Poznań ogłosił przetarg na wykonanie kompletnego projektu przebudowy trasy tramwajowej na Kraszewskiego na Jeżycach. Najważniejszą zmianą jest przebudowa przystanków przy Rynku Jeżyckim, które w końcu zostaną ucywilizowane.
Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiły właśnie przetarg na stworzenie dokumentacji projektowej dla przebudowy kolejnego odcinka torowisk, po których poruszają się tramwaje MPK Poznań. Chodzi o fragment sieci na Jeżycach, a dokładniej o tory na ulicy Kraszewskiego. To
zapowiadane od dawna zadanie, które samorząd chciałby wykonać
jeszcze w tej kadencji samorządu (upływa ona w maju 2029 roku).
Projektant ma zaprojektować przebudowę układu torowego na odcinku od Rynku Jeżyckiego do skrzyżowania z ulicą Zwierzyniecką, wraz ze skrzyżowaniem Zwierzynieckiej i Kraszewskiego. Najważniejszym elementem tego zadania jest zdecydowanie przebudowa i zmiana charakteru przystanków tramwajowych przy Rynku w ciągu Kraszewskiego. Obecne platformy zupełnie nie odpowiadają współczesnym standardom a do tego bardzo utrudniają wsiadanie i wysiadanie z tramwajów osobom starszym czy o ograniczonej mobilności.
Choć w opisie zamówienia nie ma o tym mowy, do tej pory władze miasta oraz ZTM Poznań zakładały, że przystanki zostaną wykonane w formie antyzatok, a nie tak jak na sąsiedniej ulicy Dąbrowskiego, gdzie kilka lat temu powstały przystanki wiedeńskie.
W zakresie tramwajowym projektant ma rozważyć wykonanie torowiska w formie prefabrykowanej a podwieszenie sieci trakcyjnej na słupach, z dopuszczeniem zastosowania słupów z wysięgnikiem nad oboma torami, z jednoczesnym zachowaniem obecnych rozet do podtrzymywania sieci trakcyjnej na elewacji kamienic. Wykonawca projektu ma przeanalizować zastosowanie wspólnych - trakcyjno-oświetleniowych słupów, w celu minimalizacji ich liczby na całej ulicy.
Poza torowiskiem i kompletem wspomnianych przystanków dokumentacja ma objąć także przebudowę jezdni, chodników a także infrastruktury - nadziemnej oraz podziemnej. Ponadto w ramach przyszłej inwestycji na ulicy ma się też pojawić więcej zieleni, o co od dawna walczy rada osiedla (podobnie zresztą jak o przebudowę dramatycznych przystanków przy Rynku).
Układ ulicy po zaprojektowaniu oraz finalnej przebudowie ma mieć układ (patrząc od strony zachodniej) - chodnik, pas zieleni, jezdnia z torowiskiem, zatoka lub pas postojowy (fragment z pasem zieleni) oraz chodnik. Ruch rowerowy ma być dopuszczony, tak jak obecnie, między skrajem szyny a krawężnikiem.
Projektant musi też dokonać inwentaryzacji zabytkowej kostki brukowej, która obecnie jest nawierzchnią ulicy i zaprojektować jej ponowne użycie - np. w miejsce zatok/miejsc postojowych.
Pełna dokumentacja - łącznie ze wszystkimi niezbędnymi pozwoleniami, ma powstać w ciągu 668 dni od momentu zawarcia umowy.