Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań podnosi ceny biletów, chyba że rząd odda pieniądze

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2020-01-22 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poznań podnosi ceny biletów, chyba że rząd odda pieniądze
fot. MJ
Od lipca w Poznaniu zaplanowano podwyżkę cen biletów i to dość znaczną. 30-dniowy zdrożeje z 99 do 119 zł, jednorazowe bilety będą kosztować o złotówkę więcej. Drożeje też taryfa przystankowa w oparciu o tPortmonetkę na karcie PEKA. Bezpłatna komunikacja dla uczniów ma być zastąpiona biletem rocznym. Ratusz zaznacza, że podwyżki nie będą konieczne, jeśli rząd zwróci miastu kwoty poniesione na oświatę i wyrówna stratę wpływów z PIT.

Urzędnicy przekonują, że podwyżki są konieczne nie tylko z powodu rosnących kosztów transportu. W tym roku na ten cel przewidziano w budżecie miasta 15 mln zł mniej.

Zdrożeć mają wszystkie rodzaje biletów. Cena 30-dniowego na strefę A (czyli mniej więcej granice miasta) pójdzie w górę z 99 do 119 zł, w przypadku Biletu Metropolitalnego, czyli dla pasażerów płacących podatki w Poznaniu. Dla pozostałych zdrożeje ze 115 do 149 zł. miasto jednocześnie zachęca jednak do kupowania biletu rocznego, który zdrożeje tylko o złotówkę, do 949 zł. Jednocześnie miasto chce zlikwidować nietypową usługę, czyli bilety trasowane (obowiązujące na konkretnej trasie, po której posiadacz może podróżowań różnymi liniami) – są skomplikowane technologicznie.

W górę idą bilety specjalne. Roczny dla seniora – 99 zł (dziś 50 zł). Roczny dla rodzin 4+ – 120 zł (dziś kupują miesięczne łącznie za 67,20 zł). Uczniowie szkół podstawowych, którzy od niedawna jeździli za darmo, teraz będą musieli kupić roczny bilet na strefę miejską i wszystkie podmiejskie za 60 zł.

O złotówkę mają wzrosnąć ceny biletów jednorazowych, przy czym bilet 10-minutowy ma się zmienić w 15-minutowy i kosztować 4 zł zamiast 3 zł. Cena 45-minutowego wzrośnie z 5 do 6 zł, a 90-minutowego z 7 do 8 zł.

Bilet 24-godzinny na strefę A będzie kosztował 15 zł zamiast 12 zł. Bilet 7-dniowy na strefę A ma być wydatkiem 50 zł zamiast 40 zł. Odpowiednio w górę idą też ceny takich biletów na strefy A+B+C+D.

Podwyżki cen biletów przystankowych, czyli przejazdów na podstawie odbijania się przy wejściu i przy wyjściu kartą PEKA, wzrosną najbardziej na pierwszych odcinkach trasy. Do tej pory stawka za przejechanie pierwszych trzech przystanków wynosiła kolejno 60, 50 i 50 groszy, a im dalej jechał pasażer, tym kolejne przystanki były tańsze. W efekcie przejazd np. 12 przystanków kosztował 3 zł. Teraz te stawki będą wynosiły kolejno 72, 60 i 60 groszy i kolejne również zdrożeją. Dopiero od ósmego przystanku każdy kolejny będzie kosztował 8 groszy, tak jak do tej pory. 12-przystankowy przejazd będzie teraz kosztował 3,48 zł.

źródło: Poznan.pl

Poznań likwiduje też 50-procentową ulgę w przejazdach dla posiadaczy karty ISIC, z której korzystali m.in. zagraniczni studenci.

„Wyższe koszty i brak zmian w cenach biletów spowodowały, że znacznie zmniejszyło się pokrycie kosztów transportu publicznego rosnącymi wpływami z biletów. O ile w 2015 roku pozwalały one sfinansować komunikację publiczną w blisko 43 procentach, to w minionym roku udział ten wyniósł zaledwie 36 procent. Tylko w 2019 roku Poznań dopłacił z budżetu do komunikacji publicznej ponad 331 milionów złotych. To najwięcej w przeliczeniu na mieszkańca spośród wszystkich dużych miast: Gdańska, Krakowa, Łodzi, Szczecina czy Wrocławia” – tłumaczą urzędnicy w komunikacie.

W powyższym wyliczeniu pominięto Warszawę. Warto zauważyć, że warszawski bilet 30-dniowy na Karcie Warszawiaka (czyli karcie miejskiej osoby płacącej podatki w stolicy), kosztuje 98 zł, a kwartalny – 250 zł. W stolicy nie ma taryfy przystankowej, więc to najpopularniejsze bilety używane przez regularnych pasażerów. Bilety jednorazowe w Poznaniu również będą droższe niż w Warszawie. W stolicy popularny bilet 20-minutowy kosztuje 3,4 zł, 75-minutowy (czyli standardowy bilet jednorazowy) kosztuje 4,4 zł, a bilet 90-minutowy kosztuje 7 zł. Warszawa nie przewiduje podwyżki cen biletów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań oddaje PKS. Autobusy będą powiatowo-gminne

Komunikacja

Poznań oddaje PKS. Autobusy będą powiatowo-gminne

Jakub Dybalski 27 września 2019

Poznań kupuje 19 tablic informacji pasażerskiej na przystanki

Komunikacja

Poznań kupuje 19 tablic informacji pasażerskiej na przystanki

Jakub Dybalski 28 sierpnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5