przy rondzie Żegrze, dokąd mają zostać doprowadzone w połowie roku. W najbliższych tygodniach zakończy się instalacja słupów trakcji i rozpoczną się prace związane z montażem kabli trakcyjnych i oświetlenia.

Trwa budowa infrastruktury energetycznej, telekomunikacyjnej oraz trakcyjnej. Ukończono właśnie przebudowę sieci sanitarnej na głębokości 7 metrów, zbudowano też większość zaprojektowanego wodociągu. Na nowej pętli powstaje już budynek ekspedycji, który służbom MPK będzie służył do nadzorowania ruchu, a kierowcom i motorniczym – jako zaplecze socjalne. Niebawem rozpocznie się budowa przystanków tramwajowych i autobusowych. Na pętli będą to ułatwiające przesiadki przystanki "drzwi w drzwi".

Równolegle prowadzone są prace drogowe. Niebawem rozpocznie się układanie krawężników i budowa dolnych warstw konstrukcyjnych jezdni na odcinku przy rondzie Żegrze oraz na powstającej pętli. Trwa budowa kolejnych odcinków chodnika i drogi rowerowej. Do końca marca będą one gotowe po południowo-wschodniej stronie ulicy, co znacznie poprawi komfort przemieszczania się pieszych i rowerzystów.

Jeśli dalsze roboty będą przebiegały równie sprawnie jak dotychczas ruch na zamknięty obecnie odcinek ul. Unii Lubelskiej wróci przed wakacjami. Od strony ronda Żegrze do bloków przy ul. Falistej będzie można dojechać nowym fragmentem ul. Unii Lubelskiej. Rozpoczną się wówczas roboty drogowe na odcinku od bloków przy ul. Falistej do skrzyżowania z ul. Obodrzycką.

Zakończenie całości prac planowane jest na przełom 2020 i 2021 roku. Wykonawca ma obowiązek uzyskać pozwolenie na jego użytkowanie do połowy stycznia 2021 roku. Po jego uzyskaniu na nową pętlę będą mogły dojeżdżać tramwaje.

Z autobusu do tramwaju i odwrotnie

Z nowego układu komunikacyjnego będą mogli korzystać m.in. mieszkańcy bloków przy ul. Falistej, a w przyszłości także kilkanaście tysięcy osób, które zamieszkają na terenach przy rondzie Żegrze między ulicami Hetmańską a Unii Lubelskiej.

W ramach budowy nowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Unii Lubelskiej, na odcinku pomiędzy rondem Żegrze a zintegrowanym węzłem przesiadkowym Unii Lubelskiej, powstanie jeden nowy przystanek tramwajowy. Układ torów tramwajowych na nowej pętli i przystanków autobusowych w obrębie węzła będzie umożliwiał przesiadanie się na zasadzie "drzwi w drzwi" z tramwaju na autobus i odwrotnie.

Dodatkowo na przebudowanej ul. Unii Lubelskiej (nowy odcinek ul. Unii Lubelskiej od pętli do skrzyżowania z ul. Obodrzycką) powstaną bezzatokowe przystanki autobusowe o roboczej nazwie Falista. Perony zostaną umiejscowione na wlotach ul. Unii Lubelskiej.

Prowadzone są analizy, jakie autobusy i tramwaje będą dojeżdżać do pętli przy ul. Unii Lubelskiej. Na pewno będą to linie nr 5 i 174. Dzięki przebudowie wiaduktu na ul. Gołężyckiej będzie możliwe poprowadzenie linii autobusowych obsługujących Minikowo, żeby także te tereny były dobrze skomunikowane.

– Budowa nowej trasy tramwajowej to element większej inwestycji po wschodniej stronie Poznania. Przebudowano już odcinek trasy tramwajowej od os. Lecha do ronda Żegrze. Po zakończeniu prac na rondzie Rataje przebudowana zostanie także tzw. Trasa Kórnicka. Należy podkreślić, że dzięki realizowanej obecnie inwestycji przy ul. Unii Lubelskiej otworzymy możliwość korzystania z transportu sporej części południowego Poznania. Lepszy i szybszy dostęp do komunikacji publicznej zyskają między innymi osoby mieszkające w okolicach Minikowa i Marlewa – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Z myślą o przyszłych mieszkańcach


– Rejon ul. Unii Lubelskiej jest przykładem kompleksowego planowania z wyprzedzeniem. Budujemy trasę tramwajową i drogi z myślą obecnych mieszkańcach, ale także mając na uwadze, że w przyszłości może tu zamieszkać kilkanaście tysięcy osób. Dzięki tej inwestycji zwiększy się również atrakcyjność terenów w tym rejonie – zaznacza Mariusz Wiśniewski.

W okolicach ul. Unii Lubelskiej za rondem Żegrze mieszka obecnie ponad dwa tysiące osób. W przyszłości ta liczba ma wzrosnąć nawet do kilkunastu tysięcy. Dziś teren pomiędzy ulicami: Unii Lubelskiej, Hetmańską i Wagrowską, to głównie nieużytki, kilka zakładów i magazynów. Przewidziana jest tam jednak zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna i usługowa. Zgodnie z planem przygotowanym przez Miejską Pracownię Urbanistyczną powstaną tam nie tylko na nowe mieszkania. Zarezerwowano tereny pod szkołę, przedszkole, przeznaczone na sport i rekreację oraz zieleń.

W połowie tego roku Miasto wystawi na sprzedaż działkę o wielkości 20 tysięcy metrów kwadratowych. Teren ten przeznaczony ma być pod budowę mieszkaniową wielorodzinną i usługi. Działka ta zlokalizowana jest w pobliżu ronda Żegrze. Miejscowy plan zagospodarowania przewiduje możliwość wybudowania wieżowca o wysokości 76 m.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Miesięczny remont na ważnym węźle

Komunikacja

Poznań. Miesięczny remont na ważnym węźle

ZTM Poznań 25 kwietnia 2025

Poznań. Ściana oporowa przy Okrąglaku pomoże torowisku

Komunikacja

Poznań planuje kolejną zajezdnię tramwajową

Przestrzeń

Poznań planuje kolejną zajezdnię tramwajową

Jakub Rösler 07 kwietnia 2025

Poznań wyda w tym roku ponad 25 mln złotych na remonty torów

Komunikacja

Poznań z szansą na kolejną krótką linię tramwajową

Komunikacja

Zobacz również:

Poznań. Miesięczny remont na ważnym węźle

Komunikacja

Poznań. Miesięczny remont na ważnym węźle

ZTM Poznań 25 kwietnia 2025

Poznań. Ściana oporowa przy Okrąglaku pomoże torowisku

Komunikacja

Poznań planuje kolejną zajezdnię tramwajową

Przestrzeń

Poznań planuje kolejną zajezdnię tramwajową

Jakub Rösler 07 kwietnia 2025

Poznań wyda w tym roku ponad 25 mln złotych na remonty torów

Komunikacja

Poznań z szansą na kolejną krótką linię tramwajową

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij