Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Radni PiS chcą darmowej komunikacji w centrum miasta

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-11-2017
Ostatnia modyfikacja:
30-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Radni PiS chcą darmowej komunikacji w centrum miasta
Fot. MOs810, commons.wikimedia.org, CC A-SA 3.0
Na wtorkowej sesji rady miasta radni PiS zamierzają złożyć projekt wprowadzenia darmowej komunikacji w Poznaniu, ale… tylko w centrum miasta. Dzięki funkcjonującej w stolicy Wielkopolski tPortmonetce to możliwe, nie wiadomo jednak, czy sensowne.

Pomysł przedstawiony na poniedziałkowej konferencji prasowej zakłada, że obszar miasta ograniczony I ramą komunikacyjną byłby strefą darmowej komunikacji. Radni PiS tłumaczą, że zależy im na wyprowadzaniu samochodów z centrum miasta, więc jeśli władze miasta tworzą tam strefę tempo 30 i ograniczają liczbę miejsc do parkowania, to ich zdaniem mieszkańcom należy też zaproponować coś na zachętę, by przesiedli się do publicznego transportu.

Pytani o koszty tej operacji przyznają, że nie wiedzą. ZTM, na takie właśnie pytanie miał odpowiedzieć, że obliczenie kosztów takiej operacji jest trudne, bo trudno oszacować straty z racji uwolnienia od biletów jednej tylko części miasta i nikt do tej pory czegoś takiego nie robił. Według pomysłodawców to dość łatwe do przeprowadzenia, wystarczy wyłączać w danej strefie czytniki kart, lub zaprogramować je tak, by pobierały 0 zł.

W tej kwestii mogą mieć rację. W Poznaniu funkcjonuje karta PEKA, która może działać w trybie tPortmonetki. Oznacza to, że pasażer „odbijając” się w czytniku po wejściu do pojazdu i w momencie, gdy z niego wysiada, płaci za liczbę przejechanych przystanków. Taryfa jest tak skonstruowana, że im dłuższa podróż, tym każdy przejechany przystanek kosztuje mniej. System mógłby nie liczyć przystanków znajdujących się w bezpłatnej strefie.

Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach. O ile rzeczywiście przeprogramowanie systemu, jest tak łatwe jak chcieliby radni (ZTM przyznał, że operacja byłaby jednak dość skomplikowana), to z udogodnienia skorzystaliby tylko płacący za przejazdy tPormonetką, no i ci, którzy dziś korzystają z jednorazowych biletów papierowych, a chcieliby się przejechać w obrębie „darmowego” centrum miasta. W żaden sposób nie skorzystają na nim posiadacze biletów okresowych.

A przede wszystkim, czy zwolnienie z opłat w komunikacji miejskiej tylko w jednej strefie miasta, dość niewielkiej, w ogóle skłoniłoby ewentualnych kierowców do tego, by nie przyjeżdżać do centrum własnym autem? Dla tych jadących z przedmieść, czy spoza miasta oszczędności byłyby groszowe. Jeśli jeździliby regularnie, to przesiadając się na transportu publiczny zapewne zainwestowaliby w bilet miesięczny, a wtedy w ogóle nie ma żadnej różnicy.

Wydaje się, że z propozycji radnych PiS najbardziej ucieszyliby się ci, którzy już dziś, choć nieregularnie, korzystają z transportu publicznego. No i turyści.

Poznańscy radni ostatnio lubią majstrować przy darmowej komunikacji. Od wielu miesięcy trwa w mieście dyskusja o darmowej komunikacji dla uczniów (podobne rozwiązanie ma Warszawa i Kraków) i najpewniej od przyszłego roku będą mogli z niej skorzystać uczniowie do 18 roku życia, ale pochodzący z najuboższych rodzin. Tej jesieni miasto wprowadzi tez komunikację smogową, tzn. w autobusach i tramwajach nie będą wymagane bilety, gdy stężenie smogu (PM10) przekroczy poziom 200 mg/m3, co jest jednak bardzo wysokim limitem.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Otwock chce uruchomić bezpłatną komunikację i zamawia autobusy

Komunikacja

Otwock chce uruchomić bezpłatną komunikację i zamawia autobusy

Witold Urbanowicz 13 października 2022

Kalisz: Radni przegłosowali bezpłatną komunikację dla mieszkańców

Prawo & Finanse

Bezpłatna komunikacja to populizm

Prawo & Finanse

Bezpłatna komunikacja to populizm

Paweł Rydzyński 29 maja 2022

Zobacz również:

ZTM Poznań: Taryfa przystankowa, nie czasowa. Jest sprawiedliwiej

Prawo & Finanse

Poznań: Nowa taryfa biletowa od lipca

Prawo & Finanse

Poznań: Nowa taryfa biletowa od lipca

Justyna Urbaniak 29 stycznia 2014

Pozostałe z wątku:

Otwock chce uruchomić bezpłatną komunikację i zamawia autobusy

Komunikacja

Otwock chce uruchomić bezpłatną komunikację i zamawia autobusy

Witold Urbanowicz 13 października 2022

Kalisz: Radni przegłosowali bezpłatną komunikację dla mieszkańców

Prawo & Finanse

Bezpłatna komunikacja to populizm

Prawo & Finanse

Bezpłatna komunikacja to populizm

Paweł Rydzyński 29 maja 2022

Zobacz również:

ZTM Poznań: Taryfa przystankowa, nie czasowa. Jest sprawiedliwiej

Prawo & Finanse

Poznań: Nowa taryfa biletowa od lipca

Prawo & Finanse

Poznań: Nowa taryfa biletowa od lipca

Justyna Urbaniak 29 stycznia 2014

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5