Poznań planuje dokończenie budowy nowej trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka dzięki środkom unijnym z nowej puli eurofunduszy. Miasto planuje ogłosić przetarg na wykonanie prac budowlanych w przyszłym roku, a tramwaje mają pojechać nowym odcinkiem w połowie 2027 roku. Trasa ma kosztować 180 mln złotych.
Podczas niedawnego posiedzenia Komisji Transportu Rady Miasta Poznania poza
informacjami dotyczącymi drugiego etapu Tramwaju na Naramowice dowiedzieliśmy się również, na jakim etapie jest realizacja dokończenia trasy tramwajowej na ulicy Ratajczaka, która staje się głównym celem władz miasta w zakresie rozbudowy sieci tramwajowej.
Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnymi założeniami miasta, trasa, w całości, miała zostać wybudowana w ramach tzw. Projektu Centrum, którego zakończenie planowano wraz z końcem 2023 roku. Początkowo postępowanie przetargowe nie mogło ruszyć z powodu długiego oczekiwania na decyzję środowiskową, natomiast później nie udało się go rozstrzygnąć z
racji przekroczenia budżetu samorządu. Miasto zdecydowało się fazować inwestycję i zrealizować najpierw krótki odcinek od ulicy Święty Marcin do Placu Wolności, a resztę zakresu, od ulicy Święty Marcin do skrzyżowania Wierzbięcic i Matyi, zrealizować w kolejnych latach.
W ramach inwestycji ma powstać nowa trasa tramwajowa z przystankami w rejonie skrzyżowania Wierzbięcic i Matyi, w rejonie Starego Browaru oraz przy Bibliotece Uniwersyteckiej (ten przystanek został już wykonany w ramach pierwszej części inwestycji). Wspomniane skrzyżowanie zmieni swój charakter i zyska pełną gwiazdę rozjazdową, tak jak na poniższym schemacie.
O blaskach i cieniach całej inwestycji szeroko
piszemy tutaj.Podczas wspomnianej Komisji przedstawiciele Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Poznania podali, że jeszcze w czerwcu tego roku Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłoszą przetarg na inżyniera kontraktu dla tego zadania, natomiast przetarg na właściwe prace budowlane ruszy dopiero w przyszłym roku. Jednocześnie do końca czerwca miasto złoży wniosek o dofinansowanie budowy trasy ze środków z programu FEnIKS, których uzyskanie jest już pewne. Budowa trasy miałaby zakończyć się w czerwcu 2027 roku.
Koszt realizacji drugiej części trasy tramwajowej to 180 mln złotych, natomiast koszty kwalifikowalne to 118 mln złotych. W związku z powyższym miasto wystąpi o dofinansowanie w kwocie 100 mln złotych, a więc w maksymalnej możliwej kwocie (maksymalny próg unijnego dofinansowania to 85% kosztów kwalifikowanych).
Jak na razie Zarząd Transportu Miejskiego zakłada, że nowym odcinkiem
będą kursowały linie numer 9 oraz 19.