Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań: Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej. Piętnastka zostaje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
08-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MPK Poznań

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Poznań: Tramwaje od nowego roku pojadą inaczej. Piętnastka zostaje
fot. JR
Tramwaj linii nr 15 zostanie na obecnej trasie, a "trójką" będzie można dojechać z Naramowic do pętli przy ul. Unii Lubelskiej – takie zmiany wprowadził do nowego układu linii tramwajowych Zarząd Transportu Miejskiego. Wejdą one w życie od początku 2024 roku.

Zarząd Transportu Miejskiego dokładnie przeanalizował uwagi pasażerów i opinie rad osiedli, dotyczące przedstawionego we wrześniu projektu nowego, stałego układu linii tramwajowych. Większość proponowanych zmian spotkała się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, na co wskazuje aż połowa przekazanych do ZTM opinii rad osiedli. Wiele kontrowersji wzbudził jednak zamiar zmiany trasy linii tramwajowej nr 15. Poza negatywnymi opiniami rad osiedli w tej sprawie wpłynęły do ZTM liczne zgłoszenia indywidualne. Złożona została także petycja podpisana przez blisko 7 tys. osób.

Celem analiz było wypracowanie projektu, który umożliwi zachowanie kluczowych założeń pierwotnej propozycji. Czyli takiego układu linii, który pozwoli na:
  • lepsze dopasowanie przebiegu linii tramwajowych do potrzeb pasażerów, przy jednoczesnym wykorzystaniu możliwości wynikających z nowych inwestycji i kończących się remontów licznych fragmentów torowisk w Poznaniu takich jak: nowa relacja skrętna z ul. Towarowej w Św. Marcin, nowy układ węzła na pl. Gwarnym,
  • zapewnienie możliwości bezpośrednich podróży w nowych relacjach: z ul. Głogowskiej w prawo w kierunku ul. Królowej Jadwigi, z centrum przez most św. Rocha do ronda Śródka, a także zwiększenie możliwości wygodnego przesiadania się pomiędzy poszczególnymi liniami w systemie drzwi w drzwi przy jednej krawędzi przystankowej,
  • wzmocnienie linii 16 na odcinku od PST przez centrum i Polankę do os. Lecha.

W trakcie analiz ważne było także wsłuchanie się w głos pasażerów. W efekcie zdecydowano o wprowadzeniu niewielkich zmian do wcześniejszego projektu stałego układu linii tramwajowych.

"Piętnastka" zostaje, "trójka" zmieni trasę

Nowy projekt uwzględnia postulaty pasażerów i rad osiedli dotyczące pozostawienia na obecnej trasie linii nr 15, łączącej bezpośrednio Piątkowo i Winogrady z Junikowem. Równocześnie dla wzmocnienia komunikacji pomiędzy północą Poznania a centrum i osiedlami położonymi po wschodniej stronie Warty zmieniona zostanie trasa tramwaju linii nr 3. "Trójka" pojedzie z Naramowic przez Winogrady i rondo Kaponiera do zrewitalizowanego centrum, a następnie przez most Św. Rocha, trasę kórnicką i os. Lecha do pętli Unii Lubelskiej. W przeciwnym kierunku pojedzie od Al. Marcinkowskiego przez 27 Grudnia i Fredry. Przy odpowiednim zsynchronizowaniu rozkładów jazdy linii nr 3 i 15 osiągnięty zostanie efekt w postaci solidnego wzmocnienia komunikacji w relacji obsługiwanej przez linię nr 16, czyli pomiędzy trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a centrum i Polanką.

Na swoją stałą trasę sprzed rozpoczęcia rewitalizacji centrum wróci linia nr 16. Tramwaje kursujące z Os. Sobieskiego trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pojadą przez most Teatralny, ulice Fredry i Gwarną do centrum, a następnie przez ul. Św. Marcin, most Św. Rocha i trasę kórnicką na Franowo. Z kolei linia nr 13 wróci na swoją dawną trasę, łączącą Starołękę z Junikowem, a linia nr 6 ponownie dojeżdżać będzie do Budziszyńskiej.

Nowy, stały układ linii tramwajowych od początku 2024 r.


Schemat w powiększeniu

Linia nr 3 – zmiana trasy, wzmocnienie transportu pomiędzy północą miasta, centrum oraz Ratajami i Chartowem: BŁAŻEJA - Naramowicka - Winogrady - Pułaskiego - Roosevelta - Rondo Kaponiera - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - UNII LUBELSKIEJ. Powrót: UNII LUBELSKIEJ - Żegrze - Chartowo - Os. Lecha - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Winogrady - Naramowicka - BŁAŻEJA

Linia nr 5 – nowa jakość w centrum, skrótem w rejon Śródki. Nowa trasa linii numer 5 będzie stanowić nową jakość w centrum. "Piątka" zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie przez rondo Śródka dotrze do pętli Zawady.

Zmiana na linii nr 5 pozwoli na skierowanie "ósemki" na stałą trasę sprzed wielu lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.

Trasa: GÓRCZYN PKM - Głogowska - Most Dworcowy - Towarowa - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - pl. Bernardyński - Kórnicka - Jana Pawła II - Rondo Śródka - ZAWADY. Powrót: ZAWADY - Rondo Śródka - Jana Pawła II - Kórnicka - pl. Bernardyński - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Gwarna - Św. Marcin - Towarowa - Most Dworcowy - Głogowska - GÓRCZYN PKM

Linia nr 8 - z Miłostowa na Ogrody: MIŁOSTOWO - Rondo Śródka - Pl. Wielkopolski - Fredry - Most Teatralny - Dąbrowskiego - OGRODY

Linia nr 9 - powrót na Piątkowską. Na swoją stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia numer 9. Z uwagi na utrzymanie obecnej, wysokiej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 na obecnej trasie (co 10 minut), kursy na linii nr 9 będą się odbywały w komunikacyjnym szczycie w dni robocze co 20 minut. W pozostałych porach "dziewiątka" będzie funkcjonowała jak normalna linia tramwajowa.

Aby jednak utrzymać w wysokim standardzie komunikację pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także by zapewnić drugą linię na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie z pętli Połabska do pętli Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.

Trasa: DĘBIEC PKM - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Wielkopolska - Małopolska - Wołyńska - Os. Winiary - PIĄTKOWSKA. Powrót: PIĄTKOWSKA - Os. Winiary - Wołyńska - Małopolska - Wielkopolska - Pułaskiego - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Strzelecka - Królowej Jadwigi- Górna Wilda - 28 Czerwca 1956r. - DĘBIEC PKM

Linia nr 19: POŁABSKA - Murawa - Winogrady - Pułaskiego - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Strzelecka - Królowej Jadwigi - Górna Wilda - 28 Czerwca 1956r. - DĘBIEC PKM. Powrót: DĘBIEC PKM - 28 Czerwca 1956 r. - Górna Wilda - Królowej Jadwigi - Strzelecka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - Pułaskiego - Winogrady - Murawa - POŁABSKA

Linia nr 13 - powrót na trasę ze Starołęki PKM na Grunwald. Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Grunwald wróci tramwaj nr 13. Tramwaj w obydwu kierunkach pojedzie - jak przed rozpoczęciem rewitalizacji centrum miasta - przez rondo Kaponiera i będzie kończył trasę na pętli Junikowo. Tramwaje linii nr 6 ponownie dojeżdżać będą do pętli Budziszyńska.

Trasa: STAROŁĘKA PKM - Starołęcka - Rondo Starołęka - Zamenhofa - Rondo Rataje - Jana Pawła II - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Gwarna - Św. Marcin - Rondo Kaponiera - Grunwaldzka - JUNIKOWO. Powrót: JUNIKOWO - Grunwaldzka - Rondo Kaponiera - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Jana Pawła II - Rondo Rataje - Zamenhofa - Rondo Starołęka - Starołęcka - STAROŁĘKA PKM

Linia nr 6 - powrót na Budziszyńską. Trasa: MIŁOSTOWO - Rondo Śródka - Jana Pawła II - Rondo Rataje - Królowej Jadwigi - Most Dworcowy - Roosevelta - Grunwaldzka - BUDZISZYŃSKA

Linia nr 16 - powrót na trasę z Os. Sobieskiego do Franowa przez most Teatralny. Trasa: OS. SOBIESKIEGO - trasa PST - Most Teatralny - Fredry - Gwarna - Św. Marcin - Marcinkowskiego - Podgórna - Kórnicka - Os. Lecha - FRANOWO. Powrót: FRANOWO - Os. Lecha - Kórnicka - Podgórna - Marcinkowskiego - 27 Grudnia - Fredry - Most Teatralny - trasa PST - OS. SOBIESKIEGO

Linia nr 17 - nowość na Górczynie i wykorzystanie inwestycji w zrewitalizowanym centrum. Brak "ósemki" na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP.

"Siedemnastka" pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Śródkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaje na linii 17 w obu kierunkach będą kursowały w przez Gwarną, co będzie stanowiło nowość w sieci transportowej miasta.

Trasa: GÓRCZYN PKM - Głogowska - Towarowa - Św. Marcin - Gwarna - Mielżyńskiego - pl. Ratajskiego - pl. Wielkopolski - Małe Garbary - Rondo Śródka - Jana Pawłą II - Kórnicka - Os. Lecha - Chartowo - Żegrze - Hetmańska - Rondo Starołęka - STAROŁĘKA PKM
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak pojadą poznańskie tramwaje po zakończeniu remontów?

Komunikacja

Jak pojadą poznańskie tramwaje po zakończeniu remontów?

Jakub Rösler 25 września 2023

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Zobacz również:

Jak pojadą poznańskie tramwaje po zakończeniu remontów?

Komunikacja

Jak pojadą poznańskie tramwaje po zakończeniu remontów?

Jakub Rösler 25 września 2023

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Przestrzeń

Poznań rozstrzyga przetarg na nowe tramwaje

Witold Urbanowicz / Jakub Rösler 30 czerwca 2023

Poznań. Prawoskręt z Towarowej na Święty Marcin prawie gotowy

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wrócą na Św. Marcin do połowy roku?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5