Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań: Tramwaje jadą krócej dzięki ITS-owi

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
22-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań: Tramwaje jadą krócej dzięki ITS-owi
fot. UM Poznań
Poznań chwali się skróceniem czasu przejazdu tramwajów. Ma to być zasługą remontów i modernizacji, a także wdrożenia i usprawnienia Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS). Tramwaje linii nr 5 i 6 zyskują dzięki temu prawie 4 minuty, jadąc z Górczyna lub Grunwaldu na Rataje.

Dobry stan infrastruktury oznacza większe bezpieczeństwo oraz komfort podróży oraz niezawodność, płynność i szybkość poruszania się. Efektem wdrożenia systemu ITS jest skrócenie rozkładowych czasów przejazdów tramwajów. Na tramwaj z pętli Junikowo przez ul. Grunwaldzką do Bałtyku przyspieszył o 2 minuty – z 17 do 15 min. Również o 2 minuty skrócił się czas podróży z pętli Górczyn do Dworca Zachodniego. Z kolei z Ronda Rataje do ul. Półwiejskiej w godzinach szczytu tramwaj przejeżdża o minutę szybciej, a poza szczytem – 2 minuty.

W porównaniu do 2016 roku poprawiła się punktualność autobusów i tramwajów. W 2017 roku tramwaje jeździły z punktualnością 88,79%, gdy tymczasem rok wcześniej ten wskaźnik wyniósł 81,30%. Podobny wzrost nastąpił, jeśli chodzi o punktualność autobusów – 78,23% w 2017 roku i z 71,60% w 2016.

– Te dane wskazują, że postawienie przez Poznań na transport zbiorowy, a w szczególności na komunikacją tramwajową, przynosi efekty. Szczególnie ważna jest tu bezkolizyjność przejazdów oraz ich uprzywilejowanie w stosunku do ruchu kołowego. Wybór środka transportu determinowany jest czasem dotarcia do celu. Transport publiczny ma być realną alternatywą dla mieszkańców poruszających się po Poznaniu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania.

W ramach systemu ITS uprzywilejowana jest szczególnie komunikacja publiczna. W ostatnim czasie rozbudowano go o nowe sygnalizacje: Warszawska – Św. Michała, Jana Pawła II – Baraniaka, Mostowa – Kazimierza Wielkiego, Księcia Mieszka I – Słowiańska, Garbary – Estkowskiego, Małe Garbary – Wroniecka, Garbary – Strzelecka, Zamenhofa – Piłsudskiego. W niedługim czasie ma być również wdrożony priorytet dla autobusów na sygnalizacjach wyposażonych w detekcję VDV.

Zmiany w organizacji ruchu również pomagają


Komunikacja publiczna w Poznaniu działa sprawniej również dzięki zmianom organizacji ruchu. W ciągu ul. Grunwaldzkiej wydzielono torowiska. Dzięki temu wyeliminowane zostały sytuacje nieprzewidywalnych w rozkładach jazdy samochodów blokujących ruch tramwajów. Wcześniej czas przejazdu tramwaju na odcinku od Bałtyku do ul. Matejki sięgał nawet 9 minut. Obecnie ruch odbywa się regularnie z czasem przejazdu ok. 2 minut, czyli zgodnie z dotychczasowym rozkładem jazdy.

Likwidacja lewoskrętu z ul. Głogowskiej w Berwińskiego nie tylko przyspieszyła i usprawniła ruch tramwajów przez to skrzyżowanie, ale wyeliminowała niebezpieczeństwo, które stwarzały samochody stające na torowisku.
Wyznaczenie buspasów w rejonie: Kościelna – Nad Wierzbakiem, ul. Bukowska, ul. Garbary, ul. Kazimierza Wielkiego/Mostowa oraz na ul. Warszawskiej przyspieszyło czas przejazdu w tych miejscach o 1-2 minuty. Dzięki buspasom na ul. Kazimierza Wielkiego i Mostowej ZTM zamierza wprowadzić stałą korektę do rozkładu jazdy.

W niektórych przypadkach autobusy jeżdżą szybciej dzięki zmianie trasy. Stało się tak w przypadku linii nr 71 i 905, kiedy zmieniono trasę kursowania przez ul. Towarową zamiast al. Niepodległości. Autobusy traciły dużo czasu na światłach przy ul. Niezłomnych/Królowej Jadwigi. Po zmianach czas przejazdu skrócił się o 4 minuty.

Również skierowanie linii nr 49 przez tunel w ciągu ul. Czechosłowackiej, dzięki czemu autobus nie musi przejeżdżać przez przejazd kolejowy, przyspieszyło przejazd o 3 minuty.

Odnowa infrastruktury

Modernizacje poszczególnych odcinków sieci tramwajowych skutkują szybszym czasem przejazdu na krótkich odcinkach, ale przy podsumowaniu kilku remontów zysk jest już zauważalny w skali całej sieci.

Cykliczne remonty rozjazdów i wymiany szyn łukowych zapewniają niezawodne kursowanie tramwajów. Kompleksowo przebudowany układ komunikacyjny w ciągu ul. Zwierzynieckiej nie tylko spowodował przyspieszenie linii nr 2, ale trasa ta jest realną alternatywą dla objazdów w przypadku prac na ul. Dąbrowskiego. Z podobnym założeniem modernizowane było torowiska w ul. Towarowej, które wykorzystywane jest jak element objazdu w związku z remontem ul. Św. Marcin. Takie same założenia były w przypadku remontów przejazdów na skrzyżowaniach Fredry/Niepodległości i Fredry/Kościuszki wraz z torowiskiem w ciągu ul. Fredry, wymiany szyn łukowych i rozjazdów przy skrzyżowaniu ulic Mielżyńskiego i Fredry, a także kompleksowej modernizacji w ciągu ul. Królowej Jadwigi. Wszystkie te prace wykonywane były w celu przygotowania infrastruktury na czas zamknięcia torowiska na ul. Św. Marcin.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Priorytet dla tramwajów chwilowo szwankuje

Komunikacja

Olsztyn. Priorytet dla tramwajów chwilowo szwankuje

Przemysław Farsewicz 22 stycznia 2024

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Redakcja/inf. pras. 21 kwietnia 2023

Zobacz również:

Poznań. Miesięczny remont na ważnym węźle

Komunikacja

Poznań. Miesięczny remont na ważnym węźle

ZTM Poznań 25 kwietnia 2025

Poznań. Ściana oporowa przy Okrąglaku pomoże torowisku

Komunikacja

Poznań planuje kolejną zajezdnię tramwajową

Przestrzeń

Poznań planuje kolejną zajezdnię tramwajową

Jakub Rösler 07 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Priorytet dla tramwajów chwilowo szwankuje

Komunikacja

Olsztyn. Priorytet dla tramwajów chwilowo szwankuje

Przemysław Farsewicz 22 stycznia 2024

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Mobilność

Sprint uruchomi ITS w Świnoujściu

Redakcja/inf. pras. 21 kwietnia 2023

Zobacz również:

Poznań. Miesięczny remont na ważnym węźle

Komunikacja

Poznań. Miesięczny remont na ważnym węźle

ZTM Poznań 25 kwietnia 2025

Poznań. Ściana oporowa przy Okrąglaku pomoże torowisku

Komunikacja

Poznań planuje kolejną zajezdnię tramwajową

Przestrzeń

Poznań planuje kolejną zajezdnię tramwajową

Jakub Rösler 07 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij