Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań szuka projektanta węzłów przesiadkowych przy kolejowym ringu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Jakub Rösler

Data publikacji:
2022-08-16 12:30
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-25 23:01
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań szuka projektanta węzłów przesiadkowych przy kolejowym ringu
mat. UM Poznań
Poznań właśnie ogłosił postępowanie przetargowe dotyczące opracowania pełnej dokumentacji projektowej dla kilku węzłów przesiadkowych, które mają powstać przy planowanych przystankach na kolejowej obwodnicy miasta. Chodzi o węzły Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec oraz Poznań Piątkowo.

Modernizacja i dostosowanie do przewozów pasażerskich kolejowej obwodnicy Poznania stanęła w miejscu. Odpowiedzialna za to zadanie spółka PKP PLK na początku tego roku uruchomiła w tej sprawie postępowanie przetargowe. Zarządca infrastruktury chciał zrealizować inwestycję dzięki funduszom z unijnego programu CEF, jednak po ogłoszeniu wyników tego programu jasne stało się, że nie będzie to możliwe, ponieważ poznański projekt nie uzyskał dofinansowania. Dodając do tego kwestię ogromnej różnicy między zakładanym budżetem, a najtańszą ofertą jaka wpłynęła w przetargu na właściwe prace można zakładać, że inwestycja znacznie przesunie się w czasie o czym mówił nam przedstawiciel PKP PLK.

Część kolejowa i miejska

Inwestycja obejmująca dostosowanie towarowej obwodnicy Poznania do ruchu kolejowego ma zostać wsparta kompleksowymi działaniami miasta w zakresie budowy węzłów integracyjnych, które mają powstać przy zaplanowanych przystankach kolejowych, takich jak ten na poznańskim Piątkowie, czy ten w pobliżu kampusu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Poznań otrzymał dofinansowanie unijne na wykonanie dokumentacji projektowej dla węzłów przesiadkowych.

Właśnie ogłoszono postępowanie przetargowe dotyczące wykonania dokumentacji dla węzłów w czterech lokalizacjach, a więc Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec oraz Poznań Piątkowo. Zadanie obejmuje także zaprojektowanie dowiązania pieszo-rowerowego, które połączy przystanek kolejowy Poznań Naramowice i planowany tam węzeł przesiadkowy z obecnie istniejącą siecią chodników i dróg rowerowych.

Integracja z autobusem i tramwajem

W przypadku węzła na Franowie, dokumentacja ma objąć budowę parkingu kiss&ride, który pomieści około 3 samochodów. Ponadto przewidziano parkingi dla rowerów, zarówno w pobliżu istniejących już peronów tramwajowych, jak również w bezpośredniej bliskości nowo planowanego przystanku kolejowego. Każdy z nich ma pomieścić około 15 rowerów. Podstawowym założeniem jest połączeniem chodnikiem oraz drogą rowerową nowych peronów kolejowych z przystankami tramwajowymi i autobusowymi znajdującymi się w pobliżu zajezdni tramwajowej MPK na Franowie. Znajdzie się także parking dla samochodów, mający mieścić około 20 aut.

Chodniki i drogi rowerowe

W ramach inwestycji związanej z węzłem Kobylepole, dokumentacja ma objąć zaprojektowanie dobrego skomunikowania nowego peronu z komunikacją autobusową w ciągu ulicy Kobylepole. Ponadto przewidziano zmianę geometrii ulicy i budowę przystanków autobusowych na ulicy Kobylepole jak najbliżej nowego przystanku. Sugerowanym umiejscowieniem przystanków autobusowych jest miejsce przy wiadukcie kolejowym. Także tutaj zaplanowano budowę parkingów dla rowerów oraz samochodów.

Plany dotyczące węzła Zieliniec mają objąć budowę dojścia na perony, ciągu chodnika i pochylni równoległych do linii kolejowej, jako dodatkowe dojście od strony ul. Sarniej. Ponadto w projekcie mają się również znaleźć chodniki do przystanków publicznego transportu zbiorowego po wschodniej stronie linii kolejowej, jak również parking „Bike & Ride” (ok. 15 miejsc) i parking dla samochodów osobowych (ok. 21 miejsca)
w terenie kolejowym w rejonie ul. Kamieńskiej i ul. Sarniej.

Nowa pętla autobusowa

Zdecydowanie największy zakres będzie miała inwestycja związana z budową węzła przesiadkowego na Piątkowie. W ramach tych prac ma powstać nowa pętla autobusowa z 6 miejscami postojowymi dla autobusów. Projekt ma również uwzględnić możliwą budowę stacji ładowania dla autobusów elektrycznych oraz budowę punktu nadzoru ruchu wraz z zapleczem socjalnym dla kierowców MPK. Poza tym nowe perony kolejowe mają zostać połączone z dworcem autobusowym na południe od torów przy ulicy Stróżyńskiego, a także z nowo planowanym dworcem i parkingiem park&ride zlokalizowanym po północnej stronie torów. Zadanie ma objąć również przebudowę ulicy Nad Różanym Potokiem oraz wydłużenie ulicy Krygowskiego.

Dokumentacja ma zostać wykonana do początku listopada przyszłego roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5